امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

۷.۵ درصد از تلفات جانی تصادفات سال گذشته در خراسان رضوی کودکان بوده‌اند

  • کد خبر: ۱۷۲۵۷۹
  • ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
۷.۵ درصد از تلفات جانی تصادفات سال گذشته در خراسان رضوی کودکان بوده‌اند
براساس آمار پزشکی قانونی، پارسال ۱۲۰۰ نفر در تصادف‌های رانندگی استان کشته شده‌اند که ۷.۵ درصد کودکان بوده‌اند.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ سخت بود لابه‌لای آهن‌پاره‌های به‌جامانده از یک تصادف سخت، خودرو پراید را تشخیص بدهی، تنها نشانه به‌جامانده از این خودرو پرحاشیه وطنی، قسمتی از داشبورد و یکی از چرخ‌هایش بود که در کنار جدول افتاده بود.

رد خون روی زمین نشان می‌داد که سرنشینانش دچار جراحت‌های شدید شده‌اند و تلاش امدادگران برای نجات جان آن‌ها در جریان بود. شاید این حادثه هم شبیه بیشتر سوانح رانندگی در پی یک بی‌احتیاطی رخ داده باشد، اما وجود کودک در خودرو که جانش را از دست داده بود، تمام بحث‌های کارشناسی را به حاشیه رانده و مستقیم به امنیت کودکان در خودرو‌ها بازمی‌گردد، کودکانی که هنگام سوارشدن به خودرو کمربند ایمنی نمی‌بندند، گاهی روی پای پدرانشان در حال تمرین رانندگی هستند و برخی اوقات به‌تن‌هایی در صندلی جلو نشسته‌اند یا از پنجره و سانروف‌های مرگ‌آفرین تا کمر بیرون آمده‌اند.

فقط در سال گذشته نود کودک در پی تصادف‌های پرتکرار در استان، جان خود را از دست داده‌اند و این‌گونه است که نسلی از ایرانیان در سوانح رانندگی کشته می‌شوند.

سال ۱۴۰۱ با فروکش‌کردن موج سهمگین کرونا در کشور، حمل‌ونقل جاده‌ای و شهری رونق گرفت و متأسفانه بازار سوانح رانندگی فوتی نیز داغ شد. طبق آمار سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر در تصادف‌های رانندگی با افزایش ۱۶.۲ درصدی به نسبت سال قبل، کشته شده‌اند. از این میزان ۱۵‌هزار و ۴۳۹نفر مرد و ۴ هزار و ۵۱نفر زن بوده‌اند و بیشتر قربانیان با رقم ۱۳هزار و ۵۴۳نفر در محور‌های برون‌شهری دچار حادثه شده‌اند.

پنجمین در مرگ‌ومیر

هر چند خراسان‌رضوی سال‌هاست در این حوزه رکورددار نیست و استان‌های فارس، سیستان‌وبلوچستان، تهران و کرمان گوی سبقت را از مابقی استان‌ها ربوده‌اند، اما در استان چندان وضعیت مطلوبی نداریم و براساس آمار پارسال، ۱۲۰۰ نفر در سراسر استان در پی تصادف کشته شده‌اند و خراسان‌رضوی پنجمین استان در این آمار تلخ است.

براساس آمار‌های پزشکی قانونی خراسان رضوی، از کشته‌شدگان تصادفات استان ۹۱۹ نفر مرد و ۲۸۱ نفر زن بوده‌اند و آمار تصادفات نیز حکایت از افزایش ۱۶.۷ درصدی تعداد قربانیان سوانح رانندگی استان در سال گذشته دارد.

اما آنچه در این آمار‌ها هیچ‌گاه به آن توجه نشده و نمی‌شود، موضوع کودک‌کشی در جاده‌هاست، به عبارتی تعداد درخورتوجهی از کودکان خراسان‌رضوی در پی سوانح رانندگی کشته شده‌اند، همان افرادی که معمولا هیچ نقشی در تصادف‌ها ندارند، اما کشته می‌شوند.

۷.۵ درصد قربانیان کودک هستند

بر اساس اظهارات مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی، سال گذشته در ۳۳ هزار و ۲۰۸ تصادفی که در پزشکی قانونی استان ثبت شده است، نودکودک جان خود را از دست داده‌اند که معادل ۷.۵ درصد از کل متوفیان بوده‌اند.

سیدآریا حجازی با اشاره به سن کودکانی که در تصادف‌های استان جانشان را از دست داده‌اند، بیان کرد: از تعداد نودکودکی که پارسال در پی سوانح جان باختند، سیزده‌کودک نوزاد زیر یک‌سال بودند، پانزده‌کودک نوپای زیر دو سال و ۶۳ کودک هم بین سه تا دوازده‌سال بودند.

پلیس راهور به میدان بیاید

ده‌ها کودک قربانی تصادفات به‌واقع اسیر رانندگی بد والدین یا دیگران شده‌اند. کودکانی که نسل آینده کشور هستند و این روز‌ها در میزگردها، سمینارها، جلسات مختلف با برنامه‌ریزی‌های گسترده، همه می‌خواهند تعدادشان در کشور بیشتر شود تا ایران در آینده با بحران جمعیتی روبه‌رو نشود، غافل از اینکه ابتدا باید برنامه‌ای مدون برای تأمین امنیت همین کودکان داشته باشیم تا به همین راحتی در تصادف‌ها کشته نشوند و سرمایه‌های انسانی را در طفولیت از دست ندهیم.

شاید یک سخت‌گیری گسترده شبیه همان کاری که برای بستن کمربند ایمنی از سوی پلیس راهور انجام شد، لازم باشد تا والدین بی‌توجه به امنیت کودکان در خودرو‌ها را به خود بیاورد و به همین راحتی جان فرزندان این سرزمین به خطر نیفتد.

چقدر متضرر می‌شویم؟

برای اینکه متوجه شویم گذشته از خسارت جبران‌ناپذیر کودک‌کشی در تصادف‌ها، چه خسارت‌های هنگفت دیگری هر تصادف به کشور وارد می‌کند، باید توجه کرد که مرگ ناشی از تصادف‌های جاده‌ای، یکی از ۱۰علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان است. به طور تقریبی هر روز ۳ هزار و ۷۰۰ نفر در سراسر جهان در تصادف‌های مرتبط با خودرو‌های شخصی، اتوبوس، موتورسیکلت، دوچرخه، کامیون یا عابران پیاده کشته می‌شوند.

سیزده کشور از پانزده‌کشور جهان که در فهرست بیشترین تصادف‌ها و تلفات رانندگی قرار دارند، آفریقایی‌اند و ایران با ۲۲.۱۵کشته (در هر ۱۰۰هزار نفر) در جایگاه ۶۵ در جهان قرار دارد.

تخمین زده می‌شود که جراحت‌های ناشی از تصادف، هشتمین علت مرگ‌ومیر در سراسر جهان برای همه گروه‌های سنی و عامل اصلی مرگ برای کودکان و جوانان بین پنج تا بیست‌ونه‌ساله است.

تصادف‌های جاده‌ای برای بیشتر کشور‌ها ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها را می‌بلعد. تخمین زده می‌شود که کشور‌هایی با درآمد پایین و متوسط، حدود ۸۳۴میلیارد دلار خسارت اقتصادی را از سال ۲۰۱۵‌تا ۲۰۳۰ به‌دلیل صدمات تصادف مرگ‌بار و غیرکشنده تجربه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->