دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری چه زمانی برگزار خواهد شد؟ اعتماد مردم، مهم‌ترین سرمایه رئیس‌جمهور منتخب برای ایران... جلسات رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم، شهریورماه برگزار می‌شود اذعان روزنامه صهیونیستی به شکست نتانیاهو | حماس حکومت را در غزه در دست خواهد داشت نامه اعتراض‌آمیز سفیر ایران در سازمان ملل به شورای امنیت در پی ادعاهای واهی اتحادیه عرب مقام سابق صهیونیست خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شد ایتالیا پیروزی پزشکیان را تبریک گفت | تاکید بر تقویت روابط دیپلماتیک درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان در تل آویو + فیلم وزیر خارجه انگلیس: برای برقراری آتش‌بس در غزه از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنم جلیلی با رئیس جمهوری منتخب دیدار کرد صهیونیست‌ها برای توافق با حماس کوتاه آمدند | هیات اسرائیلی و رئیس سیا به دوحه می‌روند توصیه‌های عجیب ترامپ به بایدن در برخورد با منتقدان! تظاهرات هزاران شهرک‌نشین صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی ۱۶ شهید و ۷۵ زخمی در جنایت جدید صهیونیست‌ها در «النصیرات»+ فیلم هاآرتص: تل‌آویو مشروعیت بین المللی خود را از دست داده است مذاکرات یمنی‌ها با وجود کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد
سرخط خبرها

آشنایی با «حماس» و «گردان‌های قسام» و تفاوت آن‌ها

  • کد خبر: ۱۸۷۹۵۲
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
آشنایی با «حماس» و «گردان‌های قسام» و تفاوت آن‌ها
در روزهای اخیر و بعد از عملیات طوفان الأقصی علیه رژیم صهیونیستی درگیری حماس و ارتش اسرائیل بالا گرفته است. در ادامه با جنبش مقاومت اسلامی و گردان‌های قسام آشنا می‌شویم.

شهرآرانیوز - حماس دو روز پیش عملیات طوفان الأقصی را علیه رژیم صهیونیستی ترتیب داد. بخش زیادی از این عملیات را گردان‌های قسام انجام دادند. آن‌ها هزاران راکت و موشک را به سمت اشغالگران پرتاب کردند و طبق آمار تا این لحظه نزدیک به ۱۰۰۰ اسرائیلی را به هلاکت رساندند.

درباره جنبش مقاومت اسلامی یا حماس

آشنایی با «حماس» و «گردان‌های قسام» و تفاوت آن‌ها

جنبش مقاومت اسلامی با نام اختصاری «حَماس» یک سازمان سیاسی-نظامی فلسطینی است. این سازمان در سال ۱۹۸۷ به رهبری عبدالعزیز رنتیسی و شیخ احمد یاسین به‌عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین تأسیس شد و هدفش «آزادی تمامی خاک فلسطین» اعلام شد. حماس در سال ۲۰۰۶ با پیروزی در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین به حزب حاکم مجلس قانون‌گذاری فلسطین تبدیل شد و اسماعیل هنیه از رهبران حماس به‌عنوان نخست‌وزیر حکومت خودگردان فلسطین معرفی شد.

درباره گردان‌های قسام

آشنایی با «حماس» و «گردان‌های قسام» و تفاوت آن‌ها

گردان‌های عزالدین قسام یا کتائب القسام، شاخه نظامی حماس است که در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد. نام این گروه به عزالدین قسام، فعال سیاسی سوری در زمان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین اشاره دارد که علیه مهاجرت یهودیان به فلسطین مبارزه مسلحانه کرد. قسام در نوامبر ۱۹۳۵، در درگیری با نیرو‌های انگلیسی در تپه‌های جلیله کشته شد. به علت محبوبیت وی شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین قسام، نام دارد و موشک‌هایی با نام راکت قسام نیز تولید می‌کند.

گردان‌های قسام بزرگترین و مجهزترین گروهی هستند که تا به امروز در غزه فعالیت کرده است. در آغاز انتفاضه دوم، این گروه به هدف اصلی اسرائیل تبدیل شده است. قدرت این گروه و توانایی‌اش در انجام حملات پیچیده و مرگبار خیلی‌ها را شگفت زده کرده است. اهداف گردان‌های قسام عبارتند از:

مشارکت در تلاش‌ها برای آزادی فلسطین، احیای حقوق مردم فلسطین براساس آموزه‌های مقدس اسلام، قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم).

از زمان تأسیس گردان قسام، توانایی نظامی آن‌ها از تفنگ گرفته تا موشک به طور قابل توجهی افزایش یافته است. آن‌ها تعداد زیادی سلاح‌های خودکار سبک، نارنجک، راکت‌های دست‌ساز، خمپاره، بمب، کمربندهای انتحاری و مواد منفجره دارند. قسام همچنین انواع موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، موشک‌های ضدهوایی و دیگر سلاح‌های جنگی را در اختیار دارد.

افرادی چون صلاح الشحاده، ابوابراهیم، یاسر النمروطی، عماد عقل و جمیل وادی از جمله فرماندهان آن در زمان تأسیس بودند. مهم‌ترین فعالیت‌های نظامی این گردان عملیات انتحاری، پرتاب موشک، به اسارت گرفتن نظامیان اسرائیل و تبادل آن‌ها با اسرای فلسطینی است. گردان‌های عزالدین قسام فرماندهان نظامی بسیاری در مناطق مختلف فلسطین دارد که محمد ضیف، فرمانده کل گردان‌های قسام به‌شمار می‌رود.

آمریکا، اسرائیل، کانادا و بریتانیا حماس را گروهی تروریستی می‌دانند. استرالیا فقط شاخه نظامی حماس، یعنی گردان‌های عزالدین قسام، را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌ است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->