حادثه واژگونی خودرو ون در محور فریمان به تربت‌جام ۹ مصدوم برجای گذاشت (۵ اسفند ۱۴۰۳) تیمار ۴۰۰ درخت کهنسال در مشهد تقویت خطوط عبوری و مقصد حرم تا ۴۰۰ دستگاه برای ایام نوروز ۱۴۰۴ و شب‌های قدر | سرویس‌دهی رایگان اتوبوس در شب‌های قدر و سال تحویل ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۵ اسفند ۱۴۰۳) توزیع رایگان درختان مثمر و غیرمثمر برای شهروندان مشهدی | قائم‌مقام ستاد استقبال از بهار شهرداری مشهد: مبلمان شهری مشهد زیباسازی می‌شود آماده‌سازی ایوان سلام در پایانه مسافربری مشهد برای نوروز ۱۴۰۴ اقدامات معاونت فرهنگی شهرداری مشهد در ایام تشییع پیکر سید حسن نصرالله هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۴ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر از شهردار مشهدمقدس در همایش بزرگ ورزش استان شهردار مشهد: توسعه زیرساخت‌های ورزشی و حمایت از قهرمانان در دستورکار است + فیلم گرامیداشت ۱۵ هزار شهید خراسان رضوی با اهدای خون به نیابت از آنان خبر رد مصوبه مجلس در خصوص تمدید فعالیت شوراها، صحیح نیست تقدیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از شهرداری مشهد برای پیشبرد اهداف ملی آماده‌سازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد برای استقبال از بهار ۱۴۰۴ مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری شهری شهرداری مشهد: نیازمند ایجاد مرکز داده‌های زیارت در رصدخانه شهری مشهد هستیم رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس: آثار جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ آماده می‌شوند ورود تاریخی قطار‌ شهری به مشهد | نگاهی به تاریخچه و شکل‌گیری یکی از پروژه‌های پرماجرای شهری رئیس مرکز آمار ایران: سرشماری نفوس و مسکن اواخر تابستان یا اوایل پاییز ۱۴۰۵ انجام می‌شود
سرخط خبرها

مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است

  • کد خبر: ۱۷۴۴۴۲
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مشاور عالی شهردار مشهد: جبران درآمدهای شهرداری سخت است
مشاور عالی شهردار مشهدمقدس در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی گفت: وقتی جبران درآمدهای شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آنها صحبت کنیم.
بیتا سخایی
خبرنگار بیتا سخایی

به گزارش شهرآرانیوز، محمد سهیلی در نشست بررسی ابعاد ‌و پیامدهای طرح رایگان کردن اتوبوس در مشهد، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف در شهر رسیدن به یک مدل پایدار حمل و نقل است که در آن تراز منطقی بین درآمد و هزینه با حداقل آسیب زیست محیطی برقرار باشد. این مدل پایدار را باید در دو مقیاس شهری و فردی بررسی کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم در مقیاس شهری این موضوع را بررسی کنیم به این نکته می‌رسیم که هزینه تمام شده اتوبوس برای هر نفر ۸ هزار و ۱۲۰ تومان است که از مردم ۱۲۰۰ تومان گرفته می‌شود. یک سفر رفت و برگشت با اتوبوس حدود ۵ هزار تومان هزینه دارد درحالی که سفر مستقیم با خودروی شخصی با یارانه پنهانی که دولت می‌دهد فقط ۵ هزار تومان است. وقتی این سفر ارزان‌تر است و دولت به آن یارانه می‌دهد، قطعا مولفه تاثیرگذاری نیست.

مشاور عالی شهردار مشهد در حوزه‌های برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی ادامه داد: درصورتی می‌توانیم به اثربخشی این مصوبه امید داشته باشیم که سرعت ۱۸ کیلومتری فعلی اتوبوس‌ها به ۲۵ کیلومتر برسد. این افزایش سرعت هزینه طرح را تامین می‌کند و حداقل تا ۴ سال نیاز به افزایش ناوگان نیست.
تا زمانی که به اطمینان نرسیم رایگان کردن اتوبوس به کاهش استفاده از خودروی شخصی منجرمی‌شود و به دلیل کاهش حضور خودرو‌ها در شهر سرعت اتوبوس‌ها زیاد می‌شود، اجرای آن موثر نخواهد بود.

سهیلی تاکید کرد: در مقیاس فردی هم باید به این سوال پاسخ دهیم که یک فرد براساس چه عواملی تصمیم می‌گیرد از اتوبوس استفاده کند؟ کاهش هزینه‌های زندگی، کیفیت ناوگان، سرفاصله و توجه به حمل و نقل پاک چهار عامل مهم در این ماجراست؛ اما چه زمینه‌ای برای تصمیم‌گیری شهروند ایجاد شده است. ما در مدیریت شهری باید کمک کنیم که یک شهروند بتواند میان استفاده از حمل و نقل همگانی و خودروی شخصی تصمیم بگیرد و تا زمانی که این مدل در مقیاس فردی پیش‌بینی نشود، تصمیم همه‌جانبه گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه شورای شهر به شرط سنجیدن همه جوانب و رسیدن به یک مدل حمل و نقل پایدار شهری و بررسی در مقیاس شهری و فردی خوب و تاثیرگذار است، ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که گام‌های اجرای این طرح به صورت تدریجی برداشته شود و شاخص‌هایی که مسیر را تعیین می‌کنند تعریف و روشن شوند. البته امروز مهم‌ترین حوز‌های که شهرداری دارد روی آن سرمایه گذاری می‌کند، حمل و نقل عمومی است و همین الان این اتفاق در شهرداری مشهد به جدیت دارد پیگیری می‌شود.

سهیلی تاکید کرد: من معتقدم اگر برنامه رایگان کردن اتوبوس، سرعت اتوبوس را ۱۰ درصد و مسافران را ۲ درصد زیاد کند، قابل قبول است. امروز از کاهش درآمد شهرداری به واسطه اجرای این طرح صحبت می‌شود، درحالی که در حوزه اقتصادی فقط ۵ درصد درآمد‌ها محقق شده است و مناطق هم زیر عدد پیش‌بینی شده، درآمد داشتند، وقتی جبران درآمد‌های شهرداری بسیار سخت است، نباید به راحتی از حذف بخشی از آن‌ها صحبت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->