انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود
سرخط خبرها

ارائه خدمات به کودکان در ۳۲ کتابخانه آستان قدس رضوی در کشور

  • کد خبر: ۱۷۳۴۶۸
  • ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
ارائه خدمات به کودکان در ۳۲ کتابخانه آستان قدس رضوی در کشور
برای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه باید سرمایه‌گذاری را از دوران کودکی آغاز کرد چنان‌که رهبر معظم انقلاب نیز در دهه‌های گذشته همواره نکات ارزشمندی را در خصوص ایجاد انس با کتاب، ترویج کتاب بین کودکان و نوجوانان و دسترسی آسان این قشر آینده‌ساز به کتاب‌های خوب بیان فرمودند.

به گزارش شهرآرا نیوز، مجموعه کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به پشتوانه بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج (ع) و دیدگاه فرهنگی مدیران آن توانسته با فراهم‌آوری فضا، امکانات و منابع مناسب و استاندارد، بستر مناسبی را جهت توسعه کتاب و کتابخوانی و به تبع آن افزایش علم و فرهنگ در جامعه نه تنها در میان گروه سنی بزرگسال بلکه در بین کودکان و نوجوانان در کشور ایجاد کند.
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با برخورداری از ۶۰ کتابخانه در کشور از جمله ۲۳ کتابخانه در مشهد همواره توجه خاصی به افزایش خدمات کتابخانه‌های خود در حوزه کودکان داشته تا جایی که اکنون کتابخانه‌های کودک، اتاق‌های کودک و ایستگاه‌های کتاب کودک در بسیاری از کتابخانه‌های وابسته آن در مشهد و دیگر شهرها، میزبان کودکان کتاب‌دوست این مرز و بوم است.

برگزاری برنامه‌های متنوع کودکانه در کتابخانه‌ها

معاونت کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نخستین گام در راستای آسایش و آرامش مادرانی که به کتابخانه‌های این آستان مقدس مراجعه می‌کنند، اقدام به راه‌اندازی ایستگاه کتاب کودک یا اتاق کودک کرد. ایستگاه‌های کودک دارای قفسه کتاب کودک است، اما در اتاق‌های کودک علاوه بر قفسه کتاب، میز و صندلی مناسب کودکان برای مطالعه و اسباب بازی نیز وجود دارد.

در این میان کتابخانه‌های کودک با امکان امانت کتاب به کودکان در برخی از کتابخانه‌های آستان قدس رضوی با توجه به ظرفیت و فضای آن‌ها و همچنین استقبال گسترده کودکان و خانواده‌های آنان راه‌اندازی شده است. کودکانی در گروه‌های سنی حدود سه تا سیزده سال، از منابع این کتابخانه‌ها اعم از کتاب و مجلات مناسب کودکان، بازی‌های فکری و اسباب‌بازی استفاده می‌کنند.

تجهیز این کتابخانه‌ها به منابع و میز و صندلی‌های مناسب کودکان و برگزاری برنامه‌های متنوع همچون زنگ کتاب، قصه‌گویی، نقاشی و رنگ‌آمیزی، مسابقه و... موجب استقبال خانواده‌ها و حتی دبستان‌ها و مهدکودک‌ها از این خدمات شده تا جایی که این کتابخانه‌ها در طول سال تحصیلی میزبان بازدید‌های گروهی کودکان از مراکز آموزشی هستند. در تابستان‌ها نیز این کتابخانه‌ها با توجه به ظرفیت و امکانات خود با برگزاری کلاس‌های آموزشی اوقات فراغت، کودکان بسیاری را جذب می‌کنند.

افتتاح اولین کتابخانه کودک و نوجوان در سال ۱۳۸۹

در ادامه از علی اصغر کهن مدیر کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در شهرستان‌ها در خصوص خدمات این کتابخانه‌ها در حوزه کودکان می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: آستان قدس رضوی در ۷ شهر درگز، قوچان، تربت حیدریه، بیرجند، گناباد، روشناوند و سرخس، دارای کتابخانه‌های کودک و نوجوان و در ۶ شهر شوشتر، کرمانشاه، میبد، بروجرد، اهواز و یزد (کتابخانه وزیری)، دارای ایستگاه کتاب کودک در کتابخانه‌های وابسته تحت پوشش خود در شهرستان‌ها است.

کهن می‌گوید: همچنین نخستین کتابخانه کودک و نوجوان آستان قدس رضوی در سال ۱۳۸۹ در فرهنگسرای بزرگ امام رضا (ع) در شهرستان سرخس به بهره‌برداری رسیده است.
او با اشاره به این‌که در مجموع ۳۰ هزار نسخه کتاب ویژه این گروه سنی در این کتابخانه‌ها در دسترس مراجعان قرار دارد، می‌افزاید: عضویت در بیشتر کتابخانه‌های کودک و نوجوان رایگان است چنان‌که در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند. سالن این کتابخانه‌ها نیز به طور متوسط ظرفیت پذیرش حدود ۴۰ کودک و نوجوان را دارد.

توجه به کودکان در کتابخانه‌های مختلف مشهد

همچنین رضا رشیدپور رئیس اداره کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد بیان می‌کند: خدمات کتابخانه‌های وابسته به این آستان مقدس در شهر مشهد در حوزه کودکان شامل فعالیت ۱۰ ایستگاه کتاب کودک، ۸ اتاق کودک و یک کتابخانه تخصصی کودک می‌شود.

او در معرفی این کتابخانه‌ها و خدمات حوزه کودک آن‌ها می‌گوید: کتابخانه‌های مسجد زیبنیه (س)، حسینیه امام رضا (ع)، مسجد امام صادق (ع)، مسجد امام جعفرصادق (ع)، مسجد جوادالائمه (ع)، مسجد قبا، مسجد حضرت سجاد (ع)، آیت الله حاج شیخ عباس تربتی (ره)، محمدیه و مسجد پنجتن (ع) دارای ایستگاه کودک و کتابخانه‌های مسجدالرضا (ع)، آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی (ره)، آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره)، مسجد غدیر باباعلی، مسجد بزرگ امام رضا (ع)، مسجد پیغمبراکرم (ص)، مسجد امیرالمؤمنین (ع) و حضرت معصومه (س) دارای اتاق کودک هستند.

معرفی نخستین کتابخانه تخصصی کودک

در ادامه رئیس اداره کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد اظهار می‌کند: نخستین کتابخانه تخصصی کودک این آستان مقدس در این شهر در سال ۱۳۹۸ در مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره) در منطقه کم‌برخوردار خواجه‌ربیع در فضایی به وسعت ۱۰۰ مترمربع افتتاح شده است.

رشیدپور می‌افزاید: این کتابخانه تخصصی دارای بخش‌های بازی‌های فکری کودکان، نشریات کودک، بازی‌های جسمی- حرکتی کودکان و بخش کتاب‌های مرجع کودکان است. منابع آن نیز در سه قسمت ویژه گروه سنی «الف»؛ سال‌های پیش از دبستان، گروه سنی «ب»؛ سال‌های ابتدای دبستان و گروه سنی «ج»؛ سال‌های آخر دبستان، تفکیک شده است.

او با بیان این‌که این کتابخانه تخصصی کودک امکان پذیرش همزمان ۱۰۰ کودک را دارد، می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ کودک عضو این کتابخانه هستند و از فعالیت‌های متنوع آن همچون برگزاری کلاس‌های هنری، علمی، قصه‌گویی، مذهبی، مسابقات نقاشی، ایرانشناسی، معرفی و خوانش کتاب، نمایش عروسکی و برپایی کلاس ورزشی و بازی‌های گروهی استفاده می‌کنند.

رشیدپور با اشاره به این‌که کتابخانه تخصصی کودک مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی (ره) دارای ۳ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب کودک است، تصریح می‌کند: در مجموع ۱۵ هزار نسخه کتاب کودک در کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در شهر مشهد در دسترس مراجعان قرار دارد.

شایان ذکر است، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) نیز با برخورداری از منابع مطالعاتی حوزه کودکان در موضوعات مختلف، آماده ارائه خدمات به پژوهشگران در این حوزه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->