حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد
سرخط خبرها

خروج قطاربرقی از ریل چینی؟

  • کد خبر: ۱۶۷۹۱
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
خروج قطاربرقی از ریل چینی؟
بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

زهرا اسکندریان/شهرآرانیوز، اگرچه که پیش از این هربار خبر‌هایی نه‌چندان واضح و شفاف درباره برقی کردن قطار مشهد-تهران می‌شنیدیم، این‌بار وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان خیلی واضح به طرف خارجی که مسئولیت اجرای پروژه را دارد، اولتیماتوم داده است که فقط تا پایان امسال زمان دارند تا تکلیف خود را با این پروژه مشخص کنند.


به گزارش پایگاه اطــلاع‌رسانی راه‌وشــهرسازی، محمد اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» حضور پیدا کرد و بخشی از صحبت‌های خود را به این موضوع اختصاص داد. او گفت که پروژه قطار برقی مشهد-تهران متوقف شده است، چراکه طرف خارجی نه‌تن‌ها پای کار نمی‌آید، بلکه خروج خود را نفی می‌کند و آن را اعلام نمی‌کند.


وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه اضافه کرد درصورتی‌که طرف خارجی تا پایان سال تکلیف خود را مشخص نکند، با یک کنسرسیوم جدید قرارداد خواهیم بست.


۲۵خرداد امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به خراسان‌رضوی آمد و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد که طرف چینی به دلیل خروج آمریکا از برجام حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نشده است.


او در این نشست اظهار کرده بود: یک‌هزار میلیارد تومان سهم پانزده‌درصدی این طرح ریلی استان بود. این مبلغ در سال۹۶ تهیه شد و تا اسفند سال گذشته در بانک صنعت‌ومعدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند، اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا، طرف چینی حاضر به سرمایه‌گذاری نشد و یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد.

 

وی افزود: اسفند سال گذشته نامه‌ای دادم که برخی حقوق‌ها در پایان سال پرداخت شود و بخشی از آن از طریق همین یک‌هزار میلیارد تومان تأمین شد، اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد، این مبلغ بازخواهدگشت.

 

عملیات اجرایی قطار برقی مشهد -تهران


بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

 

بعد از آن و در بهمن ۹۴ رئیس‌جمهور عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را دوباره کلید زد، اما بازهم از عملیات اجرایی خبری نشد.

 

اردیبهشت سال ۹۶ مدیرعامل راه‌آهن کمبود اعتبار را دلیل اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد و از سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری چین در این پروژه خبر داد.

 

مردادماه همان سال قرارداد، نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده‌درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را آغاز کند. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دولت توانست سهم هزارمیلیاردتومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.

 

اردیبهشت سال گذشته هم مدیرعامل راه‌آهن از قطعیت شروع برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران در بهار و خردادماه سال پیش خبر داده بود، اما بعد از گذشت هفته اول خرداد، از عملیات اجرایی این پروژه خبری نشد.

 

همان وقت معاون راه‌آهن در گفتگو با خراسان‌رضوی دلیل آن را وجود برخی مشکلات در ضمانت‌نامه طرف چینی بیان و اظهار کرد: تا ۲ هفته دیگر ضمانت‌نامه صادر خواهد شد، اما این اتفاق هم نیفتاد و حالا بعد از ۸ سال هنوز مشخص نیست که چینی‌ها اگر پای کار نیستند، چرا کار را رها نمی‌کنند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->