سرخط خبرها

پدیده‌ای به نام خودروهای تک سرنشین

  • کد خبر: ۱۶۱۱۰
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
پدیده‌ای به نام خودروهای تک سرنشین
نجمه موسوی‌زاده خبرنگار شهرآرا محله
تا به حال به این فکر کرده‌اید چرا همین که هوا رو به سردی می‌رود، آلودگی هوا افزایش می‌یابد؟ روز‌هایی که به خاطر هوای ناسالم و وضعیت هشدار، اعلام می‌شود که سالمندان و افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی یا قلبی و... هستند از خانه‌های خود خارج نشوند. حتما به خاطر دارید که امسال روز‌های بسیاری به دلیل همین آلودگی هوا مدارس تعطیل شدند و افرادی نیز کارشان به بیمارستان کشیده شد.

توصیه‌های زیادی از طرف کارشناسان مربوطه برای حل مشکل آلودگی هوا مطرح می‌شد، اما راهکار‌ها تأثیری در تغییر وضعیت آب و هوایی نداشت به طوری که چشم امید همه به آسمان دوخته شده بود تا شاید با بارش باران کمی از آلودگی هوا کاسته شود، اما به راستی آیا تنها راه‌حل ممکن این است که منتظر بارش باران باشیم یا گامی هم خودمان در این راستا برداریم.

از سال‌ها پیش که شهر‌ها گسترش یافت، کم کم با ازدیاد جمعیت و گستره شهر شاهد افزایش خودرو‌ها بودیم، خودرو‌هایی که شاید در ابتدا خانواده‌ها از آن استفاده می‌کردند، اما امروز به گونه‌ای شده است که هر یک از اعضای خانواده خودرویی دارد و حتی برای رفت و آمد در مسیر‌های کوتاه نیز از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می‌کند.

افزایش تعداد خودرو‌های تک‌سرنشین یکی از معضلات ایجاد آلودگی هواست، مدیران شهری در این زمینه توصیه‌های زیادی می‌کنند مانند اینکه باید استفاده از وسایل نقلیه عمومی را با فرهنگ‌سازی مناسب در بین شهروندان فراگیر کرد. از طرفی اذعان می‌کنند که با تدابیر لازم مانند احداث خطوط مختلف قطار شهری، اتوبوس و تاکسی در این راستا گام‌های مؤثری برداشته‌اند.

با وجود تمام این مسائل، اما هنوز هم تمایل افراطی افراد به استفاده از وسایل نقلیه شخصی که بیشتر اوقات هم به صورت تک‌سرنشین بروز دارد، مسئله‌ای است که مورد پرسش متولیان امر قرار دارد. از این رو زمانی که با رانندگان این خودرو‌ها هم‌صحبت می‌شویم گلایه بیشتر آن‌ها مرتبط با نبود وسایل نقلیه عمومی مناسب است، البته این گلایه‌ها آنچنان بی‌ربط هم نیست زمانی که می‌گویند در بولوار نماز ساکن هستند و تنها ون برای رفت و آمد آن‌ها وجود دارد که با سر فاصله زمانی بسیار طولانی می‌آید یا اینکه از اتوبوس‌های فرسوده خطوط حاشیه شهر گلایه می‌کنند. اتوبوس‌های از رده خارجی که خودشان منبع ایجاد آلودگی برای محیط زیست هستند.

از طرفی نیز کارشناسان در ارزیابی استفاده شهروندان از خودرو‌های شخصی بیان می‌کنند که دلایل زیادی در این رابطه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اطمینان‌نداشتن از وسایل نقلیه عمومی در رسیدن به موقع به مکان مورد نظر، علاقه‌مندی در انتخاب مسیر، خودشیفتگی، حفظ استقلال و باور‌های مردم در مورد اینکه افراد فقیر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، اشاره کرد.
 
اما موضوع اصلی این است که بنا به صحبت‌های گفته شده چگونه می‌توان استفاده از حمل و نقل عمومی را گسترش داد؟ یکی از این راهکار‌ها این است که فرهنگ اجتماع به استفاده از وسایل نقلیه عمومی گرایش پیدا کند، اما اصلی‌ترین پیشنهاد‌ها را می‌توان در این مباحث گنجاند که متولیان امر برای تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی، تسهیلاتی همچون قیمت مناسب بهای استفاده از این وسایل، کاهش زمان رسیدن افراد به مناطق مختلف شهری، افزایش کیفیت وسایل حمل و نقل درون‌شهری با نوسازی این ناوگان و همچنین افزایش تعداد ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس در شهر را لحاظ کنند.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->