Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
سرخط خبرها

آیا ربات‌های کاوشگر هند می‌توانند از تاریکی و سرمای قطب جنوبی ماه جان سالم به در ببرند؟

  • کد خبر: ۱۸۳۴۹۱
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
آیا ربات‌های کاوشگر هند می‌توانند از تاریکی و سرمای قطب جنوبی ماه جان سالم به در ببرند؟
پس از یک مأموریت پیشگامانه دو هفته‌ای، کاوشگران رباتیک هند در تاریکی سرد قطب جنوبی ماه به خواب عمیقی فرو رفته‌اند. این که آیا آن‌ها در پایان این شب قمری، هنگامی که خورشید بر آن‌ها می‌تابد، از خواب بیدار می‌شوند یا نه، بیشتر به شانس بستگی دارد.

شهرآرانیوز - دمای قطب‌های ماه می‌تواند تا ۴۲۴- درجه فارنهایت (۲۵۳- درجه سانتی گراد یا ۲۰ درجه کلوین) کاهش یابد. با این حال، نه فرودگر چاندرایان-۳، و نه مریخ‌نورد آن، پراگیان، که در ۲۳ آگوست یک فرود تاریخی روی ماه داشتند- به گرمکن‌هایی مجهز نیستند که برای مأموریت‌های ماه استفاده می‌شوند.

این بخاری‌ها که واحد‌های گرمکن رادیوایزوتوپی (RHUs) نامیده می‌شوند، با تابش غیرفعال گرما کار می‌کنند تا سخت‌افزار فضاپیما را در دمای عملیاتی پایدار نگه دارند. معمولاً RHU‌های مورداستفاده در مأموریت‌های فضایی گرمای تولیدشده از فروپاشی طبیعی نسخه‌های رادیواکتیو پلوتونیوم یا پلونیوم را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کنند. این فرآیند در نهایت سخت‌افزار فضاپیما را گرم می‌کند، هرچند عمدتاً این گرما به اندازه‌ای است که تجهیزات در دمای بسیار سرد زنده بمانند.

بدون چنین سیستم‌هایی، بقای دو ربات Chandrayaan-۳ به شانس بستگی دارد.

RHU‌ها از دهه‌ی ۱۹۷۰ در مأموریت‌های فرود روی ماه استفاده شده‌اند. لونوخود ۱، که اولین ماه‌نورد بود و بیش از ۱۰ کیلومتر (۶ مایل) را تنها در ۱۰ ماه طی کرد، با استفاده از سلول‌های خورشیدی نصب شده روی یک درب بزرگ، انرژی خود را تأمین می‌کرد. در طول شب‌هایی که روی ماه بود، درپوش را می‌بست تا با انرژی تامین‌شده توسط یک بخاری رادیوایزوتوپ پولونیوم ۲۱۰ تا طلوع بعدی خورشید گرم بماند.

کاوشگر و مریخ‌نورد Chang'e-۳ چین که در سال ۲۰۱۳ در دهانه‌ای بزرگ در قسمت شمال غربی ماه در فاصله کمی از سایت Lunokhod ۱ فرود آمد، مکانیسم‌های مشابهی برای مقابله با شب‌های قمری داشت. مریخ‌نورد یوتو در شب اول جان سالم به در برد، اما بعد از شب دوم برای همیشه قابلیت حرکت خود را از دست داد. با این حال، در چهار سال گذشته، جانشین شش‌چرخ آن به نام Yutu-۲ همان‌طور که انتظار می‌رفت در هر روز قمری از خواب بیدار شده است.

هنوز مشخص نیست چرا بخاری‌های رادیو ایزوتوپی در کاوشگر Chandrayaan-۳ و مریخ‌نورد پراگیان نصب نشده‌اند – با این وجود، این دو ربات به طور عالی اهداف علمی خود را در منطقه‌ای از ماه که به‌طور قطعی تبدیل به نقطه‌ای برای اکتشافات فضایی شده است، انجام دادند.

سازمان تحقیقات فضایی هند، که این مأموریت را انجام می‌دهد، در پستی در ایکس (توییتر سابق) گفته است باتری‌های مریخ‌نورد پراگیان چاندرایان-۳ قبل از خواب، کامل شارژ شده‌اند.

آرون سینها، دانشمند ارشد سابق ISRO، قبل از پرتاب Chandrayaan-۳ گفته بود: «بعد از غروب خورشید، هیچ برقی وجود ندارد. با این حال، احتمالا شارژ باتری به کار بیاید. اگر این گونه باشد، ممکن است Chandrayaan-۳ چهارده روز دیگر در دسترس باشد.» سازمان تحقیقات فضایی هند در ۲ سپتامبر در پستی در ایکس گفت: «اگر این اتفاق نیفتد، Chandrayaan-۳ برای همیشه به عنوان سفیر هند در ماه خواهد ماند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->