پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران تشکیل شد اقامه نمازجماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی
سرخط خبرها

مسعود نجابتی: جایگاه اقتصاد هنر در پرچم و کتیبه پر رنگ است

  • کد خبر: ۱۶۲۰۵۶
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
مسعود نجابتی: جایگاه اقتصاد هنر در پرچم و کتیبه پر رنگ است
استاد برجسته هنر پرچم و کتیبه‌های دینی از اقبال رو به رشد این هنر به واسطه داشتن بازار در کشور خبر داد.

هنر تولید پرچم و کتیبه از دیرباز در کشور ما بوده است و جای جای تاریخ و هویت ایران، از نماد‌های مهم و اثرگذار بر پایه میراث ملموس پر است.

استاد مسعود نجابتی، طراح معروف فونت فارسی «پرشیا»، این روز‌ها در مشهد و به عنوان استاد و مربی کارگاه‌های نخستین جشنواره ملی کتیبه و پرچم رضوی حضور دارد.

وی در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار شهرآرانیوز با برشمردن گوشه‌ای از تاریخچه این هنر به مثابه سندی تاریخی برای ایرانیان گفت: مبحث پرچم و کتیبه در کشور ما سابقه‌ای طولانی دارد؛ چه در دوران پیشا اسلام که کتیبه‌ها برای نشان دادن فتوحات و فرمان‌های سلاطین و پادشاهان استفاده می‌شد و چه در دوران پسا اسلام که کتیبه‌ها و پرچم‌ها برای انتقال مفاهیم تمدن اسلامی به کار می‌رفت، ایران را دارای گنجینه‌ای ارزشمند از کتیبه‌ها نموده است.

نجابتی ادامه داد: اعتبار نوشتار و خط در دوره اسلامی سبب کم رنگ شدن نقوش در کتیبه‌ها شد و مساجد برای مضامین دینی از کتیبه‌های نوشتاری بهره بردند. پس از تسلط مذهب شیعه بر کشور، در آیات آیات الهی، احادیث نیز به هنر کتیبه نویسی وارد شد و طرح‌های جدیدی شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ایران معاصر، کتیبه‌ها و پرچم‌ها متناسب با مناسبت‌های عزا و جشن شکل گرفتند و ترکیبی از انواع هنر‌ها برای پیوند دادن به مضامین دینی پای کار آمدند و این هنر تعالی خاصی یافت.

جایگاه اقتصاد هنر در پرچم و کتیبه‌ها

این استاد دانشگاه و خوشنویس معاصر با اشاره به بازار کار فعال در این هنر گفت: مسئله اقتصاد هنر این روز‌ها بیش از پیش مطرح است و در هنری مانند کتیبه و پرچم، چون بازار سفارش‌ها خوب است و تولید و عرضه وجود دارد و از سوی دیگر، مجموعه‌ای بزرگ از هنر‌ها مانند خوشنویسی، تذهیب، تصویرگری و حتی قطعه کاری برای این هنر لازم است، بنابراین ما با مجموعه‌ای بهم پیوسته مواجهیم و همین امر کمک خوبی به رشد بازار و اقتصاد هنر می‌کند.

نجابتی ادامه داد: در زمینه هنر کتیبه و پرچم، آنچه که مغفول مانده، استفاده از زیست بوم و جغرافیای هر منطقه است که می‌تواند تناسب خوبی را میان این اثر هنری با فرهنگ مردم هر منطقه داشته باشد. به عنوان مثال، در ایام محرم و صفر می‌توان براساس شرایط فرهنگی هر منطقه، به خلق آثار پرداخت تا هویت و فرهنگ بومی در آن دیده شود.

بومی سازی دروس هنری در دانشگاه‌ها

وی در ادامه به نقش دانشگاهیان در ترویج هنر‌های مذهبی معاصر خاطرنشان کرد: بدون شک فضای آکادمیک بسیار مهم است و باید به شکل بومی به این هنر‌ها پرداخت؛ زیرا داده‌های منابع درسی ما در این زمینه بیشتر غربی است و شبکه ملی طراحان نیز خواهان آن بودند که واحد‌های درسی با الگو‌های بومی جایگزین شود.

نجابتی ادامه داد: هنر کتیبه و پرچم به عنوان یک میراث تاریخی به ما رسیده است و بیشتر از آنکه مشق نظری کرده باشیم، مبتنی بر تجربه با آن برخورد کرده ایم. پس لازم است تا از جایگاه عمومی و اجتماعی این هنر سود بجوئیم و شرایط را برای بهره گیری از توانایی‌های علمی و بومی خودمان مهیا سازیم.

آینده این هنر از آن جوانان است

استاد خبره خوشنویسی و طراحی کتیبه در پایان با اشاره به حضور جوانان علاقمند به امر گرافیک گفت: جوانان امیدبخش آینده هستند و همین اقتصاد هنر که پیش از این بیان کردم، یکی از امیدواری‌های من به حفظ مسیر تولید و آفرینش آثار است.

طراح فونت مشهور «پرشیا» تاکید کرد: روزگاری برای تولید یک فونت فارسی باید با وزارت ارشاد همکاری می‌کردیم. اما امروز یک جوان خوش ذوق می‌تواند پس از طراحی، طرح خود را در اینترنت به فروش برساند و درآمد ماهیانه داشته باشد؛ بنابراین نباید منتظر کسی بمانیم و با اتکا به توانایی خود و نیاز بازار، می‌توان پرچم و کتیبه را به عنوان هنری که توان اقتصادی نیز با خود دارد گسترش بدهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->