زلزله افغانستان و پاکستان را لرزاند (۲۹ مهر ۱۴۰۴) جزئیات قتل مرد ۶۰ ساله در محمودآباد «پول بده پزشک شو»؛ نسخه خطرناک دولت و مجلس برای سلامت مردم پلنگ جوان در صالح‌آباد بر اثر حمله سگ‌های گله تلف شد عامل ابتلا به کبد چرب با افزایش سن کشف شد هم‌افزایی مسئولان خراسان رضوی برای زندگی بهتر | تدوین ۷سند راهبردی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برخورد تنگ‌نظرانه با مشاغل سخت و زیان‌آور | درخواست‌های بازنشستگی و حذف عناوین شغلی مشکلاتی برای برخی بیمه‌شدگان ایجاد کرده است استرس چطور سیستم ایمنی را از کار می‌اندازد؟ دیپلماسی منطقه‌ای باید مشکلات و موانع پیش‌ روی گردشگری در مشهد را برطرف کند پوکی استخوان بیماری خاموشی که بی‌صدا استخوان‌ها را می‌شکند وزیر آموزش و پرورش خبر داد: احداث ۳۲ مدرسه با مشارکت اولیا در راستای ارتقای کیفیت آموزش ۱۱۸ زلزله در کشور طی هفته گذشته ثبت شد | خراسان رضوی در صدر لرزه‌خیزترین استان‌ها حق اولاد بازماندگان تأمین اجتماعی هنوز واریز نشده است (۲۹ مهرماه ۱۴۰۴) حل پرونده سرقت با کمک بساط یک دست فروش | پتوی پلنگی، «مارشال» و شرکایش را لو داد توضیحات پلیس درباره بازداشت یک بازیگر به اتهام تجاوز زلزله نسبتا شدید در سپیدان فارس در حوالی شیراز (۲۹ مهر ۱۴۰۴) سد فریمان خراسان رضوی در خطر حیاتی ناشی از خشکسالی افزایش ۲۰ درصدی صادرات کالا به کشور‌های آسیایی از مرز سرخس، طی نیمه نخست ۱۴۰۴ مشمولان غیرغایب پذیرفته‌شده در کنکور‌های ۱۴۰۴، تا پایان مهرماه فرصت دارند خود را معرفی کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴) | بارش پراکنده باران، شاید در ارتفاعات شمالی استان  تدوین دستورالعمل جلوگیری از خشونت علیه زنان تا پایان پاییز ۱۴۰۴ مراقبت از کودکان در برابر حوادث سوختگی در فصل پاییز ضروری است زنگ خطر کاهش ید در سبد مصرف ایرانیان کولیوند مجدداً رئیس جمعیت هلال‌احمر شد معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی: هدف اصلی از اصلاح معابر شهری، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است آیا خام‌گیاه‌خواری جایگزین درمان دارویی دیابت است؟ ادعای سکته مغزی تتلو تکذیب شد + جزئیات بازداشت یک بازیگر مشهور سینما به اتهام تجاوز به عنف بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: پول بیمه تکمیلی بازنشستگان را چه‌زمانی تسویه می‌کنید؟
سرخط خبرها

نظام آموزشی کشور، نمونه بارز تصدیگری

  • کد خبر: ۱۸۰۷۵۶
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
نظام آموزشی کشور، نمونه بارز تصدیگری
تصدیگری یعنی اینکه بگوییم، چون یک عرصه برایمان خیلی مهم است، پس باید صفرتاصد آن در دست خودمان باشد؛ مثل حوزه آموزش.

شهرآرانیوز - بیایید قبول کنیم که برخی موضوعات برخلاف ظاهر انتزاعی شان، کاملا کاربردی هستند و نتیجه شان را بی واسطه در زندگی‌های روزمره مان می‌بینیم. نمونه کلی اش مباحث مدیریتی و نمونه جزئی‌تر آن رویکرد تصدیگری است. تصدیگری یعنی اینکه بگوییم، چون یک عرصه برایمان خیلی مهم است، پس باید صفرتاصد آن در دست خودمان باشد؛ مثل حوزه آموزش. نظام آموزشی ما مصداق بارز اجرای رویکرد تصدیگرانه است و اکنون با گذشت چند دهه از اتخاذ این رویکرد، می‌شود خوب بودن یا نبودن آن را  از  روی نتایجش قضاوت کرد.

بر اساس داده‌های موجود، بودجه امسال آموزش وپرورش به حدود ۲۰۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد. جالب است بدانید حدود ۴۰درصد کارمندان دولت در این وزارتخانه مشغول به کار هستند. محتوا و چاپ کتاب‌های درسی نیز با نظارت کامل و مستقیم دولتی و حاکمیتی انجام می‌شود. حتی ایجاد زیرساخت‌هایی مثل مدرسه هم از شمول این نظارت‌های مستقیم خارج نیست. بااین حال، چرا والدین از مدارس ناراضی اند و کیفیت آموزش‌ها محل انتقاد است؟

ممکن است یک پاسخ این باشد که،  چون بودجه و نیروی انسانی این وزارتخانه کافی نیست و اگر سهم بیشتری از کارکنان دولت، در آموزش وپرورش مشغول به کار بودند و به بودجه این وزارتخانه، چندهزارمیلیارد تومان دیگر اضافه می‌شد، وضعیت طور دیگری می‌بود. نه فقط بنده به عنوان کسی که سال‌ها تجربه کار فرهنگی دارم، بلکه کارشناسان بسیاری با دیدگاه یادشده مخالف اند و معتقدند منشأ این نارضایتی‌های چندجانبه به رویکرد تصدیگرانه در این وزارتخانه بازمی گردد. اینکه بگوییم همه کار‌ها را خودم انجام می‌دهم، مگر این خود، چقدر توان دارد؟!

در مقابل تصدیگری، رویکرد دیگری نیز وجود دارد که در برخی کشور‌ها اجرا شده و جواب داده است. نمونه اش نظام آموزشی در غرب و در کشور‌هایی مانند فنلاند و نروژ است که با تنظیمگری توانسته اند دانش آموزانشان را مطابق با ارزش‌های مدنظر خود بار بیاورند. روش کارشان هم این طور است که چند شاخص کلی تعریف کرده اند؛ اینکه دانش آموز در پایان فلان مقطع باید این آموزش‌ها را یاد گرفته باشد.

به عنوان مثال این سطح از ریاضی، این سطح از بازی، این سطح از علوم و فلان آموزش‌ها درباره ارزش‌های فرهنگی مدنظر این نظام که البته ممکن است از نظر ما ضدارزش به حساب بیاید. حال اینکه مدرسه برای آموختن موارد یادشده از چه رویکردی، چه شیوه‌ای و مبتنی بر کتاب‌های کدام شرکت مجوزدار استفاده کند، به انتخاب خودش بستگی دارد.

نتیجه این است که‌ می‌بینیم خروجی دانش آموزان در این نظام آموزشی از نظر فرهنگی تفاوت فاحشی با هم ندارد و همگی فارغ از اینکه کجا درس خوانده اند، ارزش‌های غربی مدنظر را فراگرفته اند. نظام‌های آموزشی یادشده سوای مباحث فرهنگی، نیرو‌های کار ماهر تحویل می‌دهند. به این دلیل که در دوره متوسطه، دانش آموزان توانایی‌های خود را شناخته اند و بسته به علاقه خود، به سمت عرصه‌های علمی دانشگاهی یا کار‌های عملی و فنی می‌روند.

این می‌شود همان رویکرد تنظیمگری که هزینه هایش نیز به مراتب کمتر از رویکرد تصدیگری است و رقابت ایجاد کرده است بین مدارس و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آموزشی، برای جلب نظر والدین و دانش آموزان. مقایسه این وضع با مدارس دولتی ما، کیفیت خدمات و خروجی اش، نکات تأمل برانگیزی دارد که ناگفته پیداست و آن را به خواننده فهیم این سطر‌ها واگذار می‌کنیم.

ما تلاش کردیم از این تجربه‌های جهانی در طرح‌های فرهنگی مشهد استفاده کنیم و رویکرد درستی را در برنامه ریزی‌ها در پیش بگیریم. در دهه گذشته، برنامه‌های متنوعی در شهر اجرا شده که رویکرد آن، تصدی گرانه بوده است. بررسی این‌ها و نتایج بلندمدتش، دست اندرکاران بخش فرهنگی مدیریت شهری را به این باور رسانده است که رویکرد صحیح، تنظیمگری هوشمندانه است. طرح «مهارت‌های اجتماعی نوجوان امروز» که به اختصار، مانا خوانده می‌شود، یکی از طرح‌های فعال است که با رویکرد تنظیمگری درحال اجراست.

تاکنون بیش از یک دهم نوجوانان کلان شهر مشهد که در مقطع متوسطه اول تحصیل می‌کنند، در این طرح مشارکت کرده اند. پنجاه تشکل همکار در اجرای آن نیز پله‌های رشد را بالا می‌روند. اگر در اطرافیانتان نوجوانی دارید که هنوز به این طرح نپیوسته است، سامانه مانا به نشانی nojavan-mana.ir را به او معرفی کنید، با آسودگی از اینکه طرح یادشده پشتوانه کارشناسی عمیقی دارد. به امید تسری این دیدگاه در برنامه‌های کلان‌تر فرهنگی کشور.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->