استاندار خراسان رضوی: منابع پایدار لازمه توسعه پایدار است همه مرز‌های زمینی کشور باز است (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) معاملات در بازار سرمایه ایران تا یکشنبه (یکم تیر ۱۴۰۴) متوقف شد دستور استاندار خراسان رضوی برای صدور پروانه‌های صنایع محور غرب مشهد ظرف یک ماه آینده تداوم روند افت قیمت خودرو‌های داخلی (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) تداوم فعالیت‌های تجاری در مرز‌های پاکستان | واردات تمامی کالا‌ها به‌ویژه برنج از این مرز‌ها صورت می‌گیرد سخنگوی ستاد شرایط اضطراری خراسان رضوی: ارزاق، آرد نانوایی‌ها و سوخت در مشهد و استان به طور منظم توزیع می‌شود حمله رژیم صهیونیستی به ایران کدام ارز‌های جهانی را تهدید می‌کند؟ تأمین پایدار کالاهای اساسی در شهر‌های مسافرپذیر استقرار ۱۷ جایگاه سیار سوخت‌رسان در مناطق مختلف تهران (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) اعلام نرخ طلا در مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) | کاهش قیمت طلا آغاز فعالیت نانوایی‌های سیار طی روز‌های آینده تمدید مجدد لغو پرواز‌های داخلی و خارجی تا ۲ بامداد صبح چهارشنبه (۲۸ خرداد ۱۴۰۴) تشکیل قرارگاه مرکزی شهید سلامی برای توزیع گسترده کالاهای اساسی نحوه استرداد بلیت قطار اعلام شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) + جزئیات فعالیت شعب کشیک بیمه برای پرداخت خسارات شخص ثالث (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) دلار بازار آزاد امروز چند قیمت خورد؟ (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) شعب بانک‌های سراسرکشور فعال هستند | خدمات ساتنا و پایا برقرار است (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) افزایش عرضه گوشت تنظیم‌بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) تشکیل کارگروه‌های تنظیم بازار | تخلفات را از طریق ۱۳۵ و ۱۲۴ اعلام کنید با احتکارکنندگان کالا و اخلالگران نظام توزیع، برخورد قانونی می‌شود تولید و توزیع مستمر روغن خوراکی به صورت روزانه افزایش قیمت نفت به بیش از ۷۳ دلار (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) دست برتر ایران در تأمین انرژی دنیا بهای جهانی طلا روی دور افزایش (۲۷ خرداد ۱۴۰۴) ناظر گمرکات خراسان رضوی: در گمرک با هیچ مشکلی روبه رو نیستیم سقف افزایش اجاره بها در  مشهد تعیین شد | حمایت شکننده از  مستأجران
سرخط خبرها

خروج قطاربرقی از ریل چینی؟

  • کد خبر: ۱۶۷۹۱
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
خروج قطاربرقی از ریل چینی؟
بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

زهرا اسکندریان/شهرآرانیوز، اگرچه که پیش از این هربار خبر‌هایی نه‌چندان واضح و شفاف درباره برقی کردن قطار مشهد-تهران می‌شنیدیم، این‌بار وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان خیلی واضح به طرف خارجی که مسئولیت اجرای پروژه را دارد، اولتیماتوم داده است که فقط تا پایان امسال زمان دارند تا تکلیف خود را با این پروژه مشخص کنند.


به گزارش پایگاه اطــلاع‌رسانی راه‌وشــهرسازی، محمد اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» حضور پیدا کرد و بخشی از صحبت‌های خود را به این موضوع اختصاص داد. او گفت که پروژه قطار برقی مشهد-تهران متوقف شده است، چراکه طرف خارجی نه‌تن‌ها پای کار نمی‌آید، بلکه خروج خود را نفی می‌کند و آن را اعلام نمی‌کند.


وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه اضافه کرد درصورتی‌که طرف خارجی تا پایان سال تکلیف خود را مشخص نکند، با یک کنسرسیوم جدید قرارداد خواهیم بست.


۲۵خرداد امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به خراسان‌رضوی آمد و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد که طرف چینی به دلیل خروج آمریکا از برجام حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نشده است.


او در این نشست اظهار کرده بود: یک‌هزار میلیارد تومان سهم پانزده‌درصدی این طرح ریلی استان بود. این مبلغ در سال۹۶ تهیه شد و تا اسفند سال گذشته در بانک صنعت‌ومعدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند، اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا، طرف چینی حاضر به سرمایه‌گذاری نشد و یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد.

 

وی افزود: اسفند سال گذشته نامه‌ای دادم که برخی حقوق‌ها در پایان سال پرداخت شود و بخشی از آن از طریق همین یک‌هزار میلیارد تومان تأمین شد، اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد، این مبلغ بازخواهدگشت.

 

عملیات اجرایی قطار برقی مشهد -تهران


بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

 

بعد از آن و در بهمن ۹۴ رئیس‌جمهور عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را دوباره کلید زد، اما بازهم از عملیات اجرایی خبری نشد.

 

اردیبهشت سال ۹۶ مدیرعامل راه‌آهن کمبود اعتبار را دلیل اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد و از سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری چین در این پروژه خبر داد.

 

مردادماه همان سال قرارداد، نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده‌درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را آغاز کند. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دولت توانست سهم هزارمیلیاردتومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.

 

اردیبهشت سال گذشته هم مدیرعامل راه‌آهن از قطعیت شروع برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران در بهار و خردادماه سال پیش خبر داده بود، اما بعد از گذشت هفته اول خرداد، از عملیات اجرایی این پروژه خبری نشد.

 

همان وقت معاون راه‌آهن در گفتگو با خراسان‌رضوی دلیل آن را وجود برخی مشکلات در ضمانت‌نامه طرف چینی بیان و اظهار کرد: تا ۲ هفته دیگر ضمانت‌نامه صادر خواهد شد، اما این اتفاق هم نیفتاد و حالا بعد از ۸ سال هنوز مشخص نیست که چینی‌ها اگر پای کار نیستند، چرا کار را رها نمی‌کنند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->