آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟
سرخط خبرها

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف دانشگاه فردوسی مشهد: ما امروز به استاد مطهری نیاز داریم

  • کد خبر: ۱۶۲۹۱۹
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف دانشگاه فردوسی مشهد: ما امروز به استاد مطهری نیاز داریم
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما امروز به استاد مطهری نیاز داریم، زیرا هم یک پژوهشگر بوده و هم روش و شیوه پژوهش را در خود جمع کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن نقی‌زاده امروز ۱۸ اردیبهشت ماه، در پیش‌نشست یازدهمین همایش اشراق اندیشه مطهر که در دانشکده الهیات برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته این همایش و حتی همایش‌های باشکوه برگزار می‌شد، اما در دو، سه سال اخیر قضیه رها شد که مجدد در حال بازگشت است و امیدواریم این نشست‌ها با ذکر بزرگان و شایستگانی، چون استاد مطهری برکات خود را برای جامعه علمی داشته باشد. 

وی افزود: ما با واژگان گوناگونی مانند روشنفکر، احیاگر، مصلح، انقلابی و امثال این در ارتباط با این قضیه مواجه هستیم. واژگانی که هر کدام بار معنایی خاص خود را دارند و وقتی به شخصیت بزرگی مانند شهید مطهری می‌رسد نمی‌توان تشخیص داد که کدام واژه را باید در خصوص ایشان به کار گرفت. شهید مطهری از جنبه‌های علمی، عملی، عرفانی، اجتماعی و عرصه‌های گوناگون حوزه و دانشگاه سرآمد است. 

نقی‌زاده با بیان این سوال که چرا این اصرار وجود دارد که باید یاد و نام استاد مطهری زنده بماند و ما این شخصیت احیاگر را همچنان احیا کنیم، گفت: ما در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی با چند عنصر دانشجویی، پژوهشگری، استادی، تاثیرگذاری بر فضای اجتماعی و تربیتی روبه‌رو هستیم. استاد مطهری در هر کدام از این موارد سرآمد بوده و همواره برای ما درس‌آموز است. 

این عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در بخش دانشجویی و طلبگی استاد مطهری روح پژوهشگری و تحقیق و تشنگی دانشجو و طلبه برای فراگیری را داشتند. یکی از علایم و نشانه‌های این شیدایی برای دانش‌طلبی و حقیقت‌طلبی در یک دانشجو نگاهی است که استاد به آن دارد.

وی ادامه داد: استاد مطهری در عرصه پژوهشگری از هر جهت سرآمد هستند. یکی از ویژگی‌های ایشان در پژوهش نظم در امر تحقیق و دقت در نحوه چینش مطالب در کنار یکدیگر بود. استاد در این زمینه مهندسی فکری داشتند. روزآمدی و به روز بودن استاد مطهری در امر پژوهش بسیار مهم است. بسیاری از مسائل و نیاز‌های آن روز که مطرح می‌کردند، امروز نیز مورد نیاز است. بسیاری از پژوهش‌های استاد مطهری که حرف‌های اول و نو را در آن زمان مطرح کرده، همچنان امروز کارآمد بوده که حقوق زن و آزادی نمونه این قضیه است.

وی اضافه کرد: در پژوهش با مخالفان انصاف را رعایت می‌کرد، حرف مخالفان را به درستی می‌شنید، ارزیابی می‌کرد و گاهی به قدری در این زمینه دقت داشت که طرح بحث یا تبیین حرف مخالف بیشتر از مقداری می‌شد که به آن پاسخ می‌داد. امانت در صحبت را به طور کامل رعایت می‌کرد. برخلاف برخی نویسندگان و دگراندیشان زمان ما که نیم‌بند مطرح می‌کنند، استاد مطهری حرف را کامل بیان می‌کرد.

نقی‌زاده خاطرنشان کرد: سوپرانقلابی‌ها در آن دوره به استاد ایراد می‌گرفتند که چرا خدمات متقابل را نوشتند و چه فایده‌ای دارد. در کتاب علل گرایش به مادی‌گری که اعتقادی است، بحث سیاسی نیز مطرح می‌کند. امروز می‌فهمیم که بحث آن زمان خوب و لازم بود و الان نیم قرن است که با این موضوع مواجه هستیم. ما امروز به استاد مطهری نیاز داریم، زیرا هم یک پژوهشگر بوده و هم روش و شیوه پژوهش را در خود جمع کرده است. 

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه استاد مطهری در بخش معلمی ویژگی‌هایی داشت، تصریح کرد: معلم بودن خود یک ویژگی است. قدرت انتقال، تبیین و عرضه مسائل کار هر کسی نیست. ما بزرگانی داشتیم که شاید از استاد در فلسفه ملاتر بودند، اما قدرت تبیین و انتقال و روش انتقال ایشان ویژه است. تفکیک مفاهیم، طرح سیر تاریخی، طرح جامع مسائل، توجه به نقد منصفانه، استقبال از سوال و پرسش و نوآوری و خلاقیت در ارائه مباحث از ویژگی‌های استاد مطهری در امر استادی و تعلیم است. 

وی در خصوص ارائه مباحث استاد آزاد توسط هوش مصنوعی گفت: اهاله به چنین مرجعی با وجود داشتن مراجع مشخص، می‌تواند خطرساز باشد و پیامد‌هایی دارد که باید با هوشیاری و مراقبت وارد چنین عرصه‌ای شد. هوش مصنوعی محصول جامع اطلاعات و داده‌های دنیای غرب است.

سوالات مقدری که در آینده مقابل الهیات قرار می‌گیرد از زاویه هوش مصنوعی خواهد بود 

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از افق‌های آینده و سوالات مقدری که در آینده مقابل الهیات قرار می‌گیرد از زاویه هوش مصنوعی خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا آزاد امروز، ۱۸ اردیبهشت ماه، در پیش‌نشست یازدهمین همایش اشراق اندیشه مطهر که در دانشکده الهیات برگزار شد، اظهار کرد: ما باید در حوزه الهیات پیش‌رو باشیم و از تکنولوژی‌های جدید برای این عرصه استفاده کنیم. هوش مصنوعی برای دنیا و به تبع آن برای ما جدید است. 

وی ادامه داد: من از اردیبهشت ۹۸ در این خصوص صحبت کردم که در حوزه الهیات مواردی در حال وقوع است که چه درست بدانیم و چه غلط و چه بگوییم باید و چه نباید، این اتفاق رخ می‌دهد. ما به دنبال پذیرش این موضوع نیستیم، اما باید مراقب باشیم.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: یکی از افق‌های آینده و سوالات مقدری که در آینده مقابل الهیات قرار می‌گیرد از زاویه هوش مصنوعی خواهد بود. ما قصد هشدار و آشنا کردن با هوش مصنوعی را داشتیم تا در خصوص چارچوب‌های آن تدابیری اندیشیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->