زهرا اسکندریان/شهرآرانیوز، اگرچه که پیش از این هربار خبرهایی نهچندان واضح و شفاف درباره برقی کردن قطار مشهد-تهران میشنیدیم، اینبار وزیر راهوشهرسازی کشورمان خیلی واضح به طرف خارجی که مسئولیت اجرای پروژه را دارد، اولتیماتوم داده است که فقط تا پایان امسال زمان دارند تا تکلیف خود را با این پروژه مشخص کنند.
به گزارش پایگاه اطــلاعرسانی راهوشــهرسازی، محمد اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» حضور پیدا کرد و بخشی از صحبتهای خود را به این موضوع اختصاص داد. او گفت که پروژه قطار برقی مشهد-تهران متوقف شده است، چراکه طرف خارجی نهتنها پای کار نمیآید، بلکه خروج خود را نفی میکند و آن را اعلام نمیکند.
وزیر راهوشهرسازی در ادامه اضافه کرد درصورتیکه طرف خارجی تا پایان سال تکلیف خود را مشخص نکند، با یک کنسرسیوم جدید قرارداد خواهیم بست.
۲۵خرداد امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، به خراسانرضوی آمد و در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان اظهار کرد که طرف چینی به دلیل خروج آمریکا از برجام حاضر به سرمایهگذاری در این پروژه نشده است.
او در این نشست اظهار کرده بود: یکهزار میلیارد تومان سهم پانزدهدرصدی این طرح ریلی استان بود. این مبلغ در سال۹۶ تهیه شد و تا اسفند سال گذشته در بانک صنعتومعدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند، اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا، طرف چینی حاضر به سرمایهگذاری نشد و یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد.
وی افزود: اسفند سال گذشته نامهای دادم که برخی حقوقها در پایان سال پرداخت شود و بخشی از آن از طریق همین یکهزار میلیارد تومان تأمین شد، اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد، این مبلغ بازخواهدگشت.
عملیات اجرایی قطار برقی مشهد -تهران
بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران بهطور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راهآهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.
بعد از آن و در بهمن ۹۴ رئیسجمهور عملیات اجرایی برقیسازی خطآهن مشهد-تهران را دوباره کلید زد، اما بازهم از عملیات اجرایی خبری نشد.
اردیبهشت سال ۹۶ مدیرعامل راهآهن کمبود اعتبار را دلیل اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد و از سرمایهگذاری ۱.۷ میلیارد دلاری چین در این پروژه خبر داد.
مردادماه همان سال قرارداد، نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزدهدرصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقیسازی خطآهن مشهد-تهران را آغاز کند. بعد از کشوقوسهای فراوان دولت توانست سهم هزارمیلیاردتومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.
اردیبهشت سال گذشته هم مدیرعامل راهآهن از قطعیت شروع برقیسازی خطآهن مشهد-تهران در بهار و خردادماه سال پیش خبر داده بود، اما بعد از گذشت هفته اول خرداد، از عملیات اجرایی این پروژه خبری نشد.
همان وقت معاون راهآهن در گفتگو با خراسانرضوی دلیل آن را وجود برخی مشکلات در ضمانتنامه طرف چینی بیان و اظهار کرد: تا ۲ هفته دیگر ضمانتنامه صادر خواهد شد، اما این اتفاق هم نیفتاد و حالا بعد از ۸ سال هنوز مشخص نیست که چینیها اگر پای کار نیستند، چرا کار را رها نمیکنند؟