«کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است

  • کد خبر: ۱۷۴۴۴۲
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است
مشاور عالی شهردار مشهدمقدس در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی گفت: وقتی جبران درآمدهای شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آنها صحبت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد سهیلی در نشست بررسی ابعاد ‌و پیامدهای طرح رایگان کردن اتوبوس در مشهد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف در شهر رسیدن به یک مدل پایدار حمل و نقل است که در آن تراز منطقی بین درآمد و هزینه با حداقل آسیب زیست محیطی برقرار باشد. این مدل پایدار را باید در دو مقیاس شهری و فردی بررسی کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم در مقیاس شهری این موضوع را بررسی کنیم به این نکته می‌رسیم که هزینه تمام شده اتوبوس برای هر نفر ۸ هزار و ۱۲۰ تومان است که از مردم ۱۲۰۰ تومان گرفته می‌شود. یک سفر رفت و برگشت با اتوبوس حدود ۵ هزار تومان هزینه دارد درحالی که سفر مستقیم با خودروی شخصی با یارانه پنهانی که دولت می‌دهد فقط ۵ هزار تومان است. وقتی این سفر ارزان‌تر است و دولت به آن یارانه می‌دهد، قطعا مولفه تاثیرگذاری نیست.

مشاور عالی شهردار مشهد در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی ادامه داد: درصورتی می‌توانیم به اثربخشی این مصوبه امید داشته باشیم که سرعت ۱۸ کیلومتری فعلی اتوبوس‌ها به ۲۵ کیلومتر برسد. این افزایش سرعت هزینه طرح را تامین می‌کند و حداقل تا ۴ سال نیاز به افزایش ناوگان نیست.
تا زمانی که به اطمینان نرسیم رایگان کردن اتوبوس به کاهش استفاده از خودروی شخصی منجرمی‌شود و به دلیل کاهش حضور خودرو‌ها در شهر سرعت اتوبوس‌ها زیاد می‌شود، اجرای آن موثر نخواهد بود.

سهیلی تاکید کرد: در مقیاس فردی هم باید به این سوال پاسخ دهیم که یک فرد براساس چه عواملی تصمیم می‌گیرد از اتوبوس استفاده کند؟ کاهش هزینه‌های زندگی، کیفیت ناوگان، سرفاصله و توجه به حمل و نقل پاک چهار عامل مهم در این ماجراست؛ اما چه زمینه‌ای برای تصمیم‌گیری شهروند ایجاد شده است. ما در مدیریت شهری باید کمک کنیم که یک شهروند بتواند میان استفاده از حمل و نقل همگانی و خودروی شخصی تصمیم بگیرد و تا زمانی که این مدل در مقیاس فردی پیش‌بینی نشود، تصمیم همه‌جانبه گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه شورای شهر به شرط سنجیدن همه جوانب و رسیدن به یک مدل حمل و نقل پایدار شهری و بررسی در مقیاس شهری و فردی خوب و تاثیرگذار است، ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که گام‌های اجرای این طرح به صورت تدریجی برداشته شود و شاخص‌هایی که مسیر را تعیین می‌کنند تعریف و روشن شوند. البته امروز مهم‌ترین حوز‌های که شهرداری دارد روی آن سرمایه گذاری می‌کند، حمل و نقل عمومی است و همین الان این اتفاق در شهرداری مشهد به جدیت دارد پیگیری می‌شود.

سهیلی تاکید کرد: من معتقدم اگر برنامه رایگان کردن اتوبوس، سرعت اتوبوس را ۱۰ درصد و مسافران را ۲ درصد زیاد کند، قابل قبول است. امروز از کاهش درآمد شهرداری به واسطه اجرای این طرح صحبت می‌شود، درحالی که در حوزه اقتصادی فقط ۵ درصد درآمد‌ها محقق شده است و مناطق هم زیر عدد پیش‌بینی شده، درآمد داشتند، وقتی جبران درآمد‌های شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آن‌ها صحبت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->