۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد
سرخط خبرها

ماجرای چراغ سبز محیط زیست به شکارچیان!

  • کد خبر: ۱۷۳۷۶
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
ماجرای چراغ سبز محیط زیست به شکارچیان!
فعالان محیط زیست در حالی از فروش مجوز شکار از سوی سازمان محیط‌زیست انتقاد می‌کنند که این سازمان از لغو مجوزها خبر داده‌است
علیرضا ظهیری - یکی از موضوعاتی که همیشه صدای دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش را درآورده و موج نارضایتی این فعالان زیست‌محیطی را به دنبال داشته، صدور مجوز شکار در زیستگاه‌های حیوانات است. به‌تازگی هم برخی از این فعالان اعلام کرده‌اند به دلیل کسری بودجه و نبود پول پوتین یا سوخت تجهیزات محیط بانان، اداره‌کل محیط‌زیست به صدور مجوز شکار با ارقامی همچون ۲۰۰ میلیون تومان برای گردشگران خارجی اقدام می‌کند.
مسئولان محیط‌زیست درباره این مسئله موضع‌گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند صدور مجوز شکار در نقاطی است که سرریز گونه حیوانی وجود دارد و این مجوز‌ها با محدودیت‌های فراوان صادر می‌شود، اما فعالان محیط‌زیست این اظهارنظر‌ها را قبول ندارند و همچنان روی موضع خود پافشاری می‌کنند و معتقدند نباید برای شادی عده‌ای، اکوسیستم را به‌هم ریخت.
زینب بابایی یکی از فعالان محیط‌زیست و دوستدار حیات‌وحش است. او در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه به‌تازگی شاهد هستیم در برخی مناطق کشور ازجمله خراسان‌رضوی مجوز شکار آهو، قوچ و کل برای شکارچیان ایرانی و خارجی صادر شده است، اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، برای هر حیوانی که شکار می‌شود، شکارچیان مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به محیط‌زیست پرداخت می‌کنند.
بابایی با بیان اینکه طبق صحبتی که با مسئولان محیط‌زیست داشته‌ایم، آن‌ها اعلام کرده‌اند به دلیل کسری بودجه در مناطقی که سرریز گونه‌های حیوانی داشته‌ایم، مجوز صادر کرده‌ایم، ادامه داد: مسئولان محیط‌زیست استان مجوز شکار را با اعمال محدودیت‌هایی صادر می‌کنند، اما این توجیهات که حیوان باید بالای ۹ سال سن داشته باشد و... قانع‌کننده نیست.

طبیعت ایران ظرفیت شکار ندارد

وی با تأکید بر اینکه بر اساس اظهارنظر برخی کارشناسان، طبیعت ایران دیگر ظرفیت شکار ندارد، بیان کرد: به‌طور قطع سازمان محیط‌زیست می‌تواند به‌جای صدور مجوز برای تأمین کسری بودجه خود راه‌های دیگری مانند جذب گردشگر برای تماشای این حیوانات را امتحان کند.
این فعال محیط‌زیست ادامه داد: سؤال ما از سازمان محیط‌زیست این است که چرا برای تفریح عده‌ای باید حیوانات کشته شوند؟ وی با بیان اینکه آمار‌های محیط‌زیست را مبنی بر وجود سرریز حیوان در برخی جنگل‌ها قبول نداریم، افزود: به‌طور قطع حیوانی که ۹ سال از سنش گذشته، غذای دیگر حیوانات نظیر ببر، گرگ یا کفتار است و با شکار این حیوانات اکوسیستم به‌هم خواهد ریخت.

صدور مجوز قانونی است
با این حال رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی درباره چگونگی صدور مجوز شکار، گفت: اداره‌کل محیط‌زیست خود برای صدور مجوز شکار اقدامی نمی‌کند، بلکه این مجوز به‌صورت کلی از سوی سازمان محیط‌زیست صادر می‌شود.
بتول عابدی افزود: صدور مجوز به استناد ماده ۶ قانون شکار و صید با عنوان ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست است و مجوز شکار بر اساس سرشماری و ظرفیت زیستگاه برای شکار قوچ، کل، آهو و گراز صادر می‌شود. البته حیوانی که شکار می‌شود، باید نر باشد و حداقل ۹ سال سن داشته باشد. وی با اشاره به انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی، گفت: وجود چنین اتفاقاتی را که در فضای مجازی منتشر می‌شود تکذیب می‌کنم، زیرا به هیچ عنوان حق تصویربرداری در زمان شکار وجود ندارد.
عابدی تأکید کرد: انجام شکار روندی قانونی دارد و شکارچی باید در زمان مشخص، تعداد گلوله مشخص و حیوانی که سنش برابر مجوز مشخص است، همراه با محیط‌بان به شکار اقدام کند.
وی درباره چگونگی تشخیص سن یک حیوان در زمان شکار نیز گفت: سن حیوان از روی شاخ‌هایش و گره‌هایی که در آن ایجاد شده است، مشخص می‌شود و محیط‌بانان با دوربین‌های حرفه‌ای که در دست دارند، می‌توانند سن حیوان را تشخیص دهند.
عابدی درباره تعداد مجوز‌های شکار صادرشده امسال در استان هم اظهار کرد: امسال و پس از اجازه صدور مجوز، تاکنون ۲ مجوز شکار، یکی برای یک ایرانی و دیگری برای یک گردشگر خارجی، صادر شده است.
وی در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند زیستگاه‌های خراسان‌رضوی ظرفیت شکار ندارد، بیان کرد: این حرف مبنای علمی ندارد. محیط‌بانان، کارشناسان و تمامی کارکنان اداره‌کل محیط‌زیست با چنگ و دندان از محیط‌زیست محافظت می‌کنند و اگر ظرفیت نداشته باشد، چنین مجوزی صادر نخواهد شد.
در زیستگاهی که جمعیت درخور توجهی از گونه‌های حیوانی وجود دارد، حذف یک یا ۲ حیوان که سنشان هم زیاد است، اکوسیستم را به‌هم نخواهد ریخت و این حرف‌ها در راستای تحت‌تأثیر قرار دادن عواطف عمومی زده می‌شود.
برخی از فعالان محیط‌زیست اعلام کرده‌اند که برای یک شکار رقمی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان دریافت می‌شود که عابدی در این‌باره گفت: قیمت پایه برای جبران خسارت حیوان در نظر گرفته شده است، اما این مبالغ را صندوق ملی محیط‌زیست دریافت می‌کند و پس از کسر مبلغ ناچیزی تمامی این مبالغ به همان منطقه شکار واصل می‌شود تا خرج بهبود وضعیت ناوگان و تجهیزات انفرادی محیط‌بانان و صرف جوامع محلی شود. او دریافت مبلغ بالای ۲۰۰ میلیون تومان را نه تأیید و نه رد کرد.

هیچ مجوزی صادر نشده است
 
اظهارات عابدی در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی درباره این موضوع به ایرنا گفته است امسال تاکنون مجوز برای شکار کل و بز در این استان برای هیچ فردی چه ایرانی و چه خارجی صادر نشده و نخواهد شد. تورج همتی درباره فیلم منتشرشده در فضای مجازی که گفته می‌شود مربوط به خراسان‌رضوی است و در آن اتباع خارجی مشغول شکار کل و بز هستند، افزود: صحنه‌های این فیلم قطعا مربوط به خراسان‌رضوی نیست.
وی همچنین با اشاره به ادعای کذب مطرح‌شده در این فیلم که اجازه شکار را به یکی از شخصیت‌های استان نسبت داده است، گفت: موضوع صادر کردن یا نکردن پروانه شکار مبتنی بر مستندات و نظرات کارشناسی است و به هیچ وجه ارتباطی به زعیم دینی در استان ندارد.
همتی تأکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در سازمان محیط‌زیست برای صدور مجوز شکار در عرصه‌های طبیعی به‌طور کاملا کارشناسی و مطابق ضوابط شفاف و مشخص به ظرفیت زیستی گونه‌ها در مناطق تحت حفاظت بستگی دارد.

صدور پروانه شکار برای خارجی‌ها متوقف شد

پس از اتفاقات به وجود آمده و انتشار تصاویری از حضور شکارچیان خارجی در مناطق محافظت‌شده کشور، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور هم به آن واکنش نشان داد.
به گزارش مهر، سرهنگ جمشید محبت‌خانی، درباره لغو فروش مجوز شکار به اتباع خارجی، گفت: بنا به دستور رئیس سازمان و با احترام به افکار عمومی و جوامع دانشگاهی کشور، امسال هیچ مجوز شکاری برای اتباع خارجی صادر نخواهد شد.
او درباره تعداد سهمیه‌ای که در برنامه امسال بود، گفت: امسال تعداد مجوز‌های شکار برای اتباع غیرایرانی ۲۰۰مجوز بود که با دستور مستقیم ریاست سازمان لغو شد.  
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->