به گزارش شهرآرانیوز؛ سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.
اگر مشخصات پیشرانه رهام را با پیشرانه برلیانسهای جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانهای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهتهای بیشتری را پیدا میکنید.
جعبهدنده رهام را شرکت کرهای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملاً با جعبهدنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.
طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات رهام را به بازار عرضه میکند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت میرسد.
تفاوت تیپهای رهام
سایپا برای نسخه دستی رهام، دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپهای پایهای محصولاتش را متوقف میکند؛ دقیقاً مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.
ایمنی سایپا رهامسایپا بهلطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدیترش در بازار روسیه و اروپای شرقی است تا جاییکه برخی منابع، از احتمال انجام تستهای تصادف آن در موسسه ایمنی euroNCAP خبر دادهاند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی کشورمان، سابقه نداشته است. طبق گفته مدیران سایپا، رهام توانایی کسب ۳ ستاره از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را دارد.
امیدهای سایپا به آینده رهامآقای سلیمانی، مدیرعامل سایپا، در گردهمایی تامین کنندگان سایپا رهام در دیماه ۹۸، از آغاز تولید این محصول جدید در سال ۱۳۹۹ خبر داده بود. طبق گفتههای مدیرعامل سایپا، در فاز اول تولید رهام قرار است ۱۲ هزار دستگاه از آن روانه بازار ایران شود.
البته این تیراژ تولید در سال ۱۴۰۰ به مرز ۷۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱ نیز به تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاهی خواهد رسید. هم اکنون میزان داخلی سازی رهام معادل ۹۲% است.
قیمت سایپا رهاماگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع رهام گرانترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، میتوان انتظار داشت که قیمت پایه رهام حداقل بالاتر از ۱۵۰ میلیون تومان باشد.