تکمیل ۳۲۹ طرح آموزشی؛ ثمره سفر رییس جمهور به خوزستان معامله ۸۲ میلیون دلار در بازار ارز تجاری امروز (پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳) وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر انرژی عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) ۷۰درصد کارگران نسخه قرارداد ندارند وزیر نیرو: تابستان ۱۴۰۴ قطعی برق نخواهیم داشت بی‌برقی، ۲۵۰ همت خسارت به بخش صنعت وارد کرد طرح جدید مرکز آمار ایران برای محاسبه دقیق تعداد زائران در خراسان رضوی + فیلم نرخ سکه از مرز ۶۰ میلیون تومان عبور کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) تکلیف پوشش بیمه موتورسواران در روز‌های بارانی به کجا رسید؟ ۱۲۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران معامله شد مجلس با کاهش مبلغ وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان مخالفت کرد عرضه اولیه یک شرکت مشهدی در بورس، دوشنبه آینده (۸ بهمن ۱۴۰۳) | حسابمان را برای عرضه اولیه «محتشم» چقدر شارژ کنیم؟ تاثیر نظافت صنعتی بر افزایش بهداشت و ایمنی محیط کار و کارکنان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن گوشت تنظیم‌بازار در خراسان رضوی توزیع شد تهرانی‌ها ۲برابر الگو، مصرف آب دارند | هر تهرانی در شبانه‌روز، ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند لزوم همکاری دولت در ساخت مسکن کارگری افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ بهمن ۱۴۰۳) | ساینا ۴۷۷ میلیون تومان رقم تخفیف نمایشگاه‌های بهاره امسال مشخص شد | برگزاری نمایشگاه بهاره از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ دلار وارد کانال ۸۳ هزار تومان شد | جهش طلا به کانال ۵.۵ میلیون تومان (۴ بهمن ۱۴۰۳) صادرات ۴۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های خارجی رشد طلا در سایه تعرفه‌گذاری‌های جدید ترامپ با حذف ارز نیمایی، ارز مسافرتی با چه نرخی عرضه می‌شود؟ ویدئو | قیمت دلاری مسکن با لحاظ «افت قدرت خرید دلار» چقدر است؟ ناترازی انرژی تولیدات کاشی و سرامیک را کاهش داده است کاهش ارزش گمرکی ۱۰مدل خودرو وارداتی | خودروهای خارجی ارزان می‌شوند؟ نبض ناموزون صنعت در آذر ۱۴۰۳ | تولید کاهش یافت فعالان اقتصادی مشهد و خراسان رضوی، میزبان معاون وزیر امور خارجه | تأکید بر ضرورت جدایی اقتصاد و تجارت از تحولات سیاسی
سرخط خبرها

خروج قطاربرقی از ریل چینی؟

  • کد خبر: ۱۶۷۹۱
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
خروج قطاربرقی از ریل چینی؟
بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

زهرا اسکندریان/شهرآرانیوز، اگرچه که پیش از این هربار خبر‌هایی نه‌چندان واضح و شفاف درباره برقی کردن قطار مشهد-تهران می‌شنیدیم، این‌بار وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان خیلی واضح به طرف خارجی که مسئولیت اجرای پروژه را دارد، اولتیماتوم داده است که فقط تا پایان امسال زمان دارند تا تکلیف خود را با این پروژه مشخص کنند.


به گزارش پایگاه اطــلاع‌رسانی راه‌وشــهرسازی، محمد اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» حضور پیدا کرد و بخشی از صحبت‌های خود را به این موضوع اختصاص داد. او گفت که پروژه قطار برقی مشهد-تهران متوقف شده است، چراکه طرف خارجی نه‌تن‌ها پای کار نمی‌آید، بلکه خروج خود را نفی می‌کند و آن را اعلام نمی‌کند.


وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه اضافه کرد درصورتی‌که طرف خارجی تا پایان سال تکلیف خود را مشخص نکند، با یک کنسرسیوم جدید قرارداد خواهیم بست.


۲۵خرداد امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به خراسان‌رضوی آمد و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد که طرف چینی به دلیل خروج آمریکا از برجام حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نشده است.


او در این نشست اظهار کرده بود: یک‌هزار میلیارد تومان سهم پانزده‌درصدی این طرح ریلی استان بود. این مبلغ در سال۹۶ تهیه شد و تا اسفند سال گذشته در بانک صنعت‌ومعدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند، اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا، طرف چینی حاضر به سرمایه‌گذاری نشد و یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد.

 

وی افزود: اسفند سال گذشته نامه‌ای دادم که برخی حقوق‌ها در پایان سال پرداخت شود و بخشی از آن از طریق همین یک‌هزار میلیارد تومان تأمین شد، اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد، این مبلغ بازخواهدگشت.

 

عملیات اجرایی قطار برقی مشهد -تهران


بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

 

بعد از آن و در بهمن ۹۴ رئیس‌جمهور عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را دوباره کلید زد، اما بازهم از عملیات اجرایی خبری نشد.

 

اردیبهشت سال ۹۶ مدیرعامل راه‌آهن کمبود اعتبار را دلیل اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد و از سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری چین در این پروژه خبر داد.

 

مردادماه همان سال قرارداد، نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده‌درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را آغاز کند. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دولت توانست سهم هزارمیلیاردتومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.

 

اردیبهشت سال گذشته هم مدیرعامل راه‌آهن از قطعیت شروع برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران در بهار و خردادماه سال پیش خبر داده بود، اما بعد از گذشت هفته اول خرداد، از عملیات اجرایی این پروژه خبری نشد.

 

همان وقت معاون راه‌آهن در گفتگو با خراسان‌رضوی دلیل آن را وجود برخی مشکلات در ضمانت‌نامه طرف چینی بیان و اظهار کرد: تا ۲ هفته دیگر ضمانت‌نامه صادر خواهد شد، اما این اتفاق هم نیفتاد و حالا بعد از ۸ سال هنوز مشخص نیست که چینی‌ها اگر پای کار نیستند، چرا کار را رها نمی‌کنند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->