جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟ جزییات تازه از قتل ۲ جوان در جشن تولد خونین در گلمکان خراسان رضوی + عکس دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (۲۹ فروردین)
سرخط خبرها

۱۲۰۰ بیمار خاص از خدمات کلینیک سرور در مشهد بهره می‌برند

  • کد خبر: ۱۷۳۱۰
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
۱۲۰۰ بیمار خاص از خدمات کلینیک سرور در مشهد بهره می‌برند
رییس کلینیک سرور از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این کلینیک با ریجستر کردن ۱۲۰۰ بیمار اختلال خونریزی دهنده سعی در تجمیع خدمات مورد نیاز بیماران هموفیلی و تالاسمی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر بدیعی، با اشاره به اینکه نیاز‌های بیماران هموفیلی و تالاسمی تقریبا مشترک است، از همین رو نیاز بود تا خدمات مورد نیاز این بیماران در مکانی تجمیع شود، خاطر نشان کرد: در این مرکز سعی شده است تا آمار درستی از بیماران تهیه شود و با تکیه بر آزمایشات و پرونده‌های دوره‌ای بتوانیم خدمات درمانی مورد نیاز را به بیماران ارائه نماییم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیشگیری از تولد موارد جدید مبتلا به بیماری تالاسمی به دلیل بار مالی و درمانی بالای این بیماری از دیگر فعالیت های این مرکز است خاطر نشان کرد: این بیماران دچار عوارض عفونی می شوند و بسیاری از آنها مبتلا به هپاتیت سی هستند، از همین رو  واحد دندان پزشکی کلینیک سرور با هدف پاسخگویی به نیاز درمانی بیماران ایجاد شده است.

 

دکتر بدیعی با اشاره به اینکه این مرکز به همت کانون هموفیلی ، انجمن تالاسمی و بنیاد ملی بیماریهای خاص و بنیاد سرور ایجاد شده است ابراز کرد: در بدو شروع کار ۲۵۰ بیمار هموفیلی و ۲۰۰ بیمار تالاسمی ریجستر شدند و خدماتی به وسیله بانک خون و پزشک مستقر به آنها ارائه می شد.

 

کلینیک شبانه روزی

وی ادامه داد: قبل از ایجاد کلینیک سرور بیماران در بین سه بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) و دکتر شیخ برای دریافت خدمات سرگردان بودند و برای دریافت خون در کنار بیماران انکولوژی بودند که خاطره ناخوشایندی برای آنها ایجاد می کرد.

رییس کلینیک سرور با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک ۱۲۰۰ بیمار انواع اختلالات خونریزی دهنده در این مرکز ریجستر شده است و ماهیانه ۵ مورد جدید شناسایی می شود ، گفت: این کلینیک مرکز ارجاعی بیماران از سایر استانها است و برای دریافت اقدامات تخصصی، بیماران از سایر استانها نیز به این مرکز مراجعه می کنند.

 

دکتر بدیعی با بیان اینکه در حال حاضر در شیفت صبح کلینیک سرور یک نفر متخصص یا فوق تخصص هماتولوژی کودکان حضور دارد و  واحد تزریق خون در دو بخش بانوان و آقایان ارائه خدمت می کنند، بیان کرد:این کلینیک به صورت  ۱۲ ساعته فعال است و در دو شیفت صبح و عصر به بیماران خدمات رسانی می شود.

 

وی با اشاره به اینکه این مرکز دومین مرکز ایجاد کننده واحد فیزیوتراپی اختصاصی بیماران هموفیلی است که تمام تجهیزات واحد فیزیوتراپی را کانون هموفیلی و خیرین تهیه می کنند، افزود: در واحد فیزیوتراپی علی رغم اینکه یک نیروی ورزیده فعال است اما نیاز است که یک نیروی خانم به واحد فیزیوتراپی اضافه شود.

 

آزمایشهای تشخیصی در کلینیک سرور

رییس کلینیک سرور با بیان اینکه هدف از ایجاد آزمایشگاه،  متمرکز کردن خدمات تشخیصی بیماران بود تا بیمار برای تعیین سطح فاکتورها به تهران نرود، بیان کرد: اما در حال حاضر  بسیاری از تست های تخصصی در تهران انجام می شود که رفت وآمد را برای بیماران سخت کرده است و با توجه به قطب بودن فعالیتهای کلینیک سرور نیاز به ایجاد زمینه لازم برای آزمایشات تشخیصی در این مرکز احساس می شود.

رئیس کلینیک سرور با اشاره به اینکه واحد رادیولوژی این مرکز به دلیل نبود نیروی انسانی در این واحد تعطیل است و می توان این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کرد تا سریعتر بیماران به خدمات رادیولوژی دسترسی پیدا کنند، ابراز کرد: یکی از بخش های مهم این مرکز واحد دندان پزشکی است که در حال حاضر روزانه دو دندان پزشک با تخصص های مختلف آماده خدمت رسانی به بیماران است و واحد دندان پزشکی یکی از  واحدهای موفق در ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده است که خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه از خونریزی یا فوت فردی براثر اعمال دندان پزشکی جلوگیری شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این مرکز اولین نهادی بود که در کشور واحد مراقبت از مفصل را برای این بیماران راه اندازی کرده بود، ادامه داد: این بیماران خونریزیهای داخل مفصلی دارند از همین رو با حضور متخصصین ارتوپدی اعمال جراحی مفصل برای بیماران انجام می شود که در حال حاضر بیشترین بار کاری را دکتر کچویی و دکتر علیرضا موسویان برعهده دارند.

 

مشاوره پیش از ازداوج برای بیماران تالاسمی

وی با بیان اینکه نیاز به حضور مداوم متخصص زنان و مامایی و انجام آزمایشات تشخیصی و ام آری آی اختصاصی برای بیماران تالاسمی احساس می شود، گفت: این مرکز در حوزه پیشگیری از تولد موارد جدید تالاسمی و مشاوره پیش از ازدواج اقدامات موفقی انجام داده است.

 

دکتر بدیعی افزود، طی سالهای قبل ۱۲ مورد جدید از اختلالات خونریزی دهنده در نوزادان ثبت شده است که اکثر آنها اتباع افغان هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در کلینیک خودمراقبتی مرکز سرور نیز با همکاری پرستاران آموزش های لازم به بیماران ارائه می شود تا ضمن خود مراقبتی بتوانند ریسک خونریزی را کاهش  دهند و از نحوه تزریق فاکتور نیز اطلاع یابند؛ ادامه داد: خونریزی های اصلی این بیماران داخل مفصل است ومی تواند منجر به  معلولیت شود از همین رو آموزش نکات خود مراقبتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی با اشاره به تاریخچه ایجاد این مرکز ،گفت:  کلینیک سرور از سال ۸۲ ملک پدری اقایان علیزاده بود که در سال ۶۲ تغییر کاربری داده بود و به پلی کلینیک سرور تبدیل شده و از همین رو در سال ۸۲ به دنبال طرحی برای جمع آوری بیماران هموفیلی و تالاسمی این کلینیک توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد، انجمن هموفیلی، بنیاد سرور ایجاد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->