به گزارش شهرآرانیوز، موسیالرضا حاجیبگلو در نشست بررسی ابعاد و پیامدهای طرح رایگان کردن اتوبوس در مشهد، اظهار کرد: اولین سوال این است که چرا دنبال اجرای این طرح هستیم؟ فارغ از قانون که اجازه این کار را به ما داده است، باید به سمتی برویم که شهرداری مدیریت درآمدی داشته باشد نه هزینهای. اقتصاد پایدار شهری با شعار شکل نمیگیرد و شهر را نمیتوانیم فقط با درآمد پروانه و تخلف اداره کنیم؛ تصمیم بر این است که هر سازمان و منطقه شهرداری پولسازی و هزینه کند. مدل فعلی شهرداری مشهد اقتصاد پایدار نیست.
وی افزود: از طرف دیگر قوانین بالادستی این اجازه را به شورای شهر داد که اگر رایگان کردن مشکلی نداشت اجرا شود. پرداخت همین ۱۲۰۰ تومان برای بعضی از اقشار در مشهد زیاد است و عدهای در ماه ۲ میلیون تومان هزینه اتوبوس میدهند که پرداخت آن برایشان مشکل است. ضمن اینکه در سال ١٣٩٧ سهم مردم در پرداخت هزینههای اتوبوس ٧۴ درصدبود که امروز به ۵ تا ٧ درصد رسیده است و قرار بر این بوده که با این اعداد هزینههای جاری اتوبوسرانی پرداخت شود. پس چه بخواهیم و چه نخواهیم این عدد در آینده صفر خواهد شد.
نایب رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه وقتی میتوانیم با رایگان کردن حمل و نقل عمومی این حوزه را گسترش دهیم، ترافیک را کم کنیم، آلودگی هوا و سوانح را کاهش دهیم چرا انجام ندهیم، ادامه داد: این زیرساخت در مشهد وجود دارد و فقط تعداد آن کم است که در بودجه امسال شهرداری ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اعتبار پیشبینی شده است.
این نگاه که برای هر خدمتی که به مردم میدهیم باید از آنها هزینه دریافت کنیم اشتباه است و شهرداری گاهی اوقات باید هزینه کند و دریافتی نداشته باشد.
وی گفت: رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس میگوید که برای کاهش آلودگی هوای ۹ کلانشهر کشور از جمله مشهد ۴۱ هزار میلیارد تومان هزینه میشود و حالا بروید بینید که سهم مشهد از این عدد چقدر است و آن را از دولت بگیرید. مخالفان طرح رایگان شدن اتوبوس میگویند که با اجرای این طرح اتوبوسها شلوغ میشود، این اصلا اتفاق بدی نیست و با این کار شهرداری مجبور میشود که به دنبال افزایش ناوگان برود. امروز از حذف درآمد شهرداری از این منبع صحبت میشود و میگویند که این کار اشتباه است؛ اما شهرداری با چه مجوز و مصوبهای درآمد سازمان میادین از فروشگاههای شهرما را صفر کرد؟ البته که این کار به نفع مردم بود و ما حامی آن هستیم.
حاجی بگلو اضافه کرد: قبل از اینکه طرح در دستورکار صحن علنی قرار بگیرد معاون اقتصادی سازمان اتوبوسرانی به من گفتند که طرح را به تعویق بیندازید و در مدت ۴ ماه ۱۸۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب میکنیم و آن وقت طرح را شروع کنید. اگر این ادعا واقعی است که بروند آن را محقق کنند و اگر دروغ است که باید با آن مدیر برخورد شود.
وی تاکید کرد: سوال من این است که چرا شهرداری با آن ۱۲۰۰ میلیاردی که برای خرید اتوبوس پیشبینی شده سراغ این کار نمیرود. برای اجرای طرح رایگان کردن اتوبوس حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید به ناوگان تزریق شود که ۴ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در بودجه ۱۴۰۲ کشور گفته شده که همه جرایم ماده صد باید صرف حمل و نقل همگانی شود؛ در مشهد ۴۰ هزار رای قلع است که به جریمه تبدیل شده و از محل همین درآمد میتوانیم کسری اتوبوس را تامین کنیم.
تخصیص هزار اتوبوس به شهرهای زیارتی مثل مشهد در کارگروه ملی زیارت تصویب شده است و تا امروز شهرداری برای گرفتن آنها یک پیگیری درست و حسابی انجام نداده است.