دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

آیت‌الله علم‌الهدی: شهید مطهری، یکی از شخصیت‌های بی‌مانند در تاریخ انقلاب بود

  • کد خبر: ۱۶۲۰۹۰
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
آیت‌الله علم‌الهدی: شهید مطهری، یکی از شخصیت‌های بی‌مانند در تاریخ انقلاب بود
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: شهید مطهری یکی از سه شهید شاخص و بدون جایگزین انقلاب است که اگرچه بزرگانی همچون آیت‌الله مصباح یزدی بعد از او آمدند اما می‌توان به‌جرئت ادعا کرد که هنوز هم کسی نتوانسته در طول این سال‌ها، خلأ ناشی از شهادتش را جبران کند.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در نخستین جلسه تفسیر زیارت جامعه کبیره در سال ۱۴۰۲ که به میزبانی حسینیه دفتر نماینده، ولی فقیه در استان و با حضور زائران و مجاوران برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرارسیدن روز معلم و سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری اظهار کرد: در بین همه شهدای انقلاب اسلامی، اگرچه شهدای عالی‌قدر زیادی وجود دارند، اما سه شهید بدون جایگزین ماندند؛ یکی شهید آیت‌الله محمدباقر صدر، یکی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و سوم شهید آیت‌الله مرتضی مطهری که روز شهادت این عزیز، به نام روز معلم نام‌گذاری شد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله صدر مرجعیت جامع‌الشرایط جهان تشیع بود و اگر صدام ملعون ایشان را شهید نمی‌کرد، بدون شک وضع امروز جامعه اسلامی متفاوت از شرایط کنونی بود. در مقام شهید بهشتی هم حقیقت امر آن است که کمتر شخصیتی به عمق فکری ایشان رسید تا امور و تحولات جامعه را جوری ببیند که امام جامعه می‌بیند. شهید مطهری هم به‌عنوان سوم شهید بدون جایگزین، همان شخصیتی است که اگرچه بزرگانی همچون آیت‌الله مصباح یزدی بعد از او آمدند، اما می‌توان به‌جرئت ادعا کرد که هنوز هم کسی نتوانسته در طول این سال‌ها، خلأ ناشی از شهادتش را جبران کند.

برای امام معصوم، هیچ امری مهم‌تر از دستور خدا نیست

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی در ادامه سلسله مباحث خود در زیارت جامعه کبیره به تشریح و تبیین معنای عبارت «وَالْمُسْتَقِرِّینَ فِی أَمْرِ اللّٰهِ» پرداخت و خاطرنشان کرد: برای روشن شدن معنای مستقر در فرمان خدا که صفت اهل‌بیت (ع) و اولیای الهی است، باید به معنای متقابل آن پرداخت؛ یعنی تزلزل در فرمان خدا که در زندگانی بسیاری از ما نیز صورت می‌گیرد؛ به طوری که مثلاً جلسه و دیدار مهمی با یک فرد داریم و به وقت اذان بازهم جلسه را ادامه می‌دهیم درحالی که معنای مستقر در فرمان خدا آن است که هیچ‌چیز برایمان مهم‌تر از دستور خدا نباشد.

وی ادامه داد: در زندگی بندگان، شاید چیز‌های زیادی باشد که دارای اولویت باشد و در این میان، بندگان مؤمن خدا کسانی هستند که مثلاً نماز یا سایر شئون زندگی خود را دایر بر اول وقت و اطاعت از فرمان خدا می‌کنند، اما تفاوت امام معصوم با همه آن است که ذهن او متمرکز بر تحقق امر خداست و هیچ‌چیز فراتر از امر پروردگارش برایش ارجحیت ندارد.

آیت‌الله علم‌الهدی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در خصوص روایت ترک محل اعتکاف توسط امام سجاد (ع) برای برآورده کردن حاجت یکی از اهالی مدینه خاطرنشان کرد: نباید این‌طور تصور شود که امام معصوم، عبادت خدا را برای یک امر دنیایی ترک گفته است. این روایت هیچ منافاتی با تسلیم محض بودن اهل‌بیت (ع) ندارد، زیرا در اینجا، امر امام دایر بین دو مستحب شده است؛ یکی برآورده کردن حاجت برادر مؤمن و یکی ادامه اعتکاف، اما در این میان، به این دلیل که امر اول حائز اهمیت بیشتری است، امام معصوم برای رفع مشکل یک مؤمن وارد عمل شده است.

اولیای الهی، ذوب در اراده پروردگار بودند

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه امر به‌موازات فرمان، می‌تواند معنای دیگری هم داشته باشد، تصریح کرد: امر می‌تواند به معنای «اراده» نیز تعریف شود؛ به این معنا که اولیای الهی ذوب در اراده پروردگار هستند و هرچه خدا بخواهد، امام فراتر از آن اراده‌ای نخواهد داشت. در این باره باید دانست که همه موجودات عالم محکوم به اراده ذات اقدس احدیت هستند، اما گاهی اوقات ممکن است بنده با خواست خدا مخالفت کند؛ همان زمانی که می‌فهمد اراده خدا بر وارد آمدن ضربه و آسیب به او دلالت دارد و در آن شرایط، ممکن است با آن مخالفت بورزد و سعی در برطرف کردن آن داشته باشد.

وی تأکید کرد: با این حال، این ویژگی خاص و منحصربه‌فرد امام معصوم است که حتی اگر بداند اراده خدا دلالت بر شهادت یا خسران دنیایی او مقدر شده، بازهم خود را تسلیم خواهد کرد. نمونه بارز این ماجرا را در کربلا مشاهده می‌کنیم؛ زمانی که تیر سه شعبه بر گلوی فرزند شیرخواره‌اش فرود آمد، اما با وجود این سطح از مظلومیت، در روایت آمده که حضرت سیدالشهدا (ع) سر به آسمان بلند کرد و فرمود که این مصائب بر من آسان است وقتی می‌دانم که اراده پروردگار بر آن قرار گرفته و خدا ناظر و شاهد است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به مطابقت‌های عینی ماجرای شهادت امام هشتم و تجلی استقرار در امر خدا گفت: نمونه دیگر این اوج بندگی را می‌توان در ماجرای شهادت حضرت رضا (ع) دید؛ آن زمان که پس از سوءقصد نافرجام مأموران مأمون برای ترور امام در مرو، حضرت به توس آمد و در حاشیه این سفر به ابن‎هرثمه فرمود که نقشه ترور قبل مطابق با خواست خدا نبود، اما امر الهی مقدر کرده که شهادت من به دست مأمون در امروز رقم بخورد و به این ترتیب، حضرت با علم کامل بر اینکه دانه‌های انگور آلوده به سمی مرگبار و کشنده است، آن را میل فرمود تا مشیت الهی رقم بخورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->