۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند
سرخط خبرها

اعطای اقامت یک ساله به اتباعی که ۳۰ هزار دلار سهام شرکت‌های تعاونی را خریداری کنند

  • کد خبر: ۱۸۰۴۳۰
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
اعطای اقامت یک ساله به اتباعی که ۳۰ هزار دلار سهام شرکت‌های تعاونی را خریداری کنند
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: اگر اتباع سرمایه‌گذار نتوانند با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری و در حوزه تجارت فعالیت کنند، با خرید ۳۰ هزار دلار سهام شرکت‌های تعاونی می‌توانند به عنوان سهام‌دار عضو تعاونی باشند و پروانه کار و اقامت یک ساله دریافت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدامین بابایی، امروز، ۳۱ مرداد، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته تعاون که در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های خوب دولت در سال گذشته طرح کالابرگ الکترونیک بود که به صورت پایلوت در چهار استان اجرا و از اسفندماه در سراسر کشور شروع شد.

وی افزود: طرح از ابتدا اختیاری بود و الان نیز کاملا اختیاری است، با این تفاوت که یک سری عوامل انگیزشی افزایش پیدا کرده است. هدف اصلی طرح تغذیه سالم در اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های یک تا سه است. مردم می‌توانستند یارانه ماه بعد را در ماه جاری خرید کنند. این کار تا خردادماه بدون هیچ مداخله‌ای انجام شد.

بابایی بیان کرد: روند خرید روزانه مردم به طور متوسط یک تا یک و نیم میلیارد تومان بود. تا اوایل خرداد‌ماه ۳۰ هزار خانوار در طرح مشارکت کردند و ۳۰ میلیارد تومان خرید انجام شد. در این مدت ۴۶۳۸ فروشگاه در سطح استان فعالیت می‌کردند که ۴۰۷۸ فروشگاه خرد و  ۵۶۰ فروشگاه زنجیره‌ای بود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای خرداد فاز جدید تشویق و افزایش انگیزه مردم شروع شد. دولت بیان کرد در صورت خرید به میزان ۳۲۰ هزار تومان، ۸۰ هزار تومان به یارانه دهک‌های پایین اضافه می‌شد و از ۴۰۰ به ۴۸۰ هزار تومان می‌رسید. از ۱۳ خرداد این کار آغاز شد و در ۲۱ خرداد رکورد خرید روزانه به ۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در تیرماه خرید روزانه از ۱.۵ به ۳ میلیارد رسید و در ۲۱ تیرماه رکورد ۱۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون را در یک روز داشتیم. بعد از آن خرید روزانه بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان ثابت شد.

وی اضافه کرد: پس از آن دولت بیان کرد که اگر از ۴۰۰ هزار تومان ۲۰۰ هزار تومان خرید شود، به جای ۸۰ هزار تومان، ۱۲۰ هزار تومان اضافه شده و اجازه داده می‌شود که تا اسفندماه این مبالغ را ذخیره و در یک ماه به صورت یک‌جا خرید کنند. در مرداد دولت یک روز زودتر یارانه را واریز کرد که در ۲۰ مردادماه میزان خرید روزانه ما به مرز ۲۲ میلیارد تومان رسید. تا قبل از این خرید مصرف‌کننده در روز‌های جمعه به یک‌سوم می‌رسید، اما در مردادماه خرید مردم در روز جمعه که ابتدای واریز یارانه بود به ۳۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

بابایی خاطرنشان کرد: در ۱۰ روز گذشته میزان خرید روزانه مردم به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان در گردش بوده و روز‌های جمعه باز هم یک‌سوم بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است. استقبال مردم رو به افزایش است. بیش از یک میلیون خانوار در کشور از این طرح استقبال کردند و تاکنون در استان ۲۰۰ هزار و ۹۶۰ خانوار خرید انجام داده‌اند. از ابتدای طرح تاکنون بیش از ۵۳۴ میلیارد تومان خرید انجام شده که عمده‌ترین آن تا ۳ خردادماه ۳۰ میلیارد و ۲۵۲ میلیون تومان بوده و از ۳ خرداد تاکنون ۵۰۴ میلیارد تومان است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه نرخ بیکاری سالانه استان نسبت به سنوات قبل کاهش داشته است، عنوان کرد: نرخ بیکاری استان در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش جزئی داشته که نرخ بیکاری ما در بهار ۱۴۰۱، ۷.۹درصد بوده و در بهار امسال ۶.۶درصد رسیده است. نرخ مشارکت ما در بهار سال گذشته ۴۱.۹درصد بوده و امسال به ۴۲.۳درصد رسیده است.

وی بیان کرد: تعهد اشتغال امسال ۷۴ هزار و ۱۲۰ نفر و سال قبل ۱۱۵ هزار و ۹۲۶ نفر بوده است. عملکرد سال قبل ۱۰درصد افزایش داشته و بیش از ۱۱۶ هزار نفر در سامانه رصد ثبت شدند. در حال حاضر از تعهد ۷۴ هزار و ۱۲۰ نفر، ۷۳ هزار و ۳۵۷ نفر معادل ۳۶.۹۱درصد ثبت شدند که امیدواریم تا پایان شهریورماه به تعهد ۵۰درصد پیش‌بینی شده برسیم. رشد قابل توجهی داشتیم، در ۶ ماهه سال گذشته ۲۲ هزار شغل ثبت شده بود که الان در ۵ ماه به بیش از ۲۷ هزار نفر رسیده است. خالص اشتغال استان در سال گذشته با ۱۰۶ هزار نفر بالاترین میزان بوده است.

بابایی گفت: تسهیلاتی که از سال ۹۸ تاکنون در حوزه روستایی پرداخت  شده ۹۴۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان و کل اعتبارات ۱۲۲۷ میلیارد تومان بوده است. عملکرد ما در چهار ماهه سال ۱۴۰۲، ۱۶۹ طرح با اشتغال ۴۶۷ نفر به مبلغ ۸۲ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان بوده است.

در تسهیلات روستایی در سال قبل ۱۱۸ طرح با مبلغ ۳۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان پرداخت شده، اما در ۴ ماهه امسال ۸۲ میلیارد تومان بوده است. امسال در مشاغل خانگی ۱۸۴ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که در مراحل معرفی طرح به بانک است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در تبصره ۱۶ کمیته امداد ۲۲۷۰ میلیارد تومان و بهزیستی ۴۴۸ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه دارند. از محل تبصره ۱۸ نیز ۱۳۰۰ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده و دبیرخانه به سازمان اقتصاد و دارایی منتقل شده که درخواست کردیم ۲۵ درصد برای تعاون و ۱۰ درصد برای مشاغل خانگی در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ما در حوزه اشتغال به دنبال واگذاری و ایجاد نهاد‌های اشتغال مردمی هستیم که بهترین مدل آن تعاونی‌ها هستند، تصریح کرد: در حوزه اشتغال سامانه هوشمند جستجوی شغل به‌روزرسانی شد. دیگر محدودیتی برای کارجویان و کارفرمایان وجود ندارد که به دفاتر کاریابی مراجعه کنند، بلکه می‌توانند تحت وب به سامانه مراجعه کنند. دو روز به کاریابی‌ها اجازه داده می‌شود افراد را معرفی کنند و اگر انجام نشود کارفرما و کارجو می‌توانند تیکی را فعال کنند که مشخصات آن‌ها برای تمام کارفرما‌ها و کارجویان ارائه شود. ثبت نام در سامانه نیز رایگان است.

بابایی ادامه داد: اگر کاریابی معرفی به کار را انجام داد می‌تواند ۳۰ درصد از حقوق کارجو را دریافت کند، اما اگر نقش‌آفرینی نکند و خودشان به یکدیگر متصل شوند، این امکان وجود ندارد. زمان را محدود کردند که رانت‌ها برداشته شود. عملکرد استان در این حوزه خوب بوده، اما از نظر ما در استان قابل قبول نیست. با توجه به اینکه بیش از ۹۸ درصد بنگاه‌های ما بخش خصوصی هستند باید عملکرد در سامانه جستجوی شغل بهتر باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از ایده‌آل‌های ما این است و در سامانه جستجوی شغل پیشنهاد دادیم به سمتی برویم که تست‌های ویژگی‌های شخصیتی نیز در سامانه باشد تا میزان تطابق ویژگی‌های شخصیتی کارجو با شغل بررسی شود که این موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به ایمن‌سازی دستگاه‌ها حوادث ما در حوزه کار کاهش پیدا کرده، اما به دنبال این هستیم که به صفر برسد و لازمه‌اش این است که نیرو از نظر ویژگی شخصیتی تمرکز داشته باشد.

بابایی با بیان اینکه از نظر تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با ۱۳۲۴ تشکل رتبه دوم را در کشور داریم، عنوان کرد: نگاه ما این است که تشکل‌ها را به جای مطالبه‌گری صرف برای حقوق به این سمت ببریم که در کنار کارفرما به افزایش تولید کمک کنند، در نتیجه کارفرما در پرداخت حقوق و مزایای کارگر بهتر عمل خواهد کرد. تشکلات کارگری را به سمت رویکرد کمک به حل مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی خواهیم برد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۷۰۸ تعاونی در استان ثبت شده که ۸۳۴۵ فعال و ۸۳۶۳ منحل شده و غیر فعال هستند. جشنواره تعاونی‌های برتر را در پیش داریم. سال گذشته ۹۰۰ تعاونی و امسال ۶۰ تعاونی شرکت کردند، اما سال گذشته یک تعاونی و امسال ۶ تعاونی کاندید ملی شدند، این نتیجه کیفی کار کردن است که توصیه کردیم کار تعاونی‌ها فقط آمار نباشد. ما همچنین تاکید داشتیم اطلاعات در سامانه جامع تعاون ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته با کمک اتحادیه حمل‌ونقل توانستیم مدیریت توزیع لاستیک را داشته باشیم، تصریح کرد: ما تنها استانی بودیم که در زمینه لاستیک اعتراض رانندگان را نداشتیم. ما از ظرفیت اتاق تعاون و اتحادیه درست استفاده نکردیم و ظرفیت مغفول مانده است. قصد داشتیم تعاونی‌ها را متکی به دولت کنیم، بنابراین خوب معرفی نشدند. ما تعاونی‌های برتری را که می‌توانستند خوب نقش‌آفرینی کنند درست معرفی نکردیم.

بابایی خاطرنشان کرد: کل تعاونی‌های مسکن مهر بلاتکلیف مانده ۱۸۶۰ مورد است. کمیسیون ویژه‌ای در شرکت عمران گلبهار گذاشتیم و تعاونی‌های مشکل‌دار را بررسی کردیم. گزارش اصلاحی صادر شده و هر کدام که تعهدات خود را انجام نداده باشند پرونده آن‌ها به دادستانی گلبهار ارجاع می‌شود. امیدواریم تا پایان امسال مشکل تعاونی‌های مسکن مهر که عمده آن سوءمدیریت و عدم نظارت بر عملکرد بوده را حل کنیم و واحد‌های آماده را تحویل دهیم. برای هفته دولت و تعاون ۱۴ تعاونی مسکن مهر با ۵۳۱ واحد قابلیت واگذاری و افتتاح را دارند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: سند توسعه تعاون از اسفندماه ابلاغ شده است. در شهریورماه اولین نشست را با استاندار خواهیم داشت و آنچه در سند دیده شده را بررسی خواهیم کرد. امیدواریم این سند کمک کند. ۲۰ درصد اشتغال استان، ۴۵ درصد اعتبارات، ۱۵ درصد نقدینگی کشور در پروژه‌ها و ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی در تعاونی‌ها دیده شده و ۲۵ درصد تسهیلات دستگاه‌های اجرایی باید در بخش تعاون باشد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته امتیاز ویژه‌ای برای بخش تعاون درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: اگر اتباع سرمایه‌گذار نتوانند با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری و در حوزه تجارت فعالیت کنند، با خرید ۳۰ هزار دلار سهام شرکت‌های تعاونی می‌توانند به عنوان سهام‌دار عضو تعاونی باشند و پروانه کار و اقامت یک ساله دریافت کنند. تاکنون شرکت تعاونی که از این ظرفیت استفاده کند، ورود پیدا نکرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->