دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «امیر تتلو» برگزار شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد شعب اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز گروسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سرلشکر باقری: وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر کرده است سخنگوی وزارت خارجه: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم عربستان سرکنسول جدید خود برای مشهد را مشخص کرد ماجرای خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + مسیریابی بهادری جهرمی: انتخاب روزهای تعطیلی آخر هفته به دو روز در اختیار نظرات کارشناسان قرار گیرد رییس سازمان انرژی اتمی از گام‌های اساسی ایران برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی خبرداد وزیر خارجه: اروپا از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی نکند رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان برای منطقه ثبات می‌آورد نتیجه استعلام از دفتر مراجع درباره تعطیلی آخر هفته غزلی از رهبر معظم انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد+ عکس حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقام حزب الله: آینده پس از «طوفان الاقصی» و پاسخ ایران دستخوش تغییر خواهد شد دور جدید توانمندی حزب الله ضد تل‌آویو آغازشده | اسرائیل شکست خورده عربستان: توافق ما با اروپا باید به فشار به اسرائیل برای توقف درگیری در غزه منجر شود وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
سرخط خبرها

ترس از کرونا خیابان‌های چین را سوت‌وکور کرده است

  • کد خبر: ۱۷۲۱۰
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
ترس از کرونا خیابان‌های چین را سوت‌وکور کرده است
در گزارشی از حال‌وهوای چین پس از شیوع ویروس کرونا، شهروندان چینی اعلام کرده‌اند که همگی در خانه‌هایشان حبس شده‌اند.

هدی جاودانی- کارگران در حال آماده‌سازی آخرین قسمت‌های ساختمانی مجهز به واحدهای قرنطینه برای مبارزه با ویروس کرونا در محله چانگینگِ پکن هستند. برای نصب دری سنگین و غیرقابل نفوذ، سوراخ‌هایی را درون دیواری آجری وارد می‌کنند. برای هر کدام از واحد‌ها، دوربین مداربسته‌ای کار گذاشته‌اند. واحدهای قرنطینه، اتاق‌های مستطیلی‌شکل کوچکی هستند که هر کدام یک پنجره و سرویس بهداشتی مجزای خود را دارند. این سازه، برای قرنطینه چهل نفر فرد مبتلا به ویروس کرونا، طراحی شده و همان‌طور که کارگران ادعا می‌کنند، ساخت آن تنها یک هفته طول کشیده است.

فضای اطراف ساختمان قرنطینه، به رستوران‌های مسلمانان و قصابی‌های حلال خود شهرت دارد. کنار ساختمان، مسجد چانگینگ، که محلی برای اجتماع مردم محله به حساب می‌آمد، مدتی است که تعطیل شده است. افراد انگشت‌شماری برای خرید گوشت از خانه‌های‌شان بیرون آمده‌اند‌، اما بیشتر فروشگاه‌ها تعطیل‌اند. مغازه‌ها و کسب‌وکارهای تعطیل، عمدتاً باعجله کاغذی را پشت شیشه‌های‌شان چسبانده‌ و بر روی آن، علت تعطیلی موقت خود را «شیوع بیماری مسری» اعلام کرده‌اند. خیابان‌هایی که همواره، شلوغ و پررفت‌وآمد بودند، حالا نزدیک به دو هفته است که سکوت‌وکور شده‌اند و تقریبا هیچ‌کس از آن‌ها عبور نمی‌کند، به خصوص که پس از بارش برف اخیر، ساکنین به قرنطینه‌کردن خود در خانه‌های‌شان ادامه داده‌اند. برخی رستوران‌ها، که از زمان بازشدن مجدد خود اطمینان نداشتند، گوشت و مواد خوراکی خود را برای ساکنینی که قصد ذخیره مواد غذایی دارند، به فروش گذاشته‌اند.

 

ترس از کرونا خیابان‌های چین را سوت‌وکور کرده است

 

در سراسر چین، از پایتخت گرفته تا مناطق روستایی، با گرفتارشدن کشور به ویروس کرونا زندگی متوقف شده است. روند صعودی آمار کشته‌شده‌گان و مبتلایان به این ویروس هیچ نشانی از بهبودی ندارد. ساکنین مناطقی که صدها کیلومتر از ووهان، مرکز شیوع ویروس، فاصله دارند و همچنین ساکنین شهرهای نزدیک آن، همگی از فضای متروک و فراموش‌شده‌ی شهرها، اقدامات خفقان‌آور برای قرنطینه‌کردن افراد، نداشتن افقی روشن برای بازگشت به کار و مدرسه، وضعیت نامشخص توزیع موادغذایی تازه و دارو، افزایش اضطراب ناشی از ندانستن ابعاد واقعی شیوع بیماری و مخفی‌کاری مقامات دولتی چین سخن می‌گویند.

کارخانه‌ها تاکنون تعطیل باقی مانده‌اند و به کارگران آن‌ها دستور داده شده که شهرها و روستاهای خود را برای بازگشت به کار ترک نکنند. برخی روستاها، شروع کرده‌اند به صدور مجوزهای عبورومرور و برخی دیگر در مرحله ثبت‌نام برای دریافت مجوز قرار دارند.

 

ترس از کرونا خیابان‌های چین را سوت‌وکور کرده است

 

مدارس بسیاری از مناطق، حداقل تا آخر ماه جاری قرار نیست بازگشایی شوند و در عوض به صورت آنلاین دستورالعمل‌های متعددی را برای سرگرم‌کردن دانش‌آموزان در خانه در حین قرنطینه، برای والدین ارسال کرده‌اند. اعضای خانواده‌ها، که نهایتاً همدیگر را چندمرتبه در سال می‌دیدند، حالا حدود دو هفته است کنار یکدیگر در یک خانه حبس شده‌اند.

مقامات دولت چین، دائماً بر تعهد خود، مبنی بر به اشتراک‌گذشتن صادقانه اطلاعات تأکید می‌کنند و روزانه آمار مربوط به مبتلایان و کشته‌شده‌گان ویروس را به‌روزرسانی می‌کنند. با وجود این، شهروندان به خوبی می‌دانند که دولت به منظور حفظ ثبات و آرامش شهروندان تمایل دارند اطلاعات دقیقی را در اختیار مردم قرار ندهند؛ شهروندانی که همین حالا هم به خاطر اطلاع‌رسانی دیرهنگام در مورد بیماری از دست آن‌ها عصبانی‌اند. بسیاری از مردم چین اعتماد خود را به اعداد و ارقام رسمی اعلام‌شده از سوی دولت از دست داده‌اند. مرگ دکتری در ووهان، که به خاطر تلاش برای هشدار به همکاران خود در مورد ویروس مؤاخذه شده بود، نیز منجر به افزایش خشم عمومی و بی‌اعتمادی‌ها شد.

 

ترس از کرونا خیابان‌های چین را سوت‌وکور کرده است

 

ترس از ابتلا به ویروس،برای بسیاری مهمترین دغدغه نیست و بار روانی ناشی از قرنطینه، انزوا و فراموش‌شدن توسط دیگران از اهمیت بیشتری برخوردار است. در چنین شرایطی، تماس‌های تصویری و گفت‌وگوهای آنلاین گروهی، از معدود ابزارهایی هستند که مردم چین به واسطه آن‌ها روحیه خود را حفظ کرده‌اند.

درهای مناطق متعددی در سراسر پکن، به سوی مردمان غیرمحلی بسته شده است. برای برخی از این مناطق چندین مرحله بازرسی در نظر گرفته‌ شده است، دمای بدن افراد، هنگام رفت‌وآمد سنجیده می‌شود و در صورتی که کسی دچار تب باشد، از ورود یا خروج آن فرد جلوگیری و بازگردانده می‌شود.

در کنار این شرایط بحرانی، شهروندان از نوعی احساس هم‌دلی در میان مردم سخن می‌گویند؛ بسیاری از جوانان در خرید موادغذایی به افراد کهنسال و ناتوان کمک می‌کنند و از آن‌جایی که کارگری در سطح شهر وجود ندارد، ساکنین، خود داوطلبانه به پاروکردن برف‌ و یخ مناطق مسکونی‌شان اقدام کرده‌اند.

با طولانی‌شدن بحران، برخی از ماندن در خانه‌های خود خسته‌شده‌اند و تصمیم‌گرفته‌اند زندگی عادی‌شان را از سر بگیرند؛ مشتریان یک کافه در ناحیه گولوی پکن مجددا به کافه همیشگی‌شان آمده‌اند و با وجود این هفت مشتری، کافه پس از شیوع ویروس، شلوغ‌ترین روز خود را گذرانده است.

منبع: گاردین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->