ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

شعر عاشورایی در دوران انقلاب اسلامی (۲)

  • کد خبر: ۱۸۱۲۱۰
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
شعر عاشورایی در دوران انقلاب اسلامی (۲)
شعر عاشورایی پس از انقلاب که در قسمت قبل اشاره‌ای به چند شاعر جریان ساز و داعیه دار آن کردیم، با آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، سمت و سویی ویژه پیدا کرد.

‌نمی‌توان از شعر دفاع مقدس سخن گفت و نسبت آن را با شعر عاشورایی نادیده گرفت. شعر عاشورایی پس از انقلاب که در قسمت قبل اشاره‌ای به چند شاعر جریان ساز و داعیه دار آن کردیم، با آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، سمت و سویی ویژه پیدا کرد. از طرفی، مضامین و محتوا‌های مشترک بین نهضت امام حسین (ع) و دفاع مقدس مانند شهادت و ایثار و فداکاری، مبارزه با ستم، دفاع از کیان دینی و واژه‌هایی که میان این دو وجه معنایی مشترکی دارند مانند لاله، شقایق، خون و... باعث شد شعر عاشورایی و دفاع مقدس به مفهومی مشترک برسند.

بسته بودن راه کربلا نیز که سال‌ها ایرانیان را در حسرت دیدار حرم امام حسین (ع) گذاشته بود و این بار در سوی دیگر این نبرد و در کشور متخاصم قرار داشت، انگیزه‌های شاعران را در پررنگ‌تر رقم زدن این نسبت بیشتر کرد و غربت و حسرت و اشتیاق زیارت حرم اباعبدا... (ع) در شعر دفاع مقدس جانی تازه گرفت و آرزوی دیدن کربلا در این اشعار نمود بیشتری یافت. این نسبت چنان پررنگ شد که می‌توان شعر دفاع مقدس را شاخه‌ای از شعر عاشورایی برشمرد.

از دیگر سو، ذات حماسی هر دو ماجرا باعث شد شباهت‌های سبکی در آن‌ها آشکار شود و پیام‌ها و انگیزه‌های مشترک، ذهن شاعران را به خلق مفاهیم مشترک برساند؛ از این روست که شاعری، چون حسین اسرافیلی می‌سراید: «مرهم زخم‌های خورشید است/ بوسه بر خاک کربلای شما» یا نصرا... مردانی می‌گوید «ما لشکر عظیم امامیم و روز رزم/ در کربلای روشن خون بی نهایتیم.» از زاویه‌ای دیگر، جنگ و دفاع مقدس را دقیقا تکرار تاریخی همان قیام حسینی می‌دانند؛ اما در روزگار و خاک و زمینی دیگر و علیرضا قزوه با همین نگاه می‌گوید: «باز هنگامه پیکار حسین است و یزید/ کیست یاری کند اینک پسر فاطمه را» و موسوی گرمارودی همین معنا را به صراحت بیان می‌کند که: «امروز پیکار یزیدی و حسینی است/ در کربلای ما حسین ما خمینی است.»

با این نگاه ابعاد معنایی دیگر عاشورا، چون جانبازی، شهادت، اسارت و... که در جبهه و دفاع مقدس تکرار می‌شد، در شعر دفاع مقدس نیز بازتاب یافت. شاعری، چون سیمین دخت وحیدی از همین زاویه نگاه می‌کند و می‌سراید: «امروز نیست روز تن آسایی/ روزی است تا ز کف بگذاری سر// باید حسین وار در این میدان/ اصغر به راه حـق دهـی و اکبـر// کـار تـو زینبی است، هلا برخیز! / پیغام دار عالم پهناور!» نماد‌های عاشورایی، چون نیزه، ذوالجناح، خیمه، شمشیر، خون، تشنگی، آب، نماز، علم، دست، مشک، وفا و... در شعر دفاع مقدس پرپیداست.

به عنوان نمونه، از شعر زیبای سیدحسن حسینی یاد می‌کنیم که: «ذوالجناح رزم را گاه سحر زین می‌کنم/ می‌روم آنجا که نای نینوا می‌خواندم// یاعلی گویان سرود لاتخف سر می‌دهم/ کز نجف آنک علی مرتضی می‌خواندم.» از این رو، شعر دفاع مقدس با الهام از کربلا، سرشار از اسطوره و نماد‌های عاشورایی شد و کارنامه شعر جنگ با شعر عاشورایی پیوندی عمیق و محکم دارد و به تعبیر سعید بیابانکی (در گفت وگویی با ایبنا): «این دو گونه ادبی آن قدر به هم شباهت دارند که می‌توان آن‌ها را دو برادر ادبی خواند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->