منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه
سرخط خبرها

طی ۴ روز دو بسته ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان ارسال شد

  • کد خبر: ۱۶۴۱۱۵
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
طی ۴ روز دو بسته ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان ارسال شد
بانک مرکزی افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد، یک بسته نقدی ۴۰ میلیون دلاری جدید وارد شهر کابل شده و این دومین محموله نقدی است که کابل در چهار روز گذشته دریافت می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از خبرگزاری خامه پرس، بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد، این کمک نقدی ۴۰ میلیون دلاری بخشی از کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل است که وارد شهر کابل و به یک بانک بازرگانی خصوصی واریز شده است.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، میزان کمک‌های نقدی منتقل شده به افغانستان از دو میلیون دلار فراتر رفته است.

بانک مرکزی افغانستان از دریافت این کمک در چارچوب کمک‌های نقدی بشردوستانه سازمان ملل استقبال کرده و خواستار همکاری هر چه بیشتر در سراسر حوزه‌ها با جامعه بین المللی شد.

نحوه هزینه‌کرد این اعتبارات همواره مورد مناقشه بوده و کشورهای اهدا کننده به ویژه آمریکا اجازه به تحقیقات درباره چگونگی استفاده از این اعتبارات نداده اند.

پیش از این، نهاد موسوم به بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان (سیگار)‌ فاش کرد که کمک های اهدایی آمریکا  به افغانستان چندان واضح نیستند و وزارت امور خارجه آمریکا از ارائه جزئیات در این زمینه خودداری کرده است.

برخی از سیاستمداران افغان از سازمان ملل از بابت تحویل مداوم کمکهای نقدی به دولت طالبان و کمک به این گروه در تامین مالی حکومت دوفاکتوی خود انتقاد کرده‌اند.

هیات کمکی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) پیش از این تصریح کرده بود که پولهای نقد منتقل شده به افغانستان در حسابهای سازمان ملل در یک بانک خصوصی واریز شده‌اند و توسط نهادهای سازمان ملل صرفا برای کمک‌های  بشردوستانه و دیگر برنامه‌های حمایتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بر طبق بیانیه این هیات، این پول تحویل "امارت اسلامی افغانستان" (طالبان) نخواهد شد.

با سلطه طالبان بر افغانستان، نظام بانکی کشور زیر تحریم جامعه جهانی قرار گرفت و انتقال پول از کشورهای اروپایی و آمریکایی به افغانستان از طریق بانک صورت نمی‌گیرد. بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری پول نقد، مستقیم به افغانستان منتقل می‌شود و از طریق دفترهای سازمان ملل متحد، برای مبارزه با بحران انسانی کنونی به مصرف می‌رسد. 

تحت حاکمیت طالبان، نرخ فقر در افغانستان به بالاترین سطح رسیده است و میلیون‌ها شهروند این کشور به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. حکومت طالبان قادر به ارائه کمک به نیازمندان نیست.  

نشست دوحه به ابتکار آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور جهان، اول و دوم مه برگزار شد. سازمان ملل در این نشست کوشید کمک‌کنندگان بزرگ به افغانستان را متقاعد کند که به بحران انسانی در افغانستان توجه کنند.  

در دوران حکومت ۲۱ ماهه طالبان، بیش از دو میلیارد دلار در قالب بسته‌های ۳۲ میلیون دلاری و ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان منتقل شده و تا حدودی توانسته است از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان جلوگیری کند.  

در حکومت طالبان، بسیاری از سرمایه‌گذاران و صنعتگران افغانستان کشور خود را ترک کرده‌اند و تمایل شهروندان این کشور به سرمایه‌گذاری، به پایین‌ترین سطح رسیده است. بیشتر ثروتمندان سرمایه‌های خود را به امارت متحده عربی، ترکیه و چندین کشور دیگر منتقل کرده‌اند. 

کمک‌های جامعه جهانی و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به افغانستان، باعث افزایش نگرانی‌ها از احتمال دستیابی طالبان به بخشی از کمک‌ها شده است. سیگار، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، اوایل ماه میلادی جاری گفت که آمریکا همچنان بزرگ‌ترین کمک‌کننده به افغانستان به شمار می‌رود و از زمان سرنگونی حکومت پیشین این کشور تاکنون، حدود ۲.۱ میلیارد دلار به افغانستان ارسال کرده است.  

جان ساپکو، بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان، به کمیته نظارت کنگره آمریکا گفت که نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که کمک‌های نقدی واشنگتن، به کمک‌ مالی به طالبان نمی‌انجامد. 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->