کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

نماز چیست؟

  • کد خبر: ۱۶۶۴۳۸
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
نماز چیست؟
در نماز است که تو با خدای خود انس می‌گیری تا بعدا این توان را داشته باشی که برای رضای او قدم برداری و برای رضایت او سختی را به جان بخری.

همه شعائر و عبادات دینی ما برای تأثیرگذاری در زندگی‌مان قرار داده شده‌اند و عبادتی نداریم که بگوییم برای زندگی دنیای ما هیچ ثمر و اثری ندارد.

اما در مسیر خدا دو مفهوم در مقابل ماست؛ مفهوم عبادت و مفهوم عبودیت که اولی یعنی آمادگی روحی پیدا کردن و دومی یعنی حرکت و تلاش در مسیری مشخص با انگیزه مشخص و هدف مشخص که همه باید خدایی باشد؛ یعنی وقتی شاعر گفته است «عبادت به‌جز خدمت خلق نیست»، مفهوم عبودیت را به‌جای عبادت گرفته است، درحالی‌که تا انگیزه‌ای نباشد، حرکتی نیست. تا انرژی‌ای نباشد، نمی‌توان پیش رفت و این انگیزه و انرژی برای حرکت بی‌آلایش را باید در محراب عبادت کسب کرد.

در محضر کمال و جمال مطلق باید نشست تا بتوان قدرت حرکت‌های سخت و پشت‌سر گذاشتن امتحان‌های طاقت‌فرسا را پیدا کرد و منتظر تشویق احدی نماند؛ پیامبر خدا که می‌فرمودند «من از تمام پیامبران بیشتر در مسیر رسالتم اذیت شدم»، این توان و انرژی و طاقت را در محراب عبادت کسب می‌کردند که گفتند «نور چشم من در نماز است» یا به بلال می‌فرمودند: «ارحنا یا بلال؛ یعنی اذان بگو تا جان ما لحظه‌ای راحت یابد».

راحتی جان در گفتگو با خداست، در مناجات با حضرت یار است، پس نماز را باید این‌گونه دید و این‌گونه شناخت. وقتی می‌گویند اگر نماز نداشته باشی هیچ‌چیز نداری، منظور همین است؛ چون در نماز است که تو با خدای خود انس می‌گیری تا بعدا این توان را داشته باشی که برای رضای او قدم برداری و برای رضایت او سختی را به جان بخری. همان‌طور که می‌گویند لفظ جلاله «الله» مستجمع جمیع صفات است، یعنی تمام صفات الهی را در خود جمع کرده است، نماز نیز مستجمع جمیع عبادات است؛ یعنی تمام عبادات در نماز جمع است. نماز را باید این‌گونه شناخت و کیفیت این نماز، کیفیت زندگی ما را تعیین می‌کند.

کیفیت صحبت ما با رئیس عالم و حضرت رب‌الارباب، کیفیت زندگی ما را تعیین می‌کند. حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «اِعلَم اَنّ کُل شیء من عَمَلِکَ تَبَع لِصَلاتک؛ یعنی بدان که همه اعمال تو تابع نماز توست» و تمام بحث‌های علما درباره اسرار و آداب نماز، برای افزایش کیفیت این ارتباط و دیدار است تا ان‌شاءا... با اصلاح نماز ما، زندگی ما اصلاح شود و با باز شدن گره ارتباط ما با خداوند، گره‌های زندگی‌مان بازگردد. ان‌شاءا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->