ماجرای خوانندگی سفیر کره جنوبی در ایران مهران مدیری به دیدار اکبر زنجان‌پور رفت (۱۵ آبان ۱۴۰۳) ساخت بزرگ‌ترین استودیوی تولید مجازی آسیا در ایران سید محمدرضا طاهری، شاگرد استاد شهریار، درگذشت (۱۵ آبان ۱۴۰۳) + علت بازگشت «سیدبشیر حسینی» به تلویزیون با «داستان شد» جایزه ادبی گنکور به «کمال داوود» نویسنده فرانسوی ـ الجزایری رسید تصاویر نعیمه نظام‌دوست در سریال «لالایی» در باب اهمیت شناسنامه هویتی خراسان رضوی صحبت‌های مدیر شبکه نسیم درباره بازدید میلیونی «بگو بخند» پخش فصل جدید «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار اعلام زمان خاک‌سپاری «محمدحسین عطارچیان»، خوش‌نویس پیشکسوت بازیگران «گلادیاتور ۲» در ژاپن پژمان بازغی با «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در موزه سینما دلیل خداحافظی جشنواره برلین از رسانه اجتماعی ایکس چیست؟ سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نفوذ فرهنگ بیگانه با ارتقای آگاهی‌های عمومی و ترویج اخلاق ایرانی‌اسلامی تدبیر می‌شود نبرد یک «سیاه‌ماهی» در دل میراثی کهن | درباره فیلم کوتاه مشهدی که به سومین جشنواره میراث فرهنگی شیراز راه یافته است
سرخط خبرها

گزارشی از حال و هوای سینما‌های مشهد در جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر: ۱۷۰۵۲
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
گزارشی از حال و هوای سینما‌های مشهد در جشنواره فیلم فجر
سینما‌های مشهد در روز‌های جشنواره فیلم فجر نه‌ تنها به حیات خود ادامه می‌دهد، که انگار در این چند روز نبضش تندتر هم می‌زند و علاقه‌مندان به سینمای ملی هرطورشده خودشان را برای تماشای فیلم‌هایی که دوست دارند، به سینما می‌رسانند.
زوزنی، افخمی _  به یاری مدیریت شهری، امسال از ۲۹ فیلم جشنواره فیلم فجر در تهران، ۲۷ فیلم در ۵ سینمای هویزه، آفریقا، اطلس، گلشن و ویلاژتوریست به نمایش درمی‌آید که بلیت آن‌ها در سینما‌تیکت دردسترس خواهد بود.

به‌جز سیانس‌های فوق‌العاده، ۴ سیانس ۱۵، ۱۷:۳۰، ۲۰ و ۲۲:۳۰ در هر ۵ سینمایی که فیلم‌های جشنواره فجر را اکران می‌کند، دائر است. درکنار آن، سایر فیلم‌های سینما‌ها که پیش از جشنواره هم روی پرده بودند، به اکران خود ادامه می‌دهند.

در ادامه، درباره حال و هوای ۵ سینمای هویزه، اطلس، ویلاژتوریست، آفریقا و گلشن در روز‌های جشنواره فیلم فجر در مشهد، گزارشی می‌خوانید.

افتتاح با «تعارض»
تب و تاب جشنواره فیلم فجر مشهد در روز نخستش آن‌طور‌که باید، نبود. نه خبری از ازدحام مردم بود و نه سالن‌ها چندان شلوغ بودند. این موضوع را به‌خوبی می‌شد از سالن‌ها و راهرو‌های خلوت پردیس سینمایی هویزه فهمید؛ سینمایی که در اکران فیلم‌های مطرح و مهم همیشه پیشگام بوده است، انگار در اولین اکرانش از هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در آرامش قبل از توفان به سر می‌برد.

«تعارض» ساخته محمدرضا لطفی، که یک فیلم فرمالیستی است، به گفته یکی از معدود‌مخاطبانش که آن را در سالن چند‌صد‌نفری هویزه به تماشا نشسته بود، بیشتر به درد اکران در گروه «هنر و تجربه» می‌خورد.
به‌هر‌حال عصر روز سه‌شنبه بیست‌سی نفری یا بلیت خریده بودند یا به‌عنوان مهمان آمدند و جشنواره فجر مشهد در هویزه را با «تعارض» افتتاح کردند.

هرچند جشنواره فجر مشهد در سیانس‌های اولیه خود نتوانست مخاطبان را به سینما بکشاند، هرچه به سیانس‌هایی که قرار بود در آن، فیلم‌های مطرح و اسم‌و‌رسم‌دار اکران شود، نزدیک می‌شدیم، سینما آدم‌های بیشتری به خود می‌دید.
 
در سیانس دوم سینما‌هویزه در جشنواره فجر مشهد «شنای پروانه» محمد کارت نمایش داده شد. بلیت‌های این سیانس از یکی‌دو روز قبل فروش رفته بود و حتی مسئولان سینما روی پله‌های سالن، صندلی گذاشته و بلیت آن‌ها را هم فروخته بودند. این رفتار مخاطبان در انتخاب فیلم نشان می‌داد ظاهرا آن‌ها ترجیح می‌دهند پولشان را برای تماشای فیلم‌های مطرح جشنواره خرج کنند.

یک سیانس فوق‌العاده
امکان خرید بلیت برای سیانس فوق‌العاده «شنای پروانه» در مشهد برای پردیس سینمایی اطلس در درگاه اینترنتی فروش بلیت سینما فراهم شد.

علاقه‌مندان به سینما تنها چند‌ساعت زمان داشتند تا هم از سینما‌تیکت بلیت بخرند و هم خود را به پردیس سینمایی اطلس برسانند. سیانس ساعت‌۲۰ «شنای پروانه» در اطلس، نخستین سیانس فوق‌العاده هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد شد.

وقتی از لابه‌لای ترافیک خیابان‌های اطراف اطلس به سالن سینما رسیدیم، سالن تقریبا پر بود و این نشان می‌داد مخاطب سینما، هرجای این شهر باشد خود را برای فیلم خوب به سینما می‌رساند. پر‌بودن سالن در سیانس فوق‌العاده، عیار مخاطبان و شدت علاقه آنان به سینما را نیز نشان می‌داد.

مرد جوانی که همراه همسرش در ردیف جلو ما نشسته بود، می‌گفت که بلیت سه‌چهار فیلم مهم جشنواره را در پیش‌فروش بلیت‌ها در همان روز نخست خریده است. می‌گفت برای خرید بلیت «شنای پروانه» اتفاقی سینما‌تیکت را بالا و پایین کرده و توانسته است بلیت را تهیه کند و خود را به اطلس برساند.

فیلم بعداز دو ساعت تمام شد و محمد کارت نشان داد در به‌تصویر‌کشیدن مسائل جنوب شهر، دور، دست کیست. کارت که از سینمای مستند و فیلم کوتاه پا به سینمای بلند گذاشته است، در اولین ساخته داستانی‌اش، همه تجربه‌های خود را به کار بسته است تا فیلمی بی‌ادعا بسازد.

بیرون از سالن ازدحام جمعیت خبر می‌داد یک فیلم مطرح دیگر قرار است اکران شود. فیلم سینمایی «روز صفر» که در تهران حسابی سر‌و‌صدا به پا کرده است، مخاطبان مشهدی‌اش را هم به اطلس کشانده بود. عده‌ای که در‌انتظار تماشای اولین ساخته سعید ملکان با بازی ساعد سهیلی بودند، از فرصت استفاده کردند و با نماد جشنواره فیلم فجر، سیمرغ، که در اطلس جانمایی شده بود، عکس یادگاری گرفتند.

«کشتارگاه» از بالکن
خلوتی خیابان‌های مشهد در آخرین ساعات شب، به ما این اجازه را داد که به‌موقع خود را از اطلس به «کشتارگاه» ساخته عباس امینی که در سینما آفریقا اکران می‌شد، برسانیم.

با کارت اصحاب رسانه که فقط در آفریقا اعتبار دارد به بالکن سینما هدایت شدیم. درحالی‌که این مکان مملو از صدای خوردن و نوشیدن و گریه کودک از بالکن آفریقا به گوش می‌رسید، صندلی‌های طبقه همکف خالی بود. ظاهرا فقط ۱۵، ۱۰ نفر مایل بودند برای تماشای «کشتارگاه» به سینما بیایند و بقیه آن‌هایی که به‌همراه خانواده در سیانس ساعت‌۲۲:۳۰ آفریقا حضور داشتند، مهمان بودند.

حال و هوای این سینمای پیر، اما به‌روز‌شده مشهد هنوز جشنواره‌ای نشده بود؛ هرچند واضح است شور‌وحال در سینما‌ها به فیلمی بستگی دارد که در آن اکران می‌شود. همین سینما آفریقا در سال‌های پیش برای اکران فیلم‌های مطرح و مهم، جایی برای سوزن‌انداختن نداشت. البته بی‌شک در روز‌های آینده و سیانس‌های مهم این دوره از جشنواره، با ازدحام جمعیت روبه‌رو خواهد شد.

اکران فیلمی در ژانر وحشت بدون رعایت رده‌بندی سنی
روز اول جشنواره در پردیس سینمایی ویلاژتوریست، روز آرام و بی‌حاشیه‌ای بود. این سینما جشنواره را با فیلم «آن شب» کوروش آهاری آغاز کرد؛ فیلمی در ژانر وحشت که در آمریکا فیلم‌برداری شده است. با آنکه «آن شب» از حضور بازیگر پرطرفداری، چون شهاب حسینی بهره گرفته است، نتوانست تماشاگران بسیاری را به سالن ۴ پردیس سینمایی ویلاژتوریست بکشاند و شاید مجموع تماشاگران این سالن به ۳۰ نفر هم نمی‌رسید. فیلم اول کوروش آهاری که در ۲ بخش نگاه نو و سودای سیمرغ پذیرفته شده، روایت ماجرا‌هایی است که در یک هتل متروکه در آمریکا برای یک خانواده ایرانی رخ می‌دهد.
 
ژانر ترسناک این فیلم نیز باعث شده برای اکران آن رده‌بندی سنی +۱۲ درنظر گرفته شود. اما نکته‌ای که در سالن ویلاژتوریست به‌وضوح دیده می‌شد، حضور خانواده‌هایی با فرزندان کمتر از ۱۲ سال سن بود. نه‌تن‌ها خانواده‌ها به اینکه فیلم مناسب کودکانشان نیست توجه نکرده بودند، بلکه کسی از مسئولان سالن نیز مانع از حضور کودکان در سالن نشده بود.
 
بعد از پایان این فیلم به‌سراغ چندتن از تماشاگران رفتیم تا درباره فیلم با آن‌ها گپ بزنیم. ۲‌پسر هفده‌هجده‌ساله که بدون آشنایی با محتوا و موضوع فیلم، بلیت آن را تهیه کرده بودند، تنها به گفتن اینکه «آن شب» فیلم خیلی ضعیفی بود، اکتفا کردند و از سالن خارج شدند.
 
خانمی حدودا سی‌ساله که به‌تن‌هایی به سینما آمده بود، گفت وقتی به فهرست برنامه‌های جشنواره نگاه کرده، به‌دلیل حضور شهاب حسینی و علاقه‌اش به بازی‌های این بازیگر، «آن شب» را برای تماشا انتخاب کرده است. او که فلیم «آن شب» را دوست داشت، نظرش درباره فیلم را این‌گونه توضیح داد: من فیلم ترسناک نمی‌بینم، اما این فیلم برای من خیلی جالب و جذاب بود؛ چون درکنار صحنه‌های ترسناک، داستان قشنگی داشت.

از او نظرش را درباره قیمت ۲۰‌هزارتومانی بلیت پرسیدیم که این‌گونه پاسخ داد: به نظر من قیمت بلیت‌ها منطقی است؛ چون سالن ۴ و ۵ بزرگ‌ترین سالن‌های ویلاژتوریست است. فیلم‌ها نیز با آثار معمول سینما‌ها متفاوت هستند و برای جشنواره اکران شده‌اند. از‌این‌رو فکر می‌کنم قیمت ۲۰‌هزارتومان منطقی است.
 

خانم دیگری نیز که به‌همراه همسرش به تماشای فیلم «آن شب» نشسته بود، گفت دلیل اصلی انتخابش برای تماشای این فیلم، حضور شهاب حسینی در آن بوده است.
 
به نظر او تماشای فیلم در حال و هوای جشنواره، تجربه بهتری نسبت‌به آن است که در‌انتظار اکران عمومی فیلم‌ها باشی. این تماشاگر نیز نظرش را درباره قیمت بلیت‌های جشنواره این‌گونه بیان کرد: به نظر من تفاوت قیمت ۵‌هزارتومانی میان بلیت‌های پارسال و امسال طبیعی نیست و شاید باعث شود استقبال تماشاگران از جشنواره کمتر شود. از سوی دیگر اگر بخواهی به تورم کشور نگاه کنی، شاید این تفاوت ۵‌هزارتومانی معقول باشد.
 
رفته‌رفته گروه جدیدی از تماشاگران برای تماشای فیلم سیانس دوم جشنواره به ویلاژتوریست آمدند. در این سیانس فیلم «سینما شهر قصه» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی اکران شد. ویلاژتوریست در سیانس پایانی خود در ساعت‌۲۲:۳۰ اکران ۲ فیلم «ابر بارانش گرفت» و «سه کام حبس» را درنظر گرفته بود که از میان این دو «سه کام حبس» سامان سالور با استقبال بهتری همراه شد.

فیلمی که تماشاگران را راضی نکرد
پردیس سینمایی گلشن نیز جشنواره را با فیلم‌های نه‌چندان پرسر‌و‌صدا آغاز کرد؛ از‌این‌رو در ۲ سیانس اول آن یعنی ۱۷:۳۰ و ۲۰ که به ۲ فیلم «تومان» مرتضی فرشباف و «من می‌ترسم» بهنام بهزادی اختصاص داشت، تماشاگران بسیاری به سینما نیامدند. در‌این‌بین، هرچند فیلم «من می‌ترسم» از حضور بازیگران مطرحی، چون الناز شاکردوست، برنده سیمرغ بازیگری سال قبل، و امیر جعفری بهره گرفته بود، نتوانست اندک تماشاگر حاضر در سالن را راضی کند.

مرد میان‌سالی که به‌همراه خانواده‌اش به تماشای فیلم «من می‌ترسم» نشسته بود، گفت این فیلم را اتفاقی انتخاب کرده و برای او جالب نبوده و هیجان نداشته است. فرد دیگری نیز که با صورتی در‌هم‌کشیده از سالن خارج می‌شد، نظرش درباره فیلم را این‌گونه بیان کرد: فیلم را اصلا دوست نداشتم؛ نه موضوعی داشت و نه بازی‌ها برای من جذاب بود.
 
او با اشاره‌به اینکه در سال‌های اخیر در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است، نظرش درباره قیمت بلیت‌های امسال را این‌گونه توضیح داد: افزایش قیمت بلیت‌ها باعث شد من که طرفدار فیلم‌های جشنواره هستم، امسال نتوانم تعداد زیادی فیلم ببینم و درنهایت چند فیلم را به‌صورت گزینشی برای تماشا انتخاب کنم.
 
با پایان اکران فیلم «من می‌ترسم»، رفته‌رفته پردیس سینمایی گلشن برای سیانس ساعت‌۲۲:۳۰ این سینما شلوغ شد و فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی در ساعات پایانی شب توانست گرمابخش جشنواره در پردیس سینمایی گلشن باشد.
 
روز دوم جشنواره نیز همزمان با اکران دو فیلم «شنای پروانه»، «خروج» و «درخت گردو» که به‌جای فیلم «خورشید» در سینما هویزه اکران شد به نسبت روز اول از شور و حال بیشتری برخوردار بود. پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آتی جشنواره که ۹ فیلم برتر از نگاه مردمی در ۵ سینمای مشهد به ترتیب اکران و به احتمال زیاد به سیانس فوق‌العاده می‌رسند، استقبال مردم نیز از هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد بیشتر شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->