پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت الله علم الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست| میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
سرخط خبرها

وزیر اقتصاد در عربستان مطرح کرد: آمادگی ایران برای اشتراک دانش فنی خود با اعضای بانک توسعه اسلامی

  • کد خبر: ۱۶۳۷۲۷
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
وزیر اقتصاد در عربستان مطرح کرد: آمادگی ایران برای اشتراک دانش فنی خود با اعضای بانک توسعه اسلامی
وزیر اقتصاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که ثمره تلاش‌ها، تجربیات و یافته‌های خود در حوزه‌های مختلف با کشور‌های عضو و با حمایت بانک توسعه اسلامی در چارچوب تعاملات اقتصادی ارزش‌آفرین به اشتراک بگذارد.

به گزارش شهرآرانیوز، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی (IsDB) اظهار داشت: در ابتدا باید از مدیران بانک توسعه اسلامی تشکر کنم که موضوع بسیار مهم تقویت انتقال دانش جنوب-جنوب و مشارکت کشور‌های عضو و سایر حامیان جنوب-جنوب را در برنامه این دوره از اجلاس قرار دادند. دانش و پیشرفت فنی در نظریه‌های متاخر اقتصاد به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی قلمداد می‌شود و رشد و توسعه پایدار در گرو انتقال و تولید دانش و پیشرفت فنی است.

وی اضافه کرد: در قرون گذشته ملل مسلمان و کشور‌هایی که امروز تحت عنوان جنوب از آن‌ها یاد می‌شود، سهم بسیار بیشتری از امروز در تولید دانش، نوآوری و تولید در دنیا داشتند و به نوعی الگوی سایر دولت‌ها محسوب می‌شدند.  

وزیر اقتصاد افزود: ملل اسلامی مبدأ بسیاری از اختراعات و نوآوری‌ها در میان سایر ملت‌ها بودند و در حوزه‌هایی مثل ریاضیات، نجوم، شیمی، پزشکی و... سرآمد زمان خود بودند و همه این‌ها منشا تولید و قدرت اقتصادی آن‌ها شده بود. امروز نیز کشور‌های اسلامی و به طور مشخص بانک توسعه اسلامی که اساسا برای کمک به رشد و توسعه ملت‌های مسلمان تأسیس شده است، می‌بایست در جهت افزایش سهم کشور‌های اسلامی در تولید دانش و پیشرفت فنی بکوشند که نتیجه آن افزایش رشد اقتصادی و سهم آن‌ها از تولید کالا‌ها و خدمات در دنیا و در نهایت بهبود شاخص‌های توسعه آن‌ها خواهد شد.

خاندوزی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می‌تواند انجام دهد، تاسیس نهاد‌ها و ایجاد ابزار‌های مالی برای کمک به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و انتقال و بکارگیری دانش فنی در کشور‌های عضو است.

وزیر اقتصاد افزود: به طور مشخص تاسیس صندوق‌های خطر پذیر (venture capital fund) به صورت مستقل ذیل بانک و یا مشارکت و تامین مالی صندوق‌های خطر پذیر فعال در کشور‌های عضو در جهت ایجاد، بکارگیری و انتقال دانش می‌تواند کمک فراوانی کند.  

به گفته وی یکی دیگر از اقداماتی که بانک توسعه اسلامی می‌تواند در این راستا در دستور کار قرار دهد حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کشور‌های عضو است.

خاندوزی افزود: این حمایت‌ها می‌تواند اعطای تسهیلات و تامین مالی مستقیم به این شرکت‌ها در راستای تقویت ساختار مالی و توانایی آن‌ها در فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه و بکارگیری دانش‌های فنی تولید شده باشد.  

وزیر اقتصاد تاکید کرد: علاوه بر این بانک می‌تواند در پروژه‌های مصوب تامین مالی در حوزه‌های مختلف، امتیازاتی برای شرکت‌های خصوصی کشور‌های عضو در مقایسه با سایر شرکت‌ها داشته باشد و در عین حال شروطی نیز برای انتقال دانش برای آن‌ها در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال‌های اخیر با حمایت‌ها و البته محدودیت‌های بین المللی پیشرفت‌های چشمگیری در تولید دانش فنی، به طور مشخص در حوزه‌های فناوری‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هوا و فضا، دارو و تجهیزات پزشکی، رادیو داروها، سلول‌های بنیادی، نفت و گاز، سدسازی و... داشته و توانسته است انحصار کشور‌های پیشرفته را در حوزه تحقیقات و البته بکارگیری بشکند و منجر به تولید کالا‌های و خدمات با فناوری پیشرفته شود، تاکید کرد: من به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اینجا بیان می‌کنم که ایران این آمادگی را دارد که ثمره تلاش‌ها، تجربیات و یافته‌های خود در این حوزه‌ها را با کشور‌های عضو و با حمایت بانک توسعه اسلامی در چارچوب تعاملات اقتصادی ارزش آفرین به اشتراک بگذارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->