معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس: صحبت بازگشت بیرانوند مطرح نیست آل‌کثیر در آستانه جدایی از پرسپولیس لیموچی به سپاهان پیوست؟ مهدی تارتار سرمربی گل‌گهر شد پایان پرونده آمانوف و استقلال گاریدو خواهان حفظ عبدی شد پرسپولیس به دنبال غرامت ۲۰ میلیارد تومانی از بیرانوند تفاهم‌نامه همکاری آستان قدس رضوی و کمیته ملی المپیک امضا شد | احداث پایگاه المپیکی در مشهد + فیلم زمان بازی تیم‌های ملی اسپانیا و انگلیس در فینال یورو ۲۰۲۴ نتیجه بازی هلند و انگلیس+ ویدیو گل‌ها و خلاصه بازی| رقیب اسپانیا مشخص شد پخش زنده بازی اروگوئه و کلمبیا در نیمه‌نهایی کوپا آمریکا (۲۱ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی انگلیس و هلند در نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ (۲۰ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین اعتصاب بازیکنان استقلال| تمرینات لغو شد چرا اسکوچیچ به تراکتور بله گفته به پرسپولیس نه؟ بیرانوند تا فردا به درویش مهلت داد! رقابت تنگاتنگ الوکره و العربی برای خرید عبدالکریم رونمایی رسمی تراکتور از ترابی+عکس ایمان عالمی: استقلال بازیکن بزرگ می‌خواهد بحران در جناح راست و چپ پرسپولیس آغاز مرحله دوم مبارزه با فساد در فوتبال در پی مفتوح شدن پرونده قضائی هیات خوزستان
سرخط خبرها

آمار‌ها از قهرمانی پرسپولیس در لیگ ۲۲ می‌گویند

  • کد خبر: ۱۶۲۲۰۶
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
آمار‌ها از قهرمانی پرسپولیس در لیگ ۲۲ می‌گویند
جدال بالانشینان لیگ، در بی‌سابقه‌ترین حالت تاریخ مسابقات.

بیست‌ودومین دوره لیگ‌برتر درحالی به هفته‌های پایانی رسیده که وضعی بی‌سابقه در این فصل حکم‌فرماست. رقابت نزدیک سه تیم در فاصله سه هفته به پایان لیگ، اتفاقی بی‌سابقه نیست، ولی حضور سه مدعی با این میزان امتیاز بی‌سابقه است. در سه هفته پایانی باید منتظر رقابت سنگین سه تیم بالای جدول برای کسب عنوان قهرمانی باشیم. پرسپولیس، سپاهان و استقلال به‌ترتیب با ۵۷، ۵۶ و ۵۵ امتیاز رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند و رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. با نگاهی به گذشته سه تیم در این برهه در نیم‌فصل اول و همچنین شش بازی پیشینشان در لیگ، آمار‌ها از دست بالاتر پرسپولیس برای قهرمانی می‌گویند.

آمار به‌نفع سرخ‌ها

پرسپولیس در سه هفته پایانی نیم‎‌فصل نخست بهترین عملکرد را بین سه تیم مدعی قهرمانی داشت. شاگردان یحیی گل‌محمدی در آن برهه با دو برد برابر گل‌گهر و نساجی و یک تساوی مقابل پیکان موفق به کسب هفت امتیاز شدند. سپاهان در سه هفته پایانی یک باخت برابر پیکان را متحمل شد و در مصاف با نفت مسجدسلیمان و مس کرمان به پیروزی رسید.

استقلال، اما ضعیف‌ترین نمایش را برجای گذاشت و از ۹ امتیاز در دسترس فقط چهار امتیاز از آن خود کرد. با این اوصاف و در صورتی که این سه تیم بازهم همان میزان امتیاز دور رفت را کسب کنند، پرسپولیس قهرمان خواهد شد و سپاهان و استقلال هم در رده‌های بعد خواهند بود.

نگاهی به عملکرد سه تیم در شش بازی گذشته‌شان هم نشان می‌دهد پرسپولیس و استقلال میانگین ۲.۵ امتیاز را کسب کرده‌اند و سپاهان هم در شش بازی گذشته میانگین ۲.۱ امتیاز داشته است. اگر این میانگین هم در سه بازی آینده ادامه داشته باشد، بازهم پرسپولیس قهرمان خواهد بود و سپاهان و استقلال رده‌های بعدی را به‌دست خواهند آورد.

لیگ بیست‌ودوم، تنها مشابه ۲ دوره لیگ

در پایان هفته ۲۷، پرسپولیس تیم اول جدول، فقط دو امتیاز بیشتر از تیم سوم دارد و این سه تیم در پایان هفته ممکن است بین رتبه‌های اول تا سوم جابه‌جا شوند. در ادوار قبلی در دوره‌هایی مثل لیگ چهاردهم و پانزدهم سه تیم در کورس قهرمانی بودند، ولی اختلاف امتیاز تیم اول و سوم بیش از دو امتیاز بود. یکی از هیجان‌انگیزترین کورس‌های قهرمانی در لیگ سیزدهم بود. در آن دوره فولاد و پرسپولیس با ۵۱ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار داشتند و استقلال با ۴۹ امتیاز سوم بود.

در پایان آن فصل، فولاد و پرسپولیس جایگاهشان را حفظ کردند و استقلال پنجم شد. لیگ ششم هم یکی از دوره‌های جذاب لیگ‌برتر بود. در آن فصل استقلال در هفته بیست‌وهفتم با ۵۱ امتیاز صدرنشین بود و سایپا و استقلال اهواز با ۴۹ امتیاز دوم و سوم بودند. استقلال در سه بازی آخر فقط یک امتیاز گرفت و در انتهای فصل، سایپا و استقلال اهواز یک رتبه صعود کردند و استقلال چهارم شد و پرسپولیس بالاتر از استقلال قرار گرفت.

۳ تیم در حد قهرمانی

آنچه لیگ این فصل را جذاب‌تر از همیشه می‌کند، علاوه بر فاصله نزدیک در صدر جدول، رقابت سه تیم در سطح بسیار خوب است و این نخستین‌بار در تاریخ لیگ‌برتر است که در این مقطع از فصل، سه تیم میانگین بیش از دو امتیاز در هر بازی دارند. در این فصل درحالی سه تیم در هفته بیست‌وهفتم دست‌کم ۵۵ امتیاز دارند که در ۲۱ دوره قبلی فقط یازده تیم تا این هفته از لیگ ۵۵ امتیاز یا بیشتر داشتند و از این یازده تیم ۱۰ تیم به قهرمانی رسیدند.

پرسپولیس با ۵۷ امتیاز صدرنشین لیگ است و فقط پنج تیم در تاریخ لیگ‌برتر، عملکردی بهتر از پرسپولیس در فاصله سه هفته به پایان لیگ داشته‌اند. هر تیمی که تا هفته ۲۷ این میزان امتیاز داشته، حتما به قهرمانی رسیده است.

هجدهمین دوره لیگ‌برتر تنها دوره‌ای بود که بیش از یک تیم در این مقطع از فصل میانگین بیش از دو امتیاز در هر بازی داشته‌اند. همه تیم‌های ۵۵ امتیازی دوره‌های گذشته به قهرمانی دست یافته‌اند. با این اوصاف، تیم‌هایی در این دوره مقام دوم و سوم را کسب می‌کنند که اگر در دوره‌های قبلی چنین نمایشی می‌داشتند، در بیست دوره از ۲۱ دوره به قهرمانی می‌رسیدند و در بدترین وضع به نایب‌قهرمانی می‌رسیدند. موضوعی که نشان از بی‌سابقه بودن کورس قهرمانی در لیگ بیست و دوم دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->