دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ۹۲ هزار میلیارد طلب دارد

  • کد خبر: ۱۷۶۸۶۵
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ۹۲ هزار میلیارد طلب دارد
شهرداری مشهد رتبه نخست شناسایی بدهی دولت و دستگاه‌های اجرایی به این سازمان را در بین کلان‌شهر‌ها دارد

به گزارش شهرآرانیوز پرداخت بدهی‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها سال‌هاست که به مسئله مورد مناقشه میان شهرداری به‌ویژه در کلان‌شهر‌ها و دولت تبدیل شده است. تسویه نکردن این بدهی‌های چند هزارمیلیاردی از یک طرف باعث بروز مشکلاتی برای شهرداری‌ها شده و اجرای بعضی امور در شهر را قفل کرده است و از طرف دیگر انباشته‌شدن چند ساله دیون دولت و دستگاه‌های اجرایی، مبلغ این بدهی را به اندازه‌ای افزایش داده است که حالا این دستگاه‌ها توان پرداخت آن را ندارند و شهرداری‌ها چاره‌ای جز استفاده از بند‌های قانونی برای دریافت حق و حقوقشان یا تهاتر با املاک این نهاد‌ها و... ندارند.

شهرداری مشهد اکنون رتبه اول شناسایی بدهی دولت و دستگاه‌های اجرایی به این سازمان را دارد و آن‌طور که در حسابرسی‌ها و بررسی‌های دیون و بدهی‌ها مشخص شده است، بدهی دستگاه‌های دولتی و نیمه‌دولتی به شهرداری مشهد ۹۲ هزارمیلیاردریال است.

شناسایی املاک و مستغلات سازمان‌ها در شهر

مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد با اشاره به بررسی اطلاعات دستگاه‌های دولتی و ممیزی آن‌ها با استفاده از سیستم یکپارچه شهرسازی و بازدید‌های میدانی برای شناسایی دیون این دستگاه‌ها به شهرداری مشهد گفت: بخش زیادی از املاک و مستغلات سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در شهر تا امروز شناسایی شده است و انجام محاسبات از سوی مناطق، گردآوری مستندات، حسابرسی و تسجیل، اعلام بدهی، مذاکره با دستگاه‌ها برای توافق، احصای روش‌ها و تعیین‌تکلیف روش تسویه و توافق، پیگیری وصول و ثبت در حساب‌ها و دیگر امور مربوط برای تعیین تکلیف و دریافت این بدهی‌ها در شهرداری انجام شده است.

توافق برای پرداخت ۳۰ هزار میلیارد از مطالبات

علی قناویزچی با بیان اینکه مطالبات شهرداری با کسر همه پرداخت‌ها و تهاتر بیش از ۹۲ هزارمیلیاردریال است ادامه داد: از این ۹۲ هزارمیلیاردریال حدود ۶۵ هزارمیلیاردریال آن به‌صورت سیستمی در شهرداری محاسبه شده است. البته تا امروز بدهی دستگاه‌های دولتی به شهرداری مشهد ۵۳ هزارمیلیاردریال است و دستگاه‌های غیردولتی هم باید ۱۲ هزارمیلیاردریال بابت بدهی‌های شهرداری بپردازند. وی افزود: برای تسویه ۳۰ هزارمیلیاردریال از این دیون با سازمان‌های دولتی و غیردولتی توافق شده است.

پیگیری قانونی برای دریافت بدهی‌ها

قناویزچی با تأکید بر اقدامات هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد برای تعیین دقیق میزان بدهی‌ها به شهرداری تصریح کرد: یکی از اقدامات این اداره کل برای وصول مطالبات برابر با آیین‌نامه‌های ابلاغی، موضوع تسجیل مطالبات برابر با ماده ۱۹ و ۲۰ قانون محاسبات عمومی کشور است که از دو مسیر اخذ آرای کمیسیون ماده ۷۷ و انجام حسابرسی ویژه است که اقدامات آن انجام شده است و درحال پیگیری آن هستیم.

۹۷۱ پرونده رأی کمیسیون ماده ۷۷ را دارند

مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد در ادامه توضیح داد: تا امروز برای ۹۷۱ پرونده به مبلغ ۲ هزارمیلیاردریال رأی کمیسیون ماده ۷۷ گرفته شده، در این میان آرای تسویه نشده بیش از ۸ هزارمیلیاردریال است. همچنین با انجام حسابرسی مبلغ ۴۰ هزارمیلیاردریال بابت ۴۰ سازمان احصا و تأیید شده است.

مشهد پیشرو در شناسایی مطالبات

وی از پیشرو بودن شهرداری مشهد در شناسایی بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی به این سازمان در مقایسه با دیگر کلان‌شهر‌ها خبر داد و گفت: فرایند شناسایی، محاسبه و به‌روزرسانی ۱۵۰۰ پرونده دارای بدهی ساختمانی و ارسال ۲۷۰ رأی از کمیسیون ماده ۷۷ و عملیات حسابرسی برای ۲۵ هزارمیلیاردریال از مواردی که هنوز برای آن‌ها حسابرسی نشده است، در حال انجام است تا امکان وصول مطالبات از دستگاه‌های اجرایی از محل ظرفیت‌ها و فرصت‌های قانونی فراهم شود.

دولت ۲۶ هزارمیلیارد بدهی به شهرداری دارد

اما دولت بعد از شهرداری تهران، بیشترین بدهی را به شهرداری مشهد دارد و براساس محاسبات شورای شهر و شهرداری، دولت سیزدهم باید ۲۶ هزارمیلیاردتومان به شهرداری مشهد بابت بدهی‌هایش پرداخت کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با تأیید این عدد و با بیان اینکه مطالبات از دستگاه‌های اجرایی مشمول این بدهی نیست گفت: از این مبلغ، ۱۵۰۰ میلیاردتومان آن توسط سازمان حسابرسی تأیید شده است که وزارت امور اقتصادی و دارایی با ۱۷۲ میلیاردتومان آن برای تأیید و پرداخت موافقت کرده است.

فقط ۵ هزارمیلیارد را از طریق اسناد خزانه می‌توانیم دریافت کنیم

پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها یکی از مهم‌ترین بند‌های بودجه امسال بود که مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داد تا این بدهی را از طریق اسناد موسوم به خزانه پرداخت کند. سیدابراهیم علیزاده با اشاره به سقف استفاده نهاد‌های غیرعمومی از این بند بودجه توضیح داد: بیشترین مبلغی که می‌توانیم براساس قانون بودجه از این بند قانونی دریافت کنیم ۵ هزارمیلیاردتومان است و شورا و شهرداری تلاش می‌کند که اقدامات لازم را برای پرداخت حداکثری انجام دهد.

دریافت مطالبات به حسابرسی ویژه نیاز دارد

وی با اشاره به فرایند دریافت مطالبات شهرداری از دولت ادامه داد: مرحله اول دریافت این مطالبات، حسابرسی ویژه است که به صورت مستمر در حال انجام است و امید داریم که تا پایان سال آن تعداد از مطالبات که حسابرسی ویژه دارد، پرداخت و مابقی مطالبات هم تا پایان سال تعیین تکلیف شود. به استناد بند ث تبصره ۶ قانون بودجه کل کشور، بدهی بانکی شهرداری با مطالبات احصا شده از دولت تهاتر می‌شود و درصورت اخذ اسناد خزانه اسلامی یا تهاتر نفتی و... پس از وصول و واریز به حساب شهرداری نحوه هزینه‌کرد آن مطابق بودجه شهرداری مشهد تعیین می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->