اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سهم ۱۰ درصدی مردم از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در فروردین ۱۴۰۲

  • کد خبر: ۱۶۵۲۰۴
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
سهم ۱۰ درصدی مردم از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در فروردین ۱۴۰۲
بانک‌ها در فروردین امسال ۱۸۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشتریان خود ارائه کردند که این رقم نسبت به فروردین سال گذشته ۱۲.۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرای گرفتن وام از بانک‌ها سوژه فیلم، سریال و گزارش‌های خبری بوده و هست، چالش مردم عادی در مواجهه با بانک ها برای اخذ وام از آن چالش های قدیمی است. نظام بانکی هم معمولا خود را پاسخگو نمی داند. بارها و بارها رئیس کل بانک مرکزی و حتی وزیر اقتصاد زبان به انتقاد از بانک ها باز کرده اند و نظام بانکی را به عنوانی یکی از مقصران و متهمان اصلی در رشد نقدینگی و تورم اعلام کرده اند، اما بانک ها در کشور ما همچنان مسیر خود را می روند.

در تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اعلام شده است که تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۱۲.۹ هزار میلیارد ریال  است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۲۰۴.۴ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲.۷ درصد) افزایش داشته است.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه برای فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ۵۵.۵ درصد بوده است. همچنین رشد نقدینگی نیز در آخرین گزارش بانک مرکزی از بهمن ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد اعلام شده است. مقایسه این اعداد با میزان رشد پرداخت تسهیلات حکایت از آن دارد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها به وضوح از نرخ رشد تورم و همینطور نرخ رشد نقدینگی کمتر است.

نکته دیگر درباره گزارش بانک مرکزی از آمار تسهیلات پرداختی فروردین ماه ۱۴۰۲ این است که بر اساس این گزارش سهم مردم یا خانوار‌ها از کل تسهیلات پرداخت تنها ۱۰.۹ درصد است.

گزارش بانک مرکزی از  تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۲۴ موضوع و ۷ گروه تسهیلات گیرنده تفکیک شده است، اما تعداد تسهیلات پرداختی اعلام نشده است. یعنی ما نمی‌دانیم میانگین تسهیلات پرداخت شده به گروه صنعت و معدن و خدمات که ۸۰ درصد تسهیلات کل کشور به این دو گروه پرداخت شده، چقدر است؟

در ادامه جدول جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها در فروردین ۱۴۰۲ و گزارش بانک مرکزی بخوانید:

سهم ۱۰ درصدی مردم از تسهیلات پرداختی بانک‌ها در فروردین ۱۴۰۲

از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۱۶۱۴.۹ هزار میلیارد ریال معادل ۸۹.۱ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۱۹۸.۰ هزار میلیارد ریال معادل ۱۰.۹ درصد به مصرف­کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

جدول ۱ بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲ می‌باشد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی فروردین ماه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۳۱۴.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۸۱.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۹۶.۳ هزار میلیارد ریال معادل ۴۸.۶ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) می‌باشد.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۵۰۸.۷ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۸.۷ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۳۱۴.۲ هزار میلیارد ریال) می‌باشد. ملاحظه می‌شود از ۶۰۳.۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۴.۳ درصد آن (مبلغ ۵۰۸.۷ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ می‌باشد.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسير جاري، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضاي کل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروري است به افزايش توان مالي بانک‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود کفايت سرمايه بانک‌ها، کاهش تسهيلات غيرجاري و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي بانک‌ها، افزايش بهره‌وري بانک‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدي، پرهيز از فشارهاي مضاعف بر دارايي بانک‌ها و ترغيب بنگاه‌هاي توليدي به سمت بازار سرمايه به عنوان يک ابزار مهم درتامين مالي طرح‌های اقتصادي (ايجادي)توجه ويژه‌اي نمود

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->