پیشگیری و مراقبت با مردانگی در تضاد نیست

  • کد خبر: ۱۸۵۱۴
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
پیشگیری و مراقبت با مردانگی در تضاد نیست
تکتم جاوید- یک کارشناس بهداشت حرفه‌ای گفت: مشکل کنونی جامعه ما این است که مردان براساس یک ذهنیت اشتباه مراقبت از خود و غربالگری را با مردانگی خود در تضاد می‌بینند و به آن اهمیتی نمی‌دهند تا به بیماری مبتلا شده و ازکار افتاده می‌شوند.
مصیب مالک‌رئوف دراین باره اضافه‌کرد: در گذشته به موضوع سلامت مردان چندان اهمیتی داده نمی‌شد، اما در چند سال اخیر و با نامگذاری هفته‌ای به نام هفته سلامت مردان در ابتدای اسفند، پرداختن به حفظ  سلامتی نیرو‌های مولد جامعه  اهمیت بیشتری پیداکرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد زنان خیلی بیشتر و حتی برای موارد جزئی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند درحالیکه مردان در معرض آسیب بیشتری هستند.
وی ادامه داد: این که مردان سلامت را به عنوان اولویت زندگی خود در نظر نمی‌گیرند چند دلیل عمده دارد؛ دلیل اول وجود دغدغه‌های اقتصادی است که زمانی برای فراغت در اختیار آنان نمی‌گذارد، اما دلیل عمده دیگر فقرآموزشی بین مردان است.
این کارشناس همچنین با اشاره به آسیب‌هایی که محیط‌های شغلی بر مردان می‌گذارد، افزود: به عنوان مثال افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا کار می‌کنند پس از مدتی دچار بیماری‌های مختلفی همچون افزایش فشارخون، کاهش شنوایی و کاهش ظرفیت عصبی و پرخاشگری می‌شوند و  همه این موارد اهمیت زیادی دارد، چون کیفیت زندگی فرد و فضای خانوادگی‌اش را پایین می‌آورد.
مالک‌رئوف خاطرنشان کرد: گرما هم یک عامل زیان‌آور جسمی است که تحقیقات نشان داده‌است کارکردن در محیط‌های گرم مانند ریخته‌گری، آشپزخانه، رستوران و کارخانه‌ها باعث ایجاد بیماری‌‎های کلیوی می‌شود که شاید هیچ‌کس به آن توجه نکند. براساس تحقیقی که برروی ۲۵ نفر از کارگران شاغل در کارخانه تولید ماکارانی انجام دادیم متوجه شدیم ۱۲ نفر از این تعداد مبتلا به سنگ کلیه هستند یعنی بیش از ۵۰ درصد کارگران و هیچ‌کدام از ارتباط کارکردن در محیط گرم و این بیماری اطلاعی نداشتند.
وی درخصوص علت دیگر بی‌توجهی مردان گفت: یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی این است که بیماری‌های ناشی از شغل مانند سرماخوردگی علائم اولیه ندارند و هنگامی خود را نشان می‌دهند که فرد به آن مبتلا شده‌باشد. عوارضی مانند افت شنوایی یا دیابت قابل برگشت نیستند.
وی به کارکنان شیفت شب اشاره کرده و تاکید کرد: افرادی همچون کارکنان بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها یا کارگران شهرداری که شب بیدارهستند دچار مشکلات عدیده جسمانی وروحی خواهندشد. یکی از عوارض آن کاهش هوشیاری است و آمار هم نشان می‌دهد بیشتر حوادث شغلی همچون قطع یا گیرکردن دست در دستگاه ساعت ۴ صبح اتفاق می‌افتد.
این کارشناس بهداشت حرفه‌ای مرگ و میر ۴ تا ۵ برابری در مردان نسبت به زنان را از دیگر حوادث نام برد و افزود: مردان در حوادث ترافیکی نیز بیشترین آسیب را می‌بینند.  از سوی دیگر بیماری‌های غیرواگیر در ایران ۴۵ درصد در بین مردان و ۳۳ درصد در زنان دیده‌می‌شود. بیماری‌هایی همچون  فشارخون بالا، دیابت، سرطان‌ها به خصوص سرطان پروستات، درد‌های اسکلتی- عضلانی، خشکی و ضعیفی چشم از جمله این موارد هستند.
مالک‌رئوف با اشاره به تاثیر کار با موادشیمیایی بر سلامت مردان نیز اضافه کرد:  کارکنان صنایع لاستیک، تولیدرنگ، بسته‌بندی، کارکنان پمپ بنزین‌ها، تعویض روغن و نقاش‌ها  به شدت تحت تاثیر موادشیمیایی قراردارند. موادشیمیایی و نفتی  بر روی سلول‌های خونی تاثیر می‌گذارد.
 وی در پایان هشدارداد: تنها راه رهایی از این بیماری‌ها، انجام مراقبت‌های دوره‌ایی و غربالگری و همچنین استفاده از تجهیزات کامل حفاظتی در محیط کار است در غیراینصورت زمان طلایی درمان از دست خواهدرفت؛ که این بیماری‌ها پس از گذشت چند سال خودشان را نشان می‌دهند و چنانچه کنترل‌های بهداشتی و غربالگری انجام نشده‌باشد زمان طلایی درمان از دست خواهد رفت.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->