ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند حماس هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیرد امیرعبداللهیان: فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللهیان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد
سرخط خبرها

قالیباف: کشورهای غربی کاری کنند که در آینده شاهد هتک به مقدسات دینی مسلمانان نباشیم

  • کد خبر: ۱۷۳۶۳۴
  • ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
قالیباف: کشورهای غربی کاری کنند که در آینده شاهد هتک به مقدسات دینی مسلمانان نباشیم
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احترام به ادیان و ارزش های دینی را یک وظیفه همگانی خواند و گفت: اقدام شنیع اخیر درخصوص هتک حرمت قرآن کریم توسط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی محکوم می شود؛ از کشور سوئد و دیگر کشورهای غربی مدعی دموکراسی انتظار دارد تا با تصویب قوانینی نسبت به حفظ حرمت مقدسات دینی اقدام کند تا در آینده دیگر شاهد اینگونه اقدامات وهن آمیز نباشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف در اجلاس کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد پایه مجمع مجالس آسیایی (APA) ابراز امیدواری کرد که دستاورد این نشست برداشتن گام‌هایی مؤثر در راستای تقویت همکاری و همدلی میان پارلمان‌هایی عضو مجمع مجالس آسیایی باشد.

وی ادامه داد: امروزه قاره کهن آسیا با برخورداری از مولفه‌ها و مشخصه‌های نقـش آفـرین تاریخی، تمدنی، فرهنگی و اقتصادی در کانون تحولات ژئوپولتیک جهانی قرار گرفته و از موقعیت محوری در صحنه بین المللی برخوردار شده اسـت. حضور تمدن‌های کهن، جابه‌جایی تدریجی و مستمر مرکز ثقل قدرت جهانی از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام و پیش بینی تبدیل قاره آسیا به کانون قدرت اقتصادی نظام بین‌الملل، باعث شده تا توصیف سده بیست و یکم در قالب تعبیر «سده آسیایی» در ادبیات سیاست بین‌الملل این دوران رواج گسترده‌ای یابد. بر این اساس، کشور‌های آسیایی می‌توانند مکمل یکدیگر شده و آسیایی‌ها را از هویتی متمایز در قالب «وحدت در کثرت» در سده جاری برخوردار سازند.



رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: آنچه که امروز در قالب چرخشِ قدرت در نظام بین الملل شاهد هستیم، می‌تواند زمینه ساز فراخوان آسیایی برای بازنگری و تجدید ساختار نهاد‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد به ویژه در ساختار‌های اقتـصاد، تجـارت و نظام مالی بین‌المللی و نهادهـای مربوطه شود. از این رو، بازگشت آسیا به مرکز سیاست جهانی و قدرت یابی اقتـصادی و سیاسـی این قاره یکی از مهمترین چالش‌های نظام بین الملل غرب محور در سـده بیـست و یکـم بـه شمار می‌آید که در صورت تحقق، به فصلی نوین از تاریخ قدرت نمایی جهانی قاره آسیا منتهی خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس، راه دستیابی به این هدف عالی و مدیریت این چـرخش تـاریخی نهادینـه سـازی همکاری‌های چند جانبه در بستر همگرایی منطقه‌ای است. این همگرایی، یک امکان و به تعبیر شایسته‌تر یک اولویت اساسی برای آسیایی‌ها در دوران "سده آسیایی" است که باید بر هویت‌یابی مشترک اسـتوار شده و سـازوکار‌ها و نهادهـای قاره‌ای در این مسیر تاسیس شوند. این سازوکار‌ها باید قـادر بـه حـل مسائل منطقه‌ای بوده و افزایش انسجام و هماهنگی منطقه‌ای را موجب شود. یکی از این سازوکارها، «مجمع مجالس آسیایی» به عنوان یک نهاد با تجربه و با سابقه آسیایی است که امیدوارم این نشست گام مهمی در امر افزایش کارآمدی این نهاد در آسـیب‌شناسـی و شناسـایی نقاط قوت و ضعف منطقه گرایی آسیا به منظور توسعه همکاری‌های بین قاره‌ای و ارتقاء جایگاه جهانی آسیا باشد.

قالیباف یکی از وجوه تنوع و تکثر در قاره تاریخی آسیا را گرایش به ادیان عنوان و اظهار کرد: همگرایی میان ادیان و مذاهب مختلف جهان، از جمله‌ی عوامل مهم برای بقای بشریت و تقویت فرهنگ صلح، امنیت، تساهل و تسامح است. تعامل میان ادیان و مذاهب مختلف در جهت تقویت همگرایی و همکاری متقابل میان ملت‌های جهان، نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی افزود: طبق آنچه در کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی همچون اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده، هر نوع اهانت و هتک حرمت مذهبی و هر رفتار غیرقانونی علیه افراد و گروه‌ها به دلیل مذهب، غیرمجاز و ممنوع است، اما در مواردی مشاهده می‌شود، مدعیان حقوق بشر به بهانه آزادی بیان حتی در محکوم کردن اینگونه اقدامات که بر خلاف نص صریح قوانین بین المللی است، از خود سلب مسئولیت می‌کنند. در شرایطی که محترم شمردن عقاید و مقدسات و هر آنچه که جزء ارزش‌های تمامی جوامع انسانی است، از حقوق اولیه افراد به شمار می‌رود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در جهان امروز احترام به ادیان و ارزش‌های دینی یک وظیفه همگانی است، گفت: اقدام شنیع اخیر، درخصوص هتک حرمت قرآن کریم که در کشور سوئد صورت گرفت با احترام به ارزش‌های دینی، در تضاد کامل قرار دارد. این اقدام به طور قوی توسط جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های اسلامی محکوم می‌گردد. اجازه اهانت به کتب آسمانی، مقدسات دینی و قرآن کریم با هر توجیهی از سوی دولت سوئد پذیرفتنی نیست.

وی افزود: دموکراسی و آزادی خواندن اینگونه اقدامات نیز منجر به جریحه‌دار شدن احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان خواهد شد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران از کشور سوئد و دیگر کشور‌های غربی مدعیِ دموکراسی انتظار دارد تا با تصویب قوانینی نسبت به حفظ حرمت مقدسات دینی اقدام کند تا در آینده دیگر شاهد اینگونه اقدامات وهن آمیز که منجر به ایجاد اختلاف میان پیروان ادیان مختلف می‌شود، نباشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->