تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت ساله شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

گلایه مشهدی‌ها از  آشفته بازار توقف خودرو‌های مسافربر شخصی در  ابتدای بولوار خادم الشریعه

  • کد خبر: ۱۶۲۳۷۱
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
گلایه مشهدی‌ها از  آشفته بازار توقف خودرو‌های مسافربر شخصی در  ابتدای بولوار خادم الشریعه
معاون فنی و اجرایی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد: به محض تملک زمین، ایستگاه سوار میثاق با مساحت ۴ هکتاری سامان دهی می‌شود.

سید مهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ در کنار گذر بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و ابتدای بولوار شهید خادم الشریعه، تعدادشان آن قدر زیاد است که اصلا نیاز به توضیح ندارد. خودرو‌های شخصی مسافربر برون شهری، ترافیک زیادی در این ناحیه ایجاد کرده اند. در سراسر این کنارگذر تابلوی توقف ممنوع نصب شده‌است، اما انگار وجود این تابلو برای رانندگان مستقر در این قسمت بازدارنده نیست. یک سرباز پلیس راهور نیز با قلم و کاغذی در دست به رانندگان برای جابه جایی تذکر می‌دهد، اما رانندگان مسافربر شخصی به او هم توجهی ندارند.

به گواه پیامک‌های مردمی در این قسمت از شهر صبح و عصر آشفته بازار ترافیکی راه می‌افتد. به گواه یک پیامک گلایه آمیز از شهروندان، ایستگاه تاکسی‌های برون شهری هم باید از ابتدای بولوار شهید خادم الشریعه جمع آوری شوند. این ایستگاه‌ها عامل ترافیک مسافربر‌های تاکسی و شخصی در ابتدای این بولوار هستند. حتی با تعریض کندرو مشکل چندانی حل نمی‌شود. شهروند دیگری هم بیان کرد که ایستگاه سوار میثاق برای سفر‌های برون شهری به فاصله دو کیلومتر بالاتر تعریف شده است، اما ابتدای بولوار خادم الشریعه به نوعی ایستگاه خودرو‌های شخصی برای مسافرگیری است که این عامل، ترافیک شدید در این قسمت ایجاد می‌کند.

اطلاع رسانی مناسب نیست

وارد نقطه‌ای از بولوار خادم الشریعه می‌شویم که به اذعان شهروندان عامل ایجاد گره کور ترافیکی است. از فردی که ظاهرا مسافر است درباره اینکه چرا در این محل سوار خودرو مسافربر شخصی می‌شود، می‌پرسم. او توضیح می‌دهد: من دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قوچان هستم. هفته‌ای دو روز از این محل با خودرو مسافربر شخصی به قوچان می‌روم و رقم کمتری هم نسبت به ایستگاه سوار میثاق می‌پردازم،  از سویی اطلاع رسانی مناسبی برای استفاده مسافران از ایستگاه سوار میثاق هم نشده است.

به سمت ایستگاه سوار میثاق می‌رویم. این ایستگاه با مساحت حدود ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع در حاشیه بزرگراه پیامبر اعظم (ص) واقع شده است. بنا بر آمار منتشرشده از سوی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد، ایستگاه سوار میثاق در سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر ورودی و خروجی داشته است.

به طور قطع این رقم، آمار رسمی جابه جایی مسافر است و باید حجم زیاد ورودی و خروجی مسافر از سوی خودرو‌های شخصی را در این آمار گنجاند. هدف اصلی این گزارش میدانی حول این مسئله است که چرا وضعیت خودرو‌های مسافربر شخصی در ابتدای بولوار خادم الشریعه سامان دهی نمی‌شود؟  چرا ایستگاه سوار میثاق به محل اصلی برای جابه جایی مسافران برون شهری تبدیل نشده است؟

اولویت کنترل ترافیک با نقاط دیگر شهر است

برای پاسخ به این سؤالات ابتدا به سراغ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد می‌رویم. سرهنگ عباس عابدینی، در مورد اعمال قانون خودرو‌های مسافربر شخصی در ابتدای بولوار خادم الشریعه توضیح می‌دهد: در آن محل باید دوربین‌های هوشمند برای جریمه نصب شود، اما مکان‌های بسیار دیگری در شهر داریم که در اولویت نصب دوربین هوشمند هستند. وی ادامه می‌دهد: سیستم دوربین‌های هوشمند با ترافیک شهر هم خوانی ندارد و شهرداری مشهد باید در این زمینه اقدامی جدی انجام دهد. در اوج رفت و آمد ابتدای بولوار خادم الشریعه، یک مأمور پلیس راهور حضور دارد و مسئول آن منطقه راهور باید ترافیک آن ناحیه را کنترل کند.

توسعه ایستگاه سوار میثاق با تملک زمین

اما درباره وضعیت ایستگاه سوار میثاق و چرایی حضور خودرو‌های مسافربر شخصی، معاون فنی و اجرایی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: ایستگاه سوار شاهد قدمت طولانی دارد، اما به دلیل یکپارچه سازی بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به محل دیگری به نام ایستگاه سوار میثاق منتقل شده است.

سعید میرسعیدی می‌افزاید: تملک زمین پشت ایستگاه سوار انجام شده است تا توسعه پیدا کند. ارتزاق حمل و نقل عمومی برون شهری براساس عرضه و تقاضا ست و بر کسی پوشیده نیست که تقاضای زیادی برای جابه جایی مسافر وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: چندی پیش که شهرداری منطقه عملیات عمرانی بهسازی پیاده رو‌های ابتدای بولوار شهید خادم الشریعه را شروع کرد، جلسه مشترکی با شهرداری منطقه داشتیم و مقرر شد مینی بوس‌ها و خودرو‌های شخصی که در ابتدای این بولوار توقف می‌کنند و همچنین مسافران به ایستگاه میثاق منتقل شوند.
او بیان می‌کند: در خیابان بن بست کنار ایستگاه میثاق نیز فضای کافی برای توقف تاکسی‌های برون شهری وجود دارد. نظارت و جمع آوری خودرو‌های شخصی در ابتدای بولوار شهید خادم الشریعه نیز با دستگاه‌های نظارتی و انتظامی است و ما فقط بستر کار را فراهم می‌کنیم.

باید فرهنگ سازی شود

معاون فنی و اجرایی سازمان پایانه‌های مسافربری با بیان اینکه به محض تملک زمین، ایستگاه سوار میثاق با مساحت چهارهکتاری سامان دهی می‌شود، می‌گوید: بنری در ابتدای بولوار خادم الشریعه نصب شده‌است که مسافران را به ایستگاه سوار میثاق ارجاع می‌دهد، معضل خودرو‌های مسافربر شخصی باید با جریمه‌های بازدارنده و فرهنگ سازی مرتفع شود.

میرسعیدی با بیان اینکه مردم از مضرات سفر حمل و نقل با ناوگان شخصی مطلع نیستند، توضیح می‌دهد: ناوگان حمل و نقل عمومی بیمه هستند، رانندگان شناسایی شده اند و مسافر امنیت دارد. اگر خدای نکرده در جاده اتفاقی برای خودرو رخ دهد، ناوگان حمل و نقل عمومی پاسخگو ست. در این زمینه باید برای مردم فرهنگ سازی شود تا از خودرو‌های ایمن برای سفر استفاده کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->