ظرفیت اسکان اضطراری بدون محدودیت در کاشمر ایجاد می‌شود ۱۲ نفر در پی وقوع پس لرزه ۳.۸ ریشتری کاشمر مصدوم شدند (یکم تیرماه ۱۴۰۳) مامور قلابی در مشهد به دام افتاد (یکم تیرماه ۱۴۰۳) دانشگاه شهید بهشتی در خصوص قطع همکاری با محمد فاضلی توضیحاتی ارائه کرد بازگشت نخستین گروه حجاج خراسانی به مشهد مقدس | روند بازگشت حجاج تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد + فیلم واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از فردا شنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۳) +جد‌ول زلزله کاشمر به ۹۰۰ واحد مسکونی خسارت زد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکم تیرماه ۱۴۰۳) | پیش‌بینی بارش‌های رگباری با احتمال ایجاد سیلاب در خراسان رضوی وزش باد و نوسان نسبی دما در نوار شمالی کشور | اهواز گرم‌ترین مرکز استان ایران (یکم تیرماه ۱۴۰۳) آغاز ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی + جزئیات (یکم تیر ۱۴۰۳) اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: کنکور اختصاصی تربیت‌معلم از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود

  • کد خبر: ۱۶۲۲۴۶
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
  • ۱
سرپرست وزارت آموزش و پرورش: کنکور اختصاصی تربیت‌معلم از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ششمین همایش تربیت‌معلم گفت: کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی به‌زودی در دانشگاه‌های سراسر کشور ایجاد می‌شود و در آن، در ۲۱ رشته، فوق‌لیسانس معلمی اعطا می‌شود تا بر این اساس، مثلاً کسی که لیسانس فیزیک دارد، بتواند در مقطع کارشناسی ارشد معلمی هم در همین رشته شرکت کند تا معلم همان رشته تخصصی خود باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ششمین همایش ملی و نخستین رویداد بین‌المللی تربیت‌معلم با رویکرد «معلم آینده» که عصر امروز در تالار همایش‌های دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، روش تدریس مبتنی بر مثلث محتوا، تدریس و ارزشیابی را از جمله سازوکار‌های قدیمی آموزش دانست و اظهار کرد: جان کلام در فرآیند آموزش، توجه به آینده است تا رابطه بین این سه بخش به یک رابطه فرآیندی تبدیل شود و ثمره آن تقویت ارتباط محصل با معلم باشد.

وی افزود: حقیقت این است که کتاب‌های آموزشی ما برای آینده دانش‌آموزان آماده نیست. ماحصل همه آزمون‌ها هم برآیند مثبتی به نفع آینده این نوجوانان ندارد و ثمره این فرآیند آموزش، دانش‌آموز را برای آینده آماده نمی‌کند. برخی دانش‌آموزان پیش از ورود به مقطع تحصیلی به زبان انگلیسی مسلط هستند، اما سؤال اینجاست که نظام آموزشی ما به چند نفر از این نوجوانان کمک می‌کند که سطح تسلط خود را ارتقا دهند؟ وقتی این اتفاق در عمل محقق نمی‌شود و به ازای آن، نظام آموزشی مبانی ریاضی و فیزیک را در سطح طراح ناسا به خورد دانش‌آموز می‌دهد، بدیهی است که باید این وضع اصلاح شود.

معلم، روح آموزش و پرورش است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کتاب همیشه از تحولات عقب می‌ماند؛ تا جایی که حتی اگر همین امروز تصمیم بگیریم سیستم آزمون یا فصل‌بندی کتاب‌ها را تغییر بدهیم، دو سال بعد این تغییر به کلاس می‌رسد که به اقتضای همان زمان، باز هم دیر است. راه چاره این وضع در تقویت معلمان است تا جایی که می‌توان ادعا کرد، اگر معلم خوبی داشته باشید، حتی اگر بدترین کتاب درسی را هم داشته باشید، بازهم موفق خواهید بود.

وی با بیان اینکه معلم روح آموزش و پرورش است، ادامه داد: در آموزش و پرورش، هر روز به لحاظ امکانات بهتر از قبل هستیم، اما باید تأسف خورد که در جریان تربیت‌معلم، این وضع معکوس است. امروزه در مسیر تربیت‌معلم، تعلیم معلم و تأمین معلم، آنچه که ما بر آن تکیه داریم و سند تربیت‌معلم بر آن متمرکز شده، تربیت‌معلم است تا جوانی که ماحصل کنکور او، خروج به سمت دانشگاه‌های فرهنگیان بوده، فرهنگ تعلیم و تربیت را مأنوس با جان خود بداند و در این گذرگاه رشد پیدا کند.

صحرایی از تعیین ضرب‌الاجل بازگشت مراکز تربیت‌معلم کشور به دانشگاه فرهنگیان خبر داد و تصریح کرد: در دهه هفتاد، ۵۲۱ مرکز تربیت‌معلم در کشور وجود داشت. از این تعداد، ۹۸ مرکز به دانشگاه فرهنگیان واگذار شده و مابقی آن هم باید به دانشگاه بازگردانده شود تا این مراکز بتواند نیاز ساز و کار آموزشی کشور را تأمین کند. برای این موضوع ضرب‌الاجلی تعیین شده، درحال پیگیری هستیم و به لطف خدا کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وی تأکید کرد: من همیشه به دانشجومعلمان می‌گویم که شرمنده آن‌ها هستم، زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها ظرفیتی معادل با نیمی از تعداد دانشجومعلمان فعال را دارد، اما بنا به تقاضای پرشور مردم امکان کاهش ظرفیت نیز وجود ندارد. برای حل این معضل، راهکار‌هایی پیش‌بینی شده که ثمره آن را در همین امسال در کنکور سراسری خواهید دید. مثلاً برای اولین بار، پنج رشته ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و رشته‌های تخصصی کودکان با نیاز‌های ویژه به‌صورت دومدرکه دانشجو می‎پذیرند؛ به این معنا که برای دانشجو دروس تخصصی در دانشگاه‌های کشور سپری می‌شود و دروس عمومی در دانشگاه فرهنگیان و در انتها، مدرک هم از هر دو دانشگاه صادر خواهد شد.

ایجاد کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی، برای اولین بار در کشور

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از فراهم آوردن امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی هم به‌زودی در دانشگاه‌های سراسر کشور اعمال می‌شود و در آن، در ۲۱ رشته فوق‌لیسانس معلمی اعطا می‌شود؛ به این معنا که افراد در هر رشته می‌توانند مدرک کارشناسی بگیرند و برای کارشناسی ارشد، وارد این ۲۱ رشته شوند، اما با این شرط که رشته ارشد آن‌ها مطابق با رشته کارشناسی باشد. به طور مثال، کسی که لیسانس تربیت‌بدنی یا فیزیک دارد، می‌تواند در مقطع کارشناسی ارشد معلمی هم در همین رشته تربیت‌بدنی یا فیزیک شرکت کند تا معلم همان رشته تخصصی خود باشد.

وی ابراز کرد: تا پیش از این، هنوز کسانی بودند که از من می‌پرسیدند چرا دانشگاه فرهنگیان فعال است و از اساس منکر ضرورت فعالیت آن بودند. با این حال، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جامعه فرهنگیان به‌صراحت تأکید کردند که اهمیت آموزش و پرورش تا چه حد است و به معنای دیگر، خط بطلانی بر این حرف‌ها کشیدند. به‌موجب این بیانات و پیگیری‌هایی که صورت گرفته، خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته که برای نخستین بار در کشور، زمینه‌ساز وقوع تحولات خیر بسیاری خواهد شد.

افزایش دروس کارورزی از ۸ واحد به ۲۸ واحد

صحرایی اظهار کرد: براساس نخستین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال ۱۴۰۳، کنکور اختصاصی تربیت‌معلم برگزار خواهد شد. علاوه بر این، مدارس وابسته به دانشگاه‌های فرهنگیان نیز برپا می‌شوند. مصوبه سوم ناظر بر آن است که استعداد‌های برتر دانش‌آموزی بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان انتقال پیدا کنند و مصوبه چهارم، تبدیل صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان به قانون است تا بر این اساس، مدرک لیسانس دانشگاه تربیت‌معلم دیگر پراکنده نباشد و گواهینامه‌ای که به دانشجومعلمان اعطا می‌شود، وزنه‌ای برای سنجش دانش و توانمندی معلمان باشد.

وی افزود: امروزه هشت درس کارورزی در فرآیند تربیت‌معلم وجود دارد که از سال ۱۴۰۳ به ۲۸ درس کارورزی افزایش خواهد یافت و به ازای هر درس، از واحد‌های تئوری کاسته خواهد شد. ما باور داریم که کشاورز خوب، بهترین بذر خود را برای کشت سال بعد نگه می‌دارد و به همین منوال، باید بهترین دانش‌آموزان را برای تبدیل‌شدن به معلم آماده کنیم. این یک حقیقت است که اگر به دنبال تحقق ایران قوی هستیم و می‌خواهیم سرباز قوی، افسر قوی، دانشمند قوی و مهندس قوی داشته باشیم، باید معلم قوی تربیت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیدحسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
0
جای امیدواریه که رئیس دانشگاه فرهنگیان، اومده در مقام وزارت قرار گرفته. این آدم درد ما رو میفهمه. امیدوارم وزیر بشه و یه تکونی بده این وضعیت فاجعه رو
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->