سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است
سرخط خبرها

هزینه پروژه ناسا برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین چقدر است؟

  • کد خبر: ۱۷۱۳۷۲
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
هزینه پروژه ناسا برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین چقدر است؟
مدارک جدید از برنامه‌های علمی ناسا هزینه پروژه بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ را تخمین زده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز - رئیس برنامه‌های علمی ناسا در اواخر دوره مدیریت خود روی پروژه‌ای کار می‌کرد که بیش از بقیه او را نگران می‌نمود: پروژه بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ. در آن زمان تخمین زده شده بود که هزینه توسعه این پروژه ۴.۴ میلیارد دلار باشد که بازهم رقم بالایی بود. اما مدارک جدید نشان می‌دهند که هزینه این پروژه درمجموع حالا به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

منابع آگاه به خبرگزاری آرس‌تکنیکا اعلام کرده‌اند که «ریچارد کوک»، مدیر برنامه این مأموریت در آزمایشگاه پیشران جت و «جف گراملینگ»، رئیس بخش مأموریت در مقر اصلی ناسا، هفته گذشته در دیدار با مدیران ارشد این سازمان فضایی درباره هزینه‌ها بحث کرده و از هزینه‌های هنگفتی حرف زده‌اند.

آن‌ها اعلام کرده‌اند که هزینه توسعه پروژه بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ حدود دوبرابر شده و به ۸ الی ۹ میلیارد دلار رسیده است. البته این هزینه صرفاً برای ساخت و آزمایش قطعات این مأموریت خواهد بود و هزینه‌های پرتاب، اداره عملیات در یک بازه زمانی پنج‌ساله و ساخت یک مرکز جدید برای دریافت نمونه‌های مریخ را در بر نمی‌گیرد. با در نظر گرفتن این هزینه‌ها، مجموع بودجه موردنیاز به حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

پیچیدگی مأموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخ 

ناسا و سازمان فضایی اروپا تابستان پارسال بر سر طراحی فضاپیما و تجهیزات این پروژه به توافق رسیدند. آژانس فضایی آمریکا قرار است یک «فرودگر نمونه‌بردار» بزرگ بسازد که در سال ۲۰۲۸ پرتاب می‌شود و روی مریخ فرود می‌آید. بعد از گردآوری نمونه‌ها از مریخ که خود فرایندی پیچیده است، از راکتی به نام Mars Ascent Vehicle برای پرتاب نمونه‌ها به خارج از جو مریخ استفاده می‌شود. این راکت توسط لاکهید مارکین ساخته خواهد شد.

پس از رسیدن این راکت به مدار، مخزن نمونه‌ها به‌سمت مدارگرد دیگری رها می‌شود که توسط سازمان فضایی اروپا ساخته می‌شود. این فضاپیما نیز محموله خود را به فضاپیمای دیگر در مدار زمین می‌دهد تا درنهایت این نمونه‌ها به دست محققان برسد.

کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که ناسا ساخت فرودگر بزرگ مریخ را به شرکت‌های خصوصی بسپارد و این کار را با هزینه بسیار کمتری انجام دهد، چون احتمالاً حدود نیمی از کل هزینه‌ها مربوط به این بخش خواهد بود. ناسا همچنین باید بخش‌هایی از پروژه خود را تغییر دهد تا هزینه‌ها را پایین بیاورد. برای مثال، در بخشی از این مأموریت روی دو هلیکوپتر شبیه به هلیکوپتر نبوغ حساب شده است که حتی شاید به حذف آن‌ها نیاز باشد.

درنهایت باید دید که این سازمان چه تصمیمی را برای این مأموریت مهم اتخاذ خواهد کرد.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->