ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان
سرخط خبرها

وزرای خارجه ۶ کشور جهان وضعیت زنان در افغانستان را بررسی کردند

  • کد خبر: ۱۷۲۰۲۲
  • ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
وزرای خارجه ۶ کشور جهان وضعیت زنان در افغانستان را بررسی کردند
وزیران خارجه شش کشور از طالبان خواستند تا سیاست‌های خود در برابر زنان افغانستان را تغییر دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وزیران خارجه شش کشور آلمان، فرانسه، اندونزی، لیختن‌اشتاین، مغولستان، و آفریقای جنوبی در نشستی در شهر اولان‌باتور در مغولستان خواهان لغو فوری محدودیت‌های طالبان بر زنان افغانستان شدند.

در بیانیه این نشست آمده است آنان خواستار مشارکت کامل، برابر، جدی و ایمن زنان در افغانستان‌اند.

در این نشست همچنین از طالبان خواسته شده است که فوراً از سیاست‌ها و اقدام‌هایی که زنان را از اساسی‌ترین حقوقشان و از جمله حق آموزش و اشتغال، آزادی گشت‌وگذار، و مشارکت جدی در زندگی عمومی محروم می‌کند، دست بکشند.

وزیران خارجه این شش کشور همچنین از تمام سازمان‌ها و کشورهای دیگر خواسته‌اند که بر پایه منشور سازمان ملل متحد، از نفوذشان برای لغو سیاست‌های سختگیرانه طالبان علیه زنان افغانستان استفاده کنند.

پیش از این نیز، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در جلسه افتتاحیه کمیسیون وضعیت زنان این نهاد گفته بود: با از بین رفتن پیشرفت در زمینه حقوق زنان در کشورهایی مانند افغانستان که در آن زنان و دختران در واقع از زندگی عمومی حذف شده اند، آنها از برابری جنسیتی بیش از پیش دورتر می‌شوند.

گفتنی است وزارت آموزش عالی طالبان بهمن ماه سال گذشته با ارسال نامه‌ای خطاب به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی در افغانستان، ثبت نام دختران در آزمون کنکور سال ۱۴۰۲ را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس دستور العمل وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان، این نهاد در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی افغانستان دستور داده که دانشجویان دختر جذب نکنند.

در نامه وزارت آموزش عالی طالبان همچنین آمده بود که دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی خصوصی مکلف هستند تا ۵ روز پیش از برگزاری آزمون کنکور، این وزارت و اداره ملی امتحانات را در جریان بگذارند تا هیأت مشترکی برای نظارت از روند آزمون کنکور تعیین شود.

از سویی دیگر عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان ۲۴ دسامبر اعلام کرده بود که استخدام زنان در سازمان‌های محلی و بین المللی مردم نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز ۲۰ دسامبر طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که زنان این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

منبع: YJC

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->