سرخط خبرها

برای محافظت خودمان از سرطان آگاه باشیم

  • کد خبر: ۱۶۲۵۶
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
برای محافظت خودمان از سرطان آگاه باشیم
فرناز نکاحی کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت ثامن
اگر از ابتدا تا انتهای سال تقویم را ورق بزنیم، بی‌شک به نمونه‌های زیادی برمی‌خوریم که روز‌ها و هفته‌ها به‌نام انواع بیماری‌ها نام‌گذاری شده است، از روز دیابت گرفته تا ایدز، مبارزه با سرطان و.... البته این مختص تقویم ایران نیست، بلکه در کل جهان رویکرد بر همین منوال است تا به‌نحوی به مردم یادآوری کند که بیشتر مراقب سلامتی خودشان باشند.

در همین راستا هفته اول بهمن در تقویم هفته ملی مبارزه با سرطان نام‌گذاری شده است، هفته‌ای که رسیدنش هرسال به ما یادآوری می‌کند که ۴۰ درصد سرطان‌ها امکان پیشگیری دارند. در همین راستا امسال هم شعار این هفته «اصلاح باورها، راه مبارزه با سرطان» انتخاب شده است تا مردم را آگاه‌تر کند.
 
حال آنکه طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت که خبر می‌دهد تا حد زیادی می‌شود از سرطان پیشگیری کرد، می‌توان در مواقعی هم که امکان پیشگیری ندارد، درمان‌پذیرتر شود، آن هم در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه بموقع و تشخیص زودهنگام.
 
ناگفته نماند که دست‌کم نیمی از سرطان‌ها با درمان مناسب درمان می‌شوند، پس باید زودتر به علائم مشکوک در بدن توجه کرد.

همه این‌ها درحالی است که، چون تحقیقات فراوانی روی سرطان انجام شده، تاکنون نمونه‌های زیادی از دل آن‌ها بیرون آمده است که نشان می‌دهد چه اثراتی در ایجاد و پیشگیری از سرطان دارند، موضوعاتی که با رعایت آن‌ها می‌توان درصد ابتلا به سرطان را کاهش داد و در مقابل اگر رعایت‌نشوند، خطر ابتلا را افزایش می‌دهند.
 
از آنجایی که به جز نمونه‌های زیر بسیاری از عوامل محیطی دیگر و از همه مهم‌تر ژنتیک نیز در ایجاد سرطان نقش دارد، بنابراین ممکن است حتی با به‌کارگیری این رو‌ش‌ها نیز دچار سرطان شوید، اما تردیدی نداشته باشید که با این روش‌های ساده احتمال سرطان را در خود کاهش می‌دهید یا بروز آن را به‌تعویق می‌اندازید.

پیام اول برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، مصرف نکردن دخانیات است. بعد از آن داشتن فعالیت بدنی منظم، نگهداری وزن در حالت مطلوب، تغذیه سالم، محافظت از خود در برابر عفونت‌ها، نگهداری و محافظت از پوست، رعایت نکات ایمنی در منزل و محیط کار، از نظر روانی زندگی سالمی داشتن و مراجعه زود به پزشک به‌محض دیدن نخستین علائم بیماری مهم است که می‌تواند فرد را در برابر این بیماری تا حد زیادی محافظت کند.

البته بسیاری از افراد بعد از حادشدن وضعیت تصمیم می‌گیرند برای درمان مراجعه کنند، آن هم با این دلیل که نمی‌دانستیم علائم سرطان چیست. علائمی که در این هفته در بروشور‌های مختلف بین مردم توزیع می‌شود تا جامعه آگاه‌تر شود. این علائم هشداردهنده شامل ابتلا به سرطان در اقوام درجه‌یک، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبود، توده در هر جای بدن، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی‌مدت، اختلال بلع یا سوءهاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال یا یبوست طولانی، خون‌ریزی غیرطبیعی ادرار، مدفوع، واژن، نوک‌پستان و بی‌اشت‌هایی یا کاهش وزن بی‌دلیل است.
 
البته افراد با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت می‌توانند از خدمات غربالگری ۳ سرطان کولورکتال، دهانه رحم و پستان بهره‌مند شوند و درصورت نیاز به سطوح تخصصی مربوط مراجعه کنند. پس بیایید خودمان با آگاهی در برابر این بیماری بایستیم.
گزارش خطا
برچسب ها: یادداشت
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->