به گزارش شهرآرانیوز، عبدالرضا مصری در اولین گردهمایی فصلی مدیران کل امور اقتصادی و دارای استانهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در مشهد اظهار داشت: تکالیف وزارت بسیار گسترده است و هیچ وزارتی به این گستردگی نیست، حوزههای مالی، پولی، ارزی، بیمهای، اوراق و... در اختیار وزارت اقتصاد است. از سمت دیگر درآمدی نیز مثل مالیات و خصوصیسازی و... در اختیار وزارت اقتصاد است و باید گفت دخل و خرج مملکت در این جا قرار دارد. باید بگوییم وزارت دخل و خرج و اگر این چرخه تراز نداشته باشد با مشکلات عدیدهای بر خواهیم خورد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: دخل و خرج و اقتصاد رابطه مستقیمی با رفتارها دارد. ما دو نوع رفتار فردی و حاکمیتی داریم. رفتار فردی برگرفته از ایدئولوژی افراد و رفتار حاکمیت بر اساس بایدها و نباید هاست، زیرا مربوط به جامعه است. برخی از رفتار التزامی است و نیاز نیست فردی تذکر دهد بلکه خود افراد التزام به انجامش دارند. مثل عبور نکردن از چراغ قرمز در ساعت چهار صبح که نشان دهنده این مساله است. اما رفتار دیگر الزامی است. در رفتار التزامی میدانیم این کار درست یا غلط است و به آن عمل میکنیم، اما در رفتار الزامی ممکن است ندانیم یا فقط وقتی مجبور شویم عمل میکنیم. در حاکمیت باید رفتارهای الزامی را تقویت کنیم و زیان را برای افرادی که انجام نمیدهند بالا ببریم.
مصری با اشاره به اینکه حاکمیت بایدها و نبایدهای زندگی انسانها را تشکیل میدهند، ادامه داد: اگر الزام نباشد، آدمهایی که ملزوم هستند مفغول میشوند و آرام آرام به سمت الزامیها میروند. مثلا قانونی تصویب میشود که هرکس صبح از منزل خارج شد باید پولی پرداخت کند، کسانی که الزام دارند این کار را انجام میدهند، اما وقتی میبینند برخی دیگر این کار را انجام نمیدهند، بهصورت آرامآرام از این کار سر باز میزنند. پس اگر جایی الزام بود، اما ابزار نبود، افراد ملتزم متضرر میشوند لذا ابزار برای الزام ضروری است و باید ابزار قابل اندازه گیری باشد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما دستگاه کارتخوان داشته باشیم و مالیات بگیریم، افرادی ممکن است به صورت نقدی پول بگیرند در نتیجه افرادی که دستگاه کارت خوان دارند متضرر میشوند لذا باید برای کنترل شرایط، ابزاری داشته باشیم. در گام اول به دنبال افرادی بودیم که التزام داشته باشند، اما انسانیم و ممکن است تحت تاثیر قرار بگیریم، ولی اگر روند را به سمت سامانهای شدن ببریم دیگر سامانه تحت تاثیر قرار نمیگیرد.
مصری افزود: درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار، امضاهای طلایی بسیاری را حذف کرد، زیرا این سامانه وکیل و وزیر نمیشناسد در نتیجه برای همه ایجاد آرامش میشود و کسی احساس نمیکند حقش خورده شده است؛ خوشبختانه در وزارت امور اقتصادی و دارایی این امر به درستی در حال انجام است. سرعت پیشرفت تکنولوژی اینقدر بالا رفته که دیگر تجربه بیش از ده روز کارایی ندارد و ملاک نیست.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چهار نوع خرج داریم، تاکید کرد: اولین مورد این است که برای خودم و از جیب خودم خرج میکنم. این بهترین نوع خرج کردن است، زیرا چند مغازه را میگردم و تمام سایز و قیمت و... را میسنجم. نوع دوم، خرید برای فرد دیگر از جیب خودم است در این نوع خرید بیشتر از رنگ و... به هزینه فکر میکنیم. خرج سوم از جیب دیگران برای خودم است که دیگر حتی به نوع آن نگاه نمیکنیم و سعی میکنیم بالاترین قیمت را انتخاب کنیم حتی اگر کارایی لازم را نداشته باشد. مورد چهارم خرج از جیب دیگران برای دیگران است که بدترین نوع خرج است.
مصری خاطرنشان کرد: مشکل ما نیز در این مورد است که اگر این مشکل با سامانه، سامان پیدا کند بسیار خوب و مثبت است. ایجاد سامانه بسیار خوشحال کننده و شروع بسیار خوبی بود؛ خواهش میکنم هرچه توان دارید بر روی این سامانهها بگذارید؛ اینگونه همکاران را سالم، مردم را آسوده و لقمهها را حلال میکنید. با گشایشهایی که صورت میگیرد امیدوارم بتوانیم سرمایهگذاری را در کشور افزایش دهیم.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اجرای قانون مولد سازی نیز تاکید کرد.
مدیریت منابع كشور با حساسیت بیشتری پیگیری شود
به گزارش شهرآرانیوز، سیدرحمتالله اکرمی نیز در این گردهمایی، با اشاره به اهمیت رصد منابع دولت براساس قانون برنامه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در دستگاههای اجرایی وجود دارد، این است که در بررسی هزینهکردها حساسیت بیشتری وجود دارد، اما در تامین منابع حساسیت کمتر است.
خزانهدار کل کشور افزود: معاول اول رئیسجمهور درباره گزارشهایی که رصد میکنیم دقت خوبی دارند و دستورات خوبی میدهند؛ حتی برخی از مواقع به معاون خودشان دستور میدهند که برای پیدا کردن دلیل عدم تامین برخی منابع پیگیری لازم را انجام دهند.
اکرمی با اشاره به اینکه یکی از موارد مثبت گزارشهای مالی، دقت مدیران استانی در صورت حسابها و صورتهای مالی است، ادامه داد: از شما مدیران استانی میخواهم دقت و توجهتان بیشتر از این باشد. همچنین به مدیران خزانهداری کل کشور گفتهام که در خصوص امتیازدهی به ارزیابی استانها نگاه مثبتتری داشته باشد.
خزانهدار کل کشور گفت: این مسئله را مدنظر داشته باشید که خزانهداری کل کشور در وزارتخانه قبل از انجام کارها، نظرات شما را دریافت و شاخصهای ارزیابی را نیز برای شما ارسال میکند. در استانها کمترین مشکلات را داریم. نگاه ما به استانها نگاه کارشناسانه است. تفاوتی هم بین همکاران ملی و استانی نیست و شما مدیران امور اقتصادی و دارایی استانها لشکر عظیم استانی خزانهداری کل کشور هستید.