زهرا شریعتی | شهرآرانیوز؛ خدمت برای امام رضا (ع) آن هم در آستان مقدس رضوی آرزوی همه زائران و مجاوران است، اما باتوجه به محدودیت ظرفیت موجود برای خدمت رسمی در مجموعه حرم مطهر، این امکان برای خیلیها فراهم نمیشود؛ بماند که قرارگرفتن جزو خادمان رسمی، شرایط خاص خودش را دارد و همگانی نیست.
بنابراین، آرزومندان خادمی حضرت، هر یک بنا به توان و اوضاعشان برای محروم نماندن از این توفیق چاره جویی میکنند و دست به کار میشوند. طرح مشاوره رایگان رویش، نمونهای از این دست ابتکارات است که هم زمان با آغاز همه گیری کرونا به همت چند بانوی مشاور و روان شناس مشهدی شکل گرفته و به نام امام هشتم (ع) توانسته است گره گشای بسیاری از محرومان باشد. جزئیات طرح را در ادامه از زبان دست اندرکاران میخوانید.
دکتر افسانه قندهاری زاده، مدیر کلینیک «خانه مهر»، به عنوان ایده پرداز طرح میگوید: زمانی که در مرکز مشاوره آستان قدس رضوی مشغول کار بودم، شاهد مراجعان کم یا بی بضاعتی بودم که توان مالی تأمین هزینهها و بهره مندی از خدمات مشاوره را نداشتند و برخی همکارانم نیز با وجود اشتیاق بسیار، به دلیل پرشدن ظرفیت پذیرش مرکز، از امکان همکاری و خدمتگزاری از این طریق محروم میماندند.
براین اساس و باتوجه به اینکه خدمت به محضر امام رضا (ع) صرفا منحصر در حرم با لباس رسمی و... نیست، تصمیم گرفتم با نیت خادمیاری حضرت، از همکارانم دعوت کنم تا روزهای چهارشنبه که روز زیارتی امام رضا (ع) است، خدمات مشاوره رایگان به محرومان ارائه دهند.
او در پی این تصمیم که با شروع همه گیری کرونا هم زمان شد، همکارانش را که ضمن برخورداری از سابقه و توان علمی لازم، با رویکرد اسلامی و متناسب با چارچوبهای فرهنگ بومی مشاوره میدادند، انتخاب و کار را شروع کرد و امروز پس از گذشت حدود چهار سال از آغاز این خدمت تخصصی، گرههای کور بسیاری از زندگی افراد محروم گشوده شده است: در همین یک ساعت ونیم که هر مشاور برای خدمت در روزهای چهارشنبه اختصاص میدهد، آن قدر تماسها زیاد است که ناچار میشویم مدت ارائه مشاوره را کمتر کنیم تا افراد بیشتری امکان بهره مندی داشته باشند. خوب به یاد دارم که یکی از مشاوره شوندگان، دانش آموز ممتازی بود که به علت یتیمی و فشار زندگی دچار افسردگی شدید شده بود، اما به لطف خدا پس از چند جلسه مشاوره تلفنی و حضوری، کاملا درمان شد و خاطرهای به یادماندنی برایمان رقم زد.
خانم سروش، مدیر اجرایی قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری، از دیگر دست اندرکاران طرح، نیز میگوید: از ابتدای شروع به کار گروه جهادی همسان گزینی رویش، در راستای تحکیم بنیان خانواده، طی تفاهم نامهای با آستان قدس رضوی خدمات مشاوره رایگان یا کم هزینه را برای محرومان داشتیم، اما سال ۱۳۹۸ به همت کلینیک خانه مهر، مشاوره تلفنی رایگان برای محرومان سراسر کشور آغاز شد که روزهای چهارشنبه هر هفته با مشارکت بیش از دوازده مشاور جهادی، از ۸ صبح تا ۸ شب در حوزههای تحصیلی، خانواده و ازدواج صورت میگیرد و برکات بسیاری داشته است.
طیبه آستانه پرست، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی که با بیست سال سابقه از مشاوران خادم رضوی در این طرح است، ارائه این خدمت را وظیفه خودش در قبال نعمات بیکران الهی و توفیق هم جواری امام رضا (ع) میداند و معتقد است: انسان در هر کاری اگر هدف مادی و زمینی داشته باشد، مستهلک و متضرر میشود؛ بنابراین هدف ما مطابق فرمایش امام هشتم، بازکردن گره و رفع اندوه مؤمنان است که برخی گذشته از محرومیت مادی، از محدودیتهایی مثل نداشتن امکان خروج از خانه نیز رنج میبرند و هیچ دستاویزی برای حل مشکلشان ندارند.
این روان شناس که توفیق خدمت افتخاری در مرکز مشاوره آستان قدس را نیز دارد، در ادامه از خاطراتی میگوید که میتوان آن را مهر تأیید امام رئوف بر خدمت خالصانه اش دانست: وقتی با مراجعانی مواجه میشوم که به گفته خودشان با امام اتمام حجت کرده بودند و بنا داشتند بروند و برنگردند یا بدون هیچ قصد و برنامهای برای زیارت، از راههای دور ناگهان زائر شده اند، آن هم بدون توان مالی لازم و خیلی اتفاقی از مرکز مشاوره سردرآورده و از این طریق به جواب درخواستشان از امام رسیده اند و مشکلشان حل شده است، احساس میکنم خود حضرت گرداننده کار هستند و حواسشان به ما هست که زائران را حواله میدهند.
از دیگر مشاوران خادم طرح، فاطمه محبوب، کارشناس ارشد مشاوره است که با وجود بازنشستگی همچنان با شوروشوق به خدمت چهارشنبههای امام رضایی ادامه میدهد و برایمان از آثار و برکات آن میگوید: طرح مشاوره تلفنی در زمان همه گیری کرونا که باعث افزایش تنشها و بحرانها و از طرفی، تعطیلی خدمات حضوری شده بود، کمک خوبی برای تداوم ارتباط مشاوران با مراجعان و کنترل تنشها بود. علاوه بر این، بهانهای برای آشنایی بسیاری از خانوادههای بی بضاعت با راهکاریی به نام مشاوره برای حل مشکلاتشان شد.