پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳)| بازار سرخ‌پوش می‌ماند؟ وزیر جهاد کشاورزی: عرضه کالا‌های تنظیم بازاری در ۴ روز آینده آغاز می‌شود (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) قیمت قطعی و مشخصات ۸ مدل خودرو عرضه شده در طرح واردات خودرو (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) گزارش بانک مرکزی از تامین ۶۳ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی و بازرگانی بسته حمایتی وزارت صمت از واحد‌های تولیدی ابلاغ شد (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) صادرات ۷۰ تن داروی دامی به افغانستان از ابتدای سال تاکنون (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) افشاگری از پشت پرده کباب‌کوبیده‌های ارزان‌قیمت قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی چه تغییری کرد؟ (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) | شاهین ۳۲ میلیون تومان گران‌تر شد قیمت امروز گوشت و مرغ در مشهد (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) | رشد دوباره قیمت گوشت گوساله در کمتر از یک هفته قرارداد طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی به امضا رسید (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) آغاز پیش‌فروش محصولات سایپا از روز دوشنبه (۲۰ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات عضو کمیسیون امور داخلی مجلس: مواضع آژانس نسبت به فعالیت هسته‌ای کشورمان غیرمعقول است تمهیدات سوخت‌رسانی برای نوروز ۱۴۰۴ بورس روی دور ریزش! | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) هیدلند: فروشنده انواع پمپ دنده‌ای هیدرولیک فروش بلیت پرواز‌های داخلی با نرخ مصوب در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ آیا مزایای رفاهی کارگران دوباره مشمول مالیات شد؟ رشد شدید قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) تکذیب خبر حذف کلیه معافیت‌های حقوق کارکنان و کارمندان سقوط قیمت بیت‌کوین پس از دستور اجرایی ترامپ (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) | صعود دلار به کانال ۹۱ هزار تومان یک پیش‌بینی مهم از آینده قیمت نفت هشدار درباره ناترازی انرژی در سال‌های آینده زیان خریداران طلا و سکه سنگین شد (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) پیش‌بینی تأمین و توزیع ۷۰۰ تن میوه و ۷ تن خرمای تنظیم‌بازار در خراسان رضوی  آنچه مردم درباره کالابرگ الکترونیکی باید بدانند
سرخط خبرها

وزیر صمت: بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود

  • کد خبر: ۱۸۴۰۶۲
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
وزیر صمت: بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس علی‌آبادی پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاه‌های مختلف، طبق قانون مستقل عمل می‌کند؛ ما باید گفتمانی با آن‌ها داشته باشیم، اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودرو‌های مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آن‌ها باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاست‌گذار است و در این زمینه تلاش می‌کنیم که به درستی سیاست‌ها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمت‌گذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا می‌کند، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و بسیار مشکلات دیگر.

انقباض بازار، سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

به اعتقاد او، همه سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد می‌کنیم، عملا سرمایه‌گذاری را از این بازار مهاجرت می‌دهیم.از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودرو‌ها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد.

علی‌آبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودرو‌ها بود که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری می‌کنند، بایستی تنها مصرف‌کننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفته‌بازی‌ها را هم فراهم کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودرو‌ها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی می‌شود، تعادل بازار هم برهم می‌ریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به‌نحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربه‌سر به‌علاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.

وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاری‌ها در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاست‌های پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->