ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟
سرخط خبرها

مبنای محاسبه «حقوق بازنشستگی» ۲ سال آخر خدمت است

  • کد خبر: ۱۷۲۵۷۰
  • ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
مبنای محاسبه «حقوق بازنشستگی» ۲ سال آخر خدمت  است
تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و «محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی برمبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت» یکی از موارد مطرح شده در برنامه هفتم توسعه بود که چندی پیش توسط مجلس شورای اسلامی از این برنامه «حذف» شد.

به گزارش شهرآرانیوز، یک کارشناس حوزه بیمه در واکنش به این موضوع، اصلاحات پارامتریک را اصل درستی دانست، اما در عین حال تغییر در نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی را منوط به شکل‌گیری نظام چند لایه تامین اجتماعی عنوان کرد.علی حیدری با بیان اینکه تناسب میان میزان برخورداری افراد با میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه یکی از اصول و قاعده بیمه‌ای است که برای رعایت عدالت بیمه‌ای وجود دارد و این یک اصل علمی و عادلانه‌ای است که افراد تشویق به بیمه‌پردازی بیشتری خواهند شد، اظهار کرد: به دلیل اینکه قوانین ما قدیمی است و در دهه ۵۰ ظرفیت و امکانات ثبت و ضبط پرداخت‌های بیمه‌ای که اکنون مقدور است، وجود نداشت، در آن زمان میانگین دو سال پایانی دوره خدمت را به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی در نظر گرفتند.

وضعیت در سایر کشور‌ها چگونه است؟

وی ادامه داد: در کشور‌های دیگر نیز قوانین به همین صورت بود، اما با گذشت زمان، سیستم‌ها بروزرسانی شدند، زیرا بعضا افرادی بودند که ۲۸ سال حق بیمه بالایی پرداخت می‌کردند، اما دو سال پایانی شغل، به دلیل اختلاف با کارفرما حقوقشان کاهش می‌یافت و علی رغم اینکه ۲۸ سال مبنای حقوق بالایی داشتند، به دلیل دو سال پایانی، مستمری‌شان پایین در نظر گرفته می‌شد. از طرفی دیگر افرادی بودند که ۲۸ سال حقوق پایین دریافت می‌کردند، اما در دو سال آخر به دلیل تغییر شغل یا داشتن شغل دوم یا ارائه مدرک تحصیلی بالاتر که حقوق بالایی دریافت می‌کردند مزایای بیشتری هم دریافت می‌کردند، به همین دلیل کشور‌های دیگر به سمت اصلاحات پارامتریک یا اصلاحات بیمه‌ای سوق داده شدند. به طور مثال در حال حاضر برخی کشورها، میانگین ۱۰ سال یا ۲۰ سال که بهترین سال‌های بیمه پردازی است را مبنای تعیین حقوق بازنشستگی قرار می‌دهند.

این کارشناس حوزه بیمه یادآور شد: برخی کشور‌ها نیز به سمت تمام‌شماری حرکت کردند و کل سنوات پرداخت را میانگین گرفتند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در این کشور‌ها یا تورم در حد نازل است یا اثر تورم را در کاهش میانگین مدنظر قرار می‌دهند تا افراد به دلیل تورم متضرر نشوند. یکی دیگر از روش‌ها، روش امتیازی است به این معنی که افراد طی سال‌های پرداخت بیمه به سازمان‌های بیمه گر، چند برابر حداقل دستمزد مبنای کسر حق بیمه‌شان بوده و بابت هر سال، یک امتیازی دریافت و میانگین این امتیازات را محاسبه می‌کنند.

افزایش سنوات میانگین‌گیری برای محاسبه مستمری در صورت اجرای نظام چند لایه تامین‌اجتماعی

حیدری با بیان اینکه اصل اصلاحات پارامتریک اصل درستی است و برای جلوگیری از فرار بیمه‌ای و مفت‌سواری یکی از ضرورت‌هاست، به دو سیستم امتیازدهی و تمام شماری در ساز و کار‌های بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: اصل این کار‌ها اصل درستی است، اما نباید عطف به ماسبق کنند؛ یعنی زمانی که می‌گوییم میانگین حقوق ۵ سال پایانی دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی در نظر گرفته، این قانون باید برای آن دسته از افرادی اجرا شود که ۵ سال فرصت بیمه‌پردازی دارند. مقاومتی که در برابر این موضوع ایجاد شد و مجلس آن را حذف کرد به این علت بود که تدوین‌کنندگان لایحه عطف به ماسبق کردند. یعنی به کسی که قرار است دو سال دیگر بازنشست شود بگوییم قرار است ۵ سال میانگین بیمه‌پردازی را به عنوان مبنا قرار دهیم درحالیکه از ۵ سال گذشته مطلع نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید بدون رعایت حقوق مکتسبه عطف به ماسبق کنیم، گفت: در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی تمام راهکار‌ها برای این مسئله دیده شده و مقدمه همه اصلاحات بیمه‌ای این است که ابتدا نظام چند لایه تامین اجتماعی را ایجاد کنیم. در آن نظام باید لایه "امداد"، "حمایت" و "بیمه" از یکدیگر تفکیک و در لایه بیمه‌ای نیز سطوح پایه، مازاد و مکمل از یکدیگر جدا شوند.

این کارشناس حوزه بیمه معتقد است: در صورتی که نظام چند لایه شکل گیرد، اعمال اصلاحات بیمه‌ای نظیر افزایش سنوات میانگین‌گیری برای محاسبه مستمری مشکلی ندارد، چراکه در صورت خارج ماندن افراد از سطوح بالاتر لایه بیمه‌ای، پشتیبانی لازم از این افراد در سطح پایه لایه بیمه‌ای و نیز لایه‌های امدادی و حمایتی به عمل می‌آید.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->