ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | تمهیدات ترافیکی لازم جهت حضور کاندیدا در مشهد فراهم شده است (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید بارش شدید باران خسارتی نداشته است | احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها تا پایان امشب (۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است

  • کد خبر: ۱۷۴۴۴۲
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است
مشاور عالی شهردار مشهدمقدس در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی گفت: وقتی جبران درآمدهای شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آنها صحبت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد سهیلی در نشست بررسی ابعاد ‌و پیامدهای طرح رایگان کردن اتوبوس در مشهد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف در شهر رسیدن به یک مدل پایدار حمل و نقل است که در آن تراز منطقی بین درآمد و هزینه با حداقل آسیب زیست محیطی برقرار باشد. این مدل پایدار را باید در دو مقیاس شهری و فردی بررسی کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم در مقیاس شهری این موضوع را بررسی کنیم به این نکته می‌رسیم که هزینه تمام شده اتوبوس برای هر نفر ۸ هزار و ۱۲۰ تومان است که از مردم ۱۲۰۰ تومان گرفته می‌شود. یک سفر رفت و برگشت با اتوبوس حدود ۵ هزار تومان هزینه دارد درحالی که سفر مستقیم با خودروی شخصی با یارانه پنهانی که دولت می‌دهد فقط ۵ هزار تومان است. وقتی این سفر ارزان‌تر است و دولت به آن یارانه می‌دهد، قطعا مولفه تاثیرگذاری نیست.

مشاور عالی شهردار مشهد در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی ادامه داد: درصورتی می‌توانیم به اثربخشی این مصوبه امید داشته باشیم که سرعت ۱۸ کیلومتری فعلی اتوبوس‌ها به ۲۵ کیلومتر برسد. این افزایش سرعت هزینه طرح را تامین می‌کند و حداقل تا ۴ سال نیاز به افزایش ناوگان نیست.
تا زمانی که به اطمینان نرسیم رایگان کردن اتوبوس به کاهش استفاده از خودروی شخصی منجرمی‌شود و به دلیل کاهش حضور خودرو‌ها در شهر سرعت اتوبوس‌ها زیاد می‌شود، اجرای آن موثر نخواهد بود.

سهیلی تاکید کرد: در مقیاس فردی هم باید به این سوال پاسخ دهیم که یک فرد براساس چه عواملی تصمیم می‌گیرد از اتوبوس استفاده کند؟ کاهش هزینه‌های زندگی، کیفیت ناوگان، سرفاصله و توجه به حمل و نقل پاک چهار عامل مهم در این ماجراست؛ اما چه زمینه‌ای برای تصمیم‌گیری شهروند ایجاد شده است. ما در مدیریت شهری باید کمک کنیم که یک شهروند بتواند میان استفاده از حمل و نقل همگانی و خودروی شخصی تصمیم بگیرد و تا زمانی که این مدل در مقیاس فردی پیش‌بینی نشود، تصمیم همه‌جانبه گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه شورای شهر به شرط سنجیدن همه جوانب و رسیدن به یک مدل حمل و نقل پایدار شهری و بررسی در مقیاس شهری و فردی خوب و تاثیرگذار است، ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که گام‌های اجرای این طرح به صورت تدریجی برداشته شود و شاخص‌هایی که مسیر را تعیین می‌کنند تعریف و روشن شوند. البته امروز مهم‌ترین حوز‌های که شهرداری دارد روی آن سرمایه گذاری می‌کند، حمل و نقل عمومی است و همین الان این اتفاق در شهرداری مشهد به جدیت دارد پیگیری می‌شود.

سهیلی تاکید کرد: من معتقدم اگر برنامه رایگان کردن اتوبوس، سرعت اتوبوس را ۱۰ درصد و مسافران را ۲ درصد زیاد کند، قابل قبول است. امروز از کاهش درآمد شهرداری به واسطه اجرای این طرح صحبت می‌شود، درحالی که در حوزه اقتصادی فقط ۵ درصد درآمد‌ها محقق شده است و مناطق هم زیر عدد پیش‌بینی شده، درآمد داشتند، وقتی جبران درآمد‌های شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آن‌ها صحبت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->