بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) ضرورت توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان در مشهد مقدس رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس: یکی از تلاش‌های شورای ششم ایجاد امکانات مناسب برای بانوان است نقش شوراهای شهر در تحقق عدالت شهری و توسعه پایدار بوستان بانوان «شهربانو بسیج» مشهد کجاست و چه امکاناتی دارد؟ بوستان‌های بانوان مشهد، الگویی برای شهر‌های دیگر کشور «نگاه جنسیتی»، بزرگ‌ترین ظلم به زن در طول تاریخ است | تأسیس بوستان شهربانو، مصداق تحقق «نگاه هویتی» به زنان شهردار مشهد مقدس مطرح کرد: توسعه فضاهای سبز و بوستان‌های شهری در دوره ششم مدیریت شهری | تامین ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از منابع داخلی + فیلم افزایش تعداد بوستان‌های بانوان مشهد به ۱۶ بوستان بوستان بانوان بسیج در مشهد افتتاح شد (۶ آبان ۱۴۰۴) | ترکیبی از طبیعت، ورزش و آرامش برای بانوان مشهدی تداوم آلودگی هوای مشهد برای بیست‌ودومین روز پیاپی (۶ آبان ۱۴۰۴) | کودکان و سالمندان قربانیان اصلی هستند ماجرایی خواندنی که ۷۰ سال پیش اتفاق افتاد | «عبدالحمید مولوی» و نجات «گنبد سبز» از تخریب ۴۰ هزار میلیارد تومان، بدهی دستگاه‌های دولتی به مدیریت شهری مشهد تأکید شهردار مشهد بر تسریع بر اجرای مصوبات مرتبط با خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران تداوم همکاری‌های بانک شهر و شهرداری مشهد در توسعه پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل شهری
سرخط خبرها

مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است

  • کد خبر: ۱۷۴۴۴۲
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است
مشاور عالی شهردار مشهدمقدس در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی گفت: وقتی جبران درآمدهای شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آنها صحبت کنیم.
بیتا سخایی
خبرنگار بیتا سخایی

به گزارش شهرآرانیوز، محمد سهیلی در نشست بررسی ابعاد ‌و پیامدهای طرح رایگان کردن اتوبوس در مشهد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف در شهر رسیدن به یک مدل پایدار حمل و نقل است که در آن تراز منطقی بین درآمد و هزینه با حداقل آسیب زیست محیطی برقرار باشد. این مدل پایدار را باید در دو مقیاس شهری و فردی بررسی کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم در مقیاس شهری این موضوع را بررسی کنیم به این نکته می‌رسیم که هزینه تمام شده اتوبوس برای هر نفر ۸ هزار و ۱۲۰ تومان است که از مردم ۱۲۰۰ تومان گرفته می‌شود. یک سفر رفت و برگشت با اتوبوس حدود ۵ هزار تومان هزینه دارد درحالی که سفر مستقیم با خودروی شخصی با یارانه پنهانی که دولت می‌دهد فقط ۵ هزار تومان است. وقتی این سفر ارزان‌تر است و دولت به آن یارانه می‌دهد، قطعا مولفه تاثیرگذاری نیست.

مشاور عالی شهردار مشهد در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی ادامه داد: درصورتی می‌توانیم به اثربخشی این مصوبه امید داشته باشیم که سرعت ۱۸ کیلومتری فعلی اتوبوس‌ها به ۲۵ کیلومتر برسد. این افزایش سرعت هزینه طرح را تامین می‌کند و حداقل تا ۴ سال نیاز به افزایش ناوگان نیست.
تا زمانی که به اطمینان نرسیم رایگان کردن اتوبوس به کاهش استفاده از خودروی شخصی منجرمی‌شود و به دلیل کاهش حضور خودرو‌ها در شهر سرعت اتوبوس‌ها زیاد می‌شود، اجرای آن موثر نخواهد بود.

سهیلی تاکید کرد: در مقیاس فردی هم باید به این سوال پاسخ دهیم که یک فرد براساس چه عواملی تصمیم می‌گیرد از اتوبوس استفاده کند؟ کاهش هزینه‌های زندگی، کیفیت ناوگان، سرفاصله و توجه به حمل و نقل پاک چهار عامل مهم در این ماجراست؛ اما چه زمینه‌ای برای تصمیم‌گیری شهروند ایجاد شده است. ما در مدیریت شهری باید کمک کنیم که یک شهروند بتواند میان استفاده از حمل و نقل همگانی و خودروی شخصی تصمیم بگیرد و تا زمانی که این مدل در مقیاس فردی پیش‌بینی نشود، تصمیم همه‌جانبه گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه شورای شهر به شرط سنجیدن همه جوانب و رسیدن به یک مدل حمل و نقل پایدار شهری و بررسی در مقیاس شهری و فردی خوب و تاثیرگذار است، ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که گام‌های اجرای این طرح به صورت تدریجی برداشته شود و شاخص‌هایی که مسیر را تعیین می‌کنند تعریف و روشن شوند. البته امروز مهم‌ترین حوز‌های که شهرداری دارد روی آن سرمایه گذاری می‌کند، حمل و نقل عمومی است و همین الان این اتفاق در شهرداری مشهد به جدیت دارد پیگیری می‌شود.

سهیلی تاکید کرد: من معتقدم اگر برنامه رایگان کردن اتوبوس، سرعت اتوبوس را ۱۰ درصد و مسافران را ۲ درصد زیاد کند، قابل قبول است. امروز از کاهش درآمد شهرداری به واسطه اجرای این طرح صحبت می‌شود، درحالی که در حوزه اقتصادی فقط ۵ درصد درآمد‌ها محقق شده است و مناطق هم زیر عدد پیش‌بینی شده، درآمد داشتند، وقتی جبران درآمد‌های شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آن‌ها صحبت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->