قتل نظافتچی جوان با قیچی مرد خیاط برخورد خودرو تارا و نیسان در مشهد حادثه آفرید (۶ تیر ۱۴۰۳) مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری امشب به حسابشان واریز می‌شود (۶ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۴ کیلوگرم شیشه از ۲ قاچاقچی سابقه‌دار سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند حریق گسترده دو کارگاه مبل‌سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی گرفت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه
سرخط خبرها

توصیه های ایمنی سازمان آتش نشانی مشهد برای استفاده از وسایل گرمایشی در منازل

  • کد خبر: ۱۸۸۵۷۴
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
توصیه های ایمنی سازمان آتش نشانی مشهد برای استفاده از وسایل گرمایشی در منازل
با استفاده از وسایل گرمایشی و همچنین رعایت چند نکته شما می توانید خانه خود را گرم کنید، اما مهمترین نکته این است که ایمنی را در استفاده از وسایل گرمایشی رعایت کنید.

به گزارش شهرآرانیوز،  یکی از نکات اساسی این است که همیشه اجازه بدهید هوای کافی برای تنفس شما و جهت سوختن بخاری گازسوز به اتاق برسد و وجود روزنه‌های زیر درب‌ها برای این منظور مفید است بنابراین روزنه‌های زیر درب‌ها و خصوصا دریچه‌های تهویه هوا را با اشیاعی همچون پارچه، پتو و ... مسدود نکنید. از صحیح سوختن گاز و سلامت بخاری بوسیله افراد ذی‌صلاح مطمئن شوید و در صورت داشتن عیب حتما از تعمیرکاران مجاز استفاده شود و شخصا به هیچ عنوان نسبت به تعمیر اقدام نکنید. از سلامت دودکش مربوط به بخاری اطمینان حاصل کنید.

این امر یکی از مهمترین نکاتی است که باید همیشه در نظر داشته باشیم چرا که اشکالات دودکش می‌تواند باعث بروز اتفاقاتی غیر قابل بازگشت شود. نصب دودکش در فضا‌های بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک اچ باشد. چنانچه دودکش سرد باشد نشاندهنده عدم عبور گاز‌های سمی است و بایستی سریعا دستگاه گاز سوز خاموش و نسبت به رفع مشکل اقدام کرد. استفاده از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش، چنانچه شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد بیانگر این است که مکش دودکش مناسب است و اگر تغییری در شعله ایجاد شود نشانگر عدم مکش مناسب دودکش است.

قبل از راه اندازی وسیله گرمایشی و گازسوز حتما نسبت به اطمینان از باز بودن مسیر دودکش‌ها اطمینان یابید و در زمان استفاده به صورت مستمر چک کنید. راه‌های متفاوتی برای باز کردن راه دودکش‌ها وجود دارد که یکی از این روش‌ها استفاده از یک وزنه و طناب محکم است. وزنه را از بالای دودکش به پایین حرکت دهید تا در میان راه تمام مسدود کننده‌ها را از بین ببرد حتی در صورت داشتن کلاهک اچ. یکی از نکات بسیار ساده این است که قرار گرفتن پرده، لباس، رختخواب، ظروف پلاستیکی و سایر اشیاء قابل اشتعال در مجاورت بخاری می‌تواند سبب وقوع آتش سوزی در منزل شود.

درصورتیکه احساس کردید سوخت بخاری ناقص بوده و یا با شعله آبی نمی‌سوزد به آن بی‌تفاوت نباشید، ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری باشد. توجه داشته باشید که شعله بخاری همیشه باید آبی بسوزد. یکی از نکات بسیار مهم در سلامت فصل زمستان استفاده از شلنگ‌های مخصوص گاز برای وصل کردن وسایل به گاز استفاده کنید و طول شلنگ ۱۲۰ سانتی متر نباید بیشتر باشد. بدون استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز هرگز از وسیله گازسوز استفاده نکنید و آبگرمکن و وسایل گاز سوز را هرگز در حمام نصب نکنید.

توصیه‌های ایمنی در رابطه با وسایل گرمایشی نفتی شهروندان به هیچ عنوان از حرارت مستقیم جهت گرم کردن وسایل نقلیه خود نباید استفاده کنند. بنزین به دلیل داشتن خطرات متعدد مطلقا نباید به عنوان سوخت وسایل گرمایشی مورد استفاده قرار گیرد. در صورت استفاده از بخاری‌های نفتی دقت داشته باشید مخزن و لوله‌های سوخت رسانی نشتی نداشته باشند. استفاده از وسایل گرمایشی نفتی کوچک بدون دودکش در منازل اکیدا توصیه نمی‌شود. استفاده از زغال به عنوان سوخت در ظروف فلزی در منازل به دلیل تولید گاز مونوکسید کربن و آتش سوزی بسیار خطرناک است.

{$sepehr_key_۱۶۶۱۵}

از نگهداری ظروف حاوی مایعات قابل اشتعال در محیط بسته جدا خودداری کنید. همچنین محل قرار دادن بخاری بهتر است در مسیر رفت و آمد یا باز و بسته شدن در‌ها نباشد، زیرا هم حرارت و انرژی به هدر خواهد رفت و هم حفظ ایمنی بخاری نفتی دشوار می‌شود. بهتر است از بخاری و چراغ نفتی تنها به عنوان وسیله‌ی گرمایشی استفاده کنید و از قرار دادن هر شیئی روی بخاری که می‌تواند منفذ‌های هوا را ببندد و سازوکار دستگاه و سوختن شعله را دچار مشکل کند نباید استفاده کنید.

در حین استفاده از بخاری نفتی به منفذ‌های هوا، مسیر دودکش، مخزن نفت و عدم نشتی توجه داشته باشید. دقت کنید که در هنگام کار چراغ نفتی فتیله‌دار، بهترین رنگ برای سوختن شعله آبی است. توصیه‌های ایمنی برای استفاده صحیح از بخاری‌های برقی دقت کنید بخاری برقی شما دارای نشان گواهی و مورد تایید اداره استاندارد باشد. قبل از استفاده از بخاری برقی، دستورالعمل سازنده و برچسب‌های هشدار دهنده آن را به دقت بخوانید. در هنگام استفاده از بخاری برقی از یک پریز جدا و منفرد استفاده کنید و برای بخاری برقی یک دستگاه محافظ برق تهیه کنید. پریزی که برای استفاده از بخاری برقی استفاده می‌کنید خراب یا شل و آسیب دیده نباید باشد.

لازم به ذکر است که از بخاری برقی برای پخت و پز یا خشک کردن لباس‌ها هرگز استفاده نشود. توصیه می‌شود بخاری برقی را در فاصله حداقل یک و نیم متری از وسایل قابل اشتعال همچون کاغذ، پارچه، لوازم چوبی، سرویس خواب، فرش، مبل و … نگه دارید.

هرگز در اتاق خالی بخاری برقی را روشن نگذارید. قبل از استفاده از بخاری برقی، از سلامت سیم اتصال برق و عدم آسیب دیدگی بدنه آن، اطمینان پیدا کنید. یکی از نکات که در حین استفاده از بخاری برقی باید به آن توجه کنید این است که در شب هرگز از بخاری برقی بصورت مستقیم برای گرم کردن اتاق استفاده نکنید، زیرا چون امکان دارد پتو، پارچه و یا هر ماده قابل اشتعال در نزدیک بخاری برقی قرار گیرد و موجب احتراق و آتش‌سوزی در خانه یا محل کارتان شود.

گفتنی است بخار برقی را در مجاورت یا نزدیکی قفس پرندگان زینتی و خانگی قرار ندهید. همچنین در حین استفاده از بخاری برقی آن را در یک سطح صاف قرار دهید و هرگز آن را روی کابینت، مبل، فرش و محیط‌های مرطوب قرار ندهید. چون خطر آتش سوزی وجود دارد.در صورتی که از بخاری برقی استفاده نمی‌کنید بهتر است آن را به صورت کامل از پریز برق جدا کنید. در صورتیکه متوجه شدید بخاری برقی دچار اتصالی و مشکلات بدنه شده قبل از استفاده از بخاری برقی آن را به یک متخصص و کارشناس فنی نشان دهید تا مشکل را بر طرف کند.

مهمترین نکته این است که بخاری های برقی در مکان های خشک به خوبی کار می‌کنند، اما در صورت استفاده در محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه، حمام ، گلخانه، مغازه خشکشویی، استخر ، سونا ، جکوزی و … حتما باید به ضد آب بودن آن توجه کنید چرا که ورود رطوبت به قسمت های داخلی آن احتمال برق گرفتگی و اتصال توأم با آتش سوزی را بالا می‌برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->