وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور
سرخط خبرها

هر ۲.۵ روز یک مشهدی در پی حادثه کشته می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۰۳۴۶
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
هر ۲.۵ روز یک مشهدی در پی حادثه کشته می‌شود
مروری بر مهم‌ترین حوادث آتش‌نشانی مشهد در بهار و تابستان که جان ۷۹ نفر را گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز تصادف‌ها و محبوسی در مکان‌های مختلف یا همان پشت در ماندگان، دو علت بیشترین حوادث منجر به فوت در مشهد و محور‌های مواصلاتی پیرامون شهر در شش ماهه ابتدایی امسال بوده است. همچنین خودکشی و گازگرفتگی بر اساس آمار آتش‌نشانی مشهد به طور مشترک در رتبه سوم این جدول سیاه قرار گرفته‌اند.

براساس حوادثی که آتش‌نشانان مشهدی در بهار و تابستان امسال آن‌ها را پوشش داده‌اند، مهم‌ترینشان در طول ۱۸۶ روز ابتدایی سال در همین صفحه منتشر شده است و حالا ده‌ها حادثه مرگ‌بار را دوباره برایتان روایت کرده‌ایم تا شاید پیش از آنکه این حوادث گریبان‌گیرمان شود، از آن پیشگیری کنیم.

با یک حساب سرانگشتی جان‌باخته‌های تصادف‌ها از ابتدای نوروز تا پایان شهریورماه ۲۷ نفر بوده‌اند که از این تعداد ۲۴ نفر مرد و سه جان‌باخته زن بوده‌اند. یکی دیگر از مهم‌ترین حوادثی که منجر به فوت زیادی شده است، موضوع محبوسی افراد درون منازل و دیگر مکان‌ها بوده است که تعداد متوفیان این بخش نیز دوازده نفر بوده‌اند شامل ۹ مرد و سه زن. در فصل بهار و تابستان آتش‌نشانان در صحنه چند خودکشی حاضر شدند که منجر به جان‌باختن شش‌نفر شد، از این تعداد پنج نفر مرد و یک نفر نیز زن بود، البته در تعدادی از حوادث نیز آتش‌نشانان منجی جان تعدادی از شهروندان و مانع خودکشی شدند.

یکی از موارد پرتکرار حوادث مشهد که در فصل سرد سال بیشتر نیز می‌شود، موضوع گازگرفتگی‌هاست. در نیمه نخست امسال در عملیات‌های مربوط به گازگرفتگی، آتش‌نشانان پیکر شش‌جان‌باخته شامل سه زن و سه مرد را کشف کردند.

در مابقی کد‌های امداد و نجات، آتش‌نشانان به‌طور معمول با تعدادی حادثه روبه‌رو بوده و گاهی نیز برای کمک به امدادگران اورژانس، پلیس و سایر نهاد‌های دولتی به محل حادثه اعزام شده‌اند که در این حوادث پیکر هفت مرد و چهار زن را به سطح زمین منتقل کرده‌اند. با وجود هوای نسبتا گرم تابستان امسال در مشهد، تعدادی از شهروندان نیز برای رهایی از گرما تن به استخر‌هایی دادند که تعدادی از این استخر‌ها ناایمن بود و منجر به غرق‌شدن بیش از چهار نفر شد.

همه گمان می‌کنند که سوختگی در آتش و خفگی، رایج‌ترین حادثه‌ای است که در مشهد رخ می‌دهد و جان شهروندان بی‌شماری را می‌ستاند، اما این موضوع چندان صحیح نیست، زیرا در حوادث مربوط به آتش‌سوزی امدادگران با سرعت عمل خود همواره جلو وقوع حوادث تلخ را گرفته‌اند و در مجموع سه نفر شامل دو مرد و یک زن بر اثر سوختگی و استنشاق دود جان داده‌اند. در دیگر کد‌هایی که آتش‌نشانان در محل حوادث حاضر شده‌اند، نشت مایعات قابل اشتعال جان یک زن و مرد را گرفته است. در حوادث آسانسور یک زن جان باخته و در موارد ترکیدگی ناشی از فشار بیش از حد، انفجار و گرمای بیش از حد، جان شیرین یک مرد گرفته شده است. همچنین سه مرد در سایر مواردی که آتش‌نشانان به آن ورود کرده‌اند، در این مدت کشته شده‌اند.

شلیک به زندگی

پانزدهم فروردین همین امسال، با سکوت چند روزه مردی در مشهد، نزدیکانش خودشان را به خانه او می‌رسانند. آن‌ها در حالی وارد ایستگاه پله می‌شوند که بوی مشمئزکننده‌ای جلو پیشروی شان را می‌گیرد. آن‌ها هر طور شده در آپارتمان را باز‌ می‌کنند و با جسد مرد چهل وپنج ساله روبه رو می‌شوند که دچار فساد نعشی شده بود. با اعلام موضوع به آتش نشانی، امدادگران خود را به خیابان دانش آموز یک رسانده و جسد این فرد را از خانه بیرون می‌آورند. بررسی‌های بعدی نشان داد که متوفی بر اثر شلیک گلوله به سرش، خود را از زندگی حذف کرده است.

۳ کشته در ۲ حادثه

آخرین جمعه فروردین امسال دو حادثه رانندگی با کیلومتر‌ها فاصله در مشهد و جاده تربت‌حیدریه رخ داد. در اولین حادثه که در خیابان پنجتن رخ داده بود، یک دستگاه خودرو برلیانس به علتی نامعلوم با مردی سی‌وپنج ساله برخورد کرده و این فرد کشته شده بود که امدادگران جسد را از زیر خودرو بیرون کشیدند. حادثه بعدی در جاده تربت‌حیدریه رخ داد و یک سواری پژو ۴۰۵ پس از انحراف از جاده و چند بار معلق‌زدن، در شانه خاکی آتش گرفته بود. با حضور آتش‌نشانان مشهدی، آتش خاموش شد، اما تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و دو سرنشین خودرو داخل اتاق مچاله‌شده جان باختند.

پکیج مرگ

اولین حادثه گازگرفتگی امسال که رسانه‌ای شد، شانزدهم اردیبهشت رخ داد. برخلاف آنچه همه گمان می‌کنند که گازگرفتگی در بافت‌های فرسوده یا حاشیه‌ای شهر رخ می‌دهد، اولین حادثه منجر به فوت امسال در بولوار امامت رخ داد. با اعلام این حادثه که در یک واحد مسکونی دوطبقه بود، نجاتگران آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. معاینات اولیه نشان داد که زوجی سی‌ونه تا چهل‌ویک ساله بر اثر استشمام گاز‌های سمی در پذیرایی این منزل، جانشان را از دست داده‌اند. کارشناسان در بررسی علت گازگرفتگی، متوجه نقص فنی پکیج این منزل شدند.

مرگ دردناک زیر خودرو

بامداد دوشنبه هجدهم اردیبهشت‌ماه، مشهد آبستن دو حادثه رانندگی بود. اولین حادثه ساعت ۲:۳۰ بامداد در تقاطع بولوار‌های خیام و فردوسی رخ داد و یک پژو ۴۰۵ با سه سرنشین به دلایلی نامعلوم واژگون شده بود. در این حادثه آتش‌نشانان جسد جوان بیست‌وهفت‌ساله را بیرون کشیدند. ساعتی بعد نیز با اعلام یک حادثه رانندگی دیگر در بزرگراه بابانظر مشهد، آتش‌نشانان بلافاصله در محل حاضر شدند و مشخص شد که مردی میان‌سال هنگام عبور از عرض بزرگراه با یک خودروسواری برخورد کرده و زیر چرخ‌های این خودرو گرفتار و مسافتی کشیده شده و جان باخته است.

معمای مرد سوخته و مرگ مادر

یک هفته مانده به پایان اردیبهشت دو حادثه متفاوت در فاصله نزدیک به هم در مشهد رخ داد و جان سه نفر را ستاند. نخستین حادثه در خیابان یاس ۱۴ با شعله‌ورشدن یک ساختمان دوطبقه رخ داد و آتش‌نشانان در محل حاضر شدند. پس از خاموشی حریق، آتش‌نشانان هنگام لکه‌گیری به‌منظور پیشگیری از بازگشت آتش، با جسد سوخته مردی جوان روبه‌رو شدند که در کف منزل افتاده بود. فردای همان روز نیز با اعلام جان‌باختن یک مادر و فرزند معلولش در خیابان صفدری‌نژاد با مراجعه امدادگران مشخص شد که گازگرفتگی علت مرگ بوده و در پی نقص آب‌گرم‌کن رخ داده است.

زیر چرخ‌های ده‌تن

بیست و نهم اردیبهشت، کامیون بنز ده‌تن در جاده فریمان راهی مشهد بود، در همین زمان خودرو پرایدی نیز به مقصد مشهد در حرکت بود. ده‌ها کیلومتر مانده به مشهد در حالی این خودرو‌ها به یکدیگر رسیدند که ناگهان با یکدیگر برخورد کردند. شدت این برخورد به‌حدی بود که خودرو پراید زیر چرخ‌های ده‌تن له و گرفتار شد. با امدادخواهی از آتش‌نشانی مشهد، امدادگران با استفاده از تجهیزات هیدرولیک، توانستند سرنشینان پراید را بیرون بکشند که بررسی‌ها نشان داد یکی از این افراد جان باخته است.

مرگ تلخ میان آب‌نبات‌های شیرین

تلخ، شکننده و ناگوار، صفاتی است که می‌توان برای مرگ مرد میان‌سال مشهدی استفاده کرد. مردی که پنجم خرداد امسال تصمیم به خودکشی گرفت و بلافاصله آن را در کارگاه آبنبات‌سازی‌اش عملی کرد و سرنوشتش را به دست دار مکافات سپرد. دقیقا مشخص نشد چرا این مرد میان‌سال از دنیا دل برید و اولین‌بار چه کسی با جسد معلق میان زمین و آسمانش روبه‌رو شد و آتش‌نشانی را خبر کرد. با حضور آتش‌نشانان ایستگاه هشتم واقع در میثم شمالی ۱۲، امدادگران پیکر این مرد را پایین کشیدند و پس از معاینات اولیه مشخص شد که او جان باخته است.

ماجرای عطیه و محمد

عطیه بیست‌سالگی و محمد نوزده سالگی را نگذرانده بودند که هفتم خرداد به همراه جوانی دیگر ساعت نزدیک به چهار صبح با یک پراید در حدفاصل بولوار خیام و سه‌راه، ولی عصر (عج) به دلایلی نامشخص کنترل خودرو را از دست دادند و به شدت با یک درخت برخورد کردند. در این حادثه عطیه و محمد درون خودرو ماندند و جان دادند، اما پسر جوان دیگر به طرز معجزه‌آسایی از خودرو به بیرون پرتاب شد و زنده ماند. شدت حادثه به حدی بود که درخت از جا کنده شده بود. ضربه سر محمد شیشه جلو را شکسته بود و عطیه نیز دچار ترومای شدید از ناحیه گلو و گردن شده بود.

مرگ مادربزرگ و پسر نوجوان

از نهم خردادماه که پسری هفده‌ساله برای فرار از گرما تن به شنا در استخر ذخیره آب یک کارخانه آجرپزی در جاده ابلق داده بود و این استخر قتلگاهش شده بود تا نهم تیرماه خبری مرگ‌بار از آتش‌نشانی در صفحه حوادث روزنامه شهرآرا منتشر نشده بود. در نهمین روز تابستان با گزارش آتش‌سوزی یک ساختمان دوطبقه در خیابان شقایق واقع در بولوار توس، آتش‌نشانان به محل رسیده و آتش را مهار کردند. اما زن مسن را که در این خانه گرفتار شده بود، زمانی بیرون کشیدند که مادربزرگ به علت استنشاق دود دچار خفگی شده بود.

سردی مرگ در دل چاه

مرد مقنی فقط سی سالش بوده و احتمالا تجربه زیادی برای لای‌روبی چاه‌ها نداشته است. او از صبح زود برای لای‌روبی یک چاه در روستای گرمه در حوالی مشهد وارد چاه می‌شود و تا نزدیکی ظهر کارش ادامه می‌یابد که ناگهان طناب چاه دویست‌متری به‌دلیلی نامعلوم دور مقنی جوان می‌پیچد و توان بیرون آمدن را از او می‌گیرد. نجاتگران آتش‌نشانی برای کمک به مقنی جوان راهی این روستا می‌شوند و در عملیاتی سخت، جسد مرد جوان را به سطح زمین منتقل می‌کنند.

شام خونین شاندیز و سردی مرگ ۳ نفر

جمعه شانزدهم تیرماه سه حادثه تلخ مشهد را در شوک فرو برد. اولین حادثه بامداد جمعه در جاده شاندیز رخ داد و پسری هفده‌ساله درون اتاق مچاله شده پژو ۲۰۶ پس از برخورد شدید با تیر چراق برق جان باخت. صبح همان روز در روستای به‌آباد پیرمرد هفتاد ساله هنگام آبیاری باغش، در حالی که در لبه استخر بوده پایش سر می‌خورد و درون استخر می‌افتد، این پدربزرگ براثر غرق‌شدگی جان می‌بازد. در همان روز دو کودک نه و دوازده ساله نیز در روستای شیرحصار در جاده چناران، به دلایلی نامعلوم درون استخر آب صنعتی داخل کوره آجرپزی سقوط کردند و جان باختند.

تراژدی پراید و تیوولی و چاه عمیق

تیرماه با سه حادثه مرگ‌بار در مشهد و جاده قدیم قوچان به پایان رسید. در یکی از این حوادث، مقنی میان‌سال در انتهای بولوار پنجتن در عمق چاه یک واحد صنعتی تولید بلوکه‌های سیمانی جان باخت. حادثه عجیب دیگری که در بولوار صیاد شیرازی مشهد رخ داد، مربوط به برخورد ناگهانی یک خودرو تیوولی با یک پراید و یک پژو ۴۰۵ پارک شده در حاشیه خیابان بود. در این حادثه راننده خودرو شاسی‌بلند به علت شدت جراحات درگذشت. حادثه بعدی نیز تصادف در جاده قدیم قوچان بود، در این حادثه دو پراید با هم برخورد کردند که دو سرنشین یکی از خودرو‌ها فوت کردند.

تعویض لاستیک کُشنده

در روز‌های ابتدایی مرداد دو حادثه تلخ جان دو کارگر را ستاند. در یکی از این حوادث،  شاگرد هفده ساله یک مغازه آپاراتی، پس از تعویض لاستیک یک دستگاه تریلی، در حال برداشتن جک از زیر چرخ‌های خودرو بوده است که راننده متوجه حضورش نشده و حرکت می‌کند که  پسر نوجوان  زیر چرخ‌های تریلی گرفتار شده و جان می‌بازد. همچنین کارگر هجده‌ساله در یکی از کارخانه‌های محدوده بولوار توس، هنگام کار با دستگاه میکسر بتن به علت نامعلومی دچار برق‌گرفتگی می‌شود. امدادگران بلافاصله پیکر او را برای درمان تحویل اورژانس می‌دهند، اما کارگر جوان به بیمارستان نرسیده می‌میرد.

مرگ کودک ۶ ماهه و کشف ۲ جسد

سه حادثه دیگر مردادماه را غمگین‌تر کرد. دوازدهم مرداد در پی واژگونی یک سمند حوالی روستای گوجگی، اعضای یک خانواده دچار حادثه شدند که متأسفانه کودک شش‌ماهه‌شان در این سانحه جان باخت. روز بعد نیز عوامل ایستگاه هشتم آتش‌نشانی مشهد، در طبرسی شمالی در حالی جسد مردی جوان را از خانه‌ای بیرون کشیدند که دچار فساد نعشی شده بود. درست همان روز  پیرزنی که به ادعای فرزندانش کر و لال بوده و تنها زندگی می‌کرده است، در خانه‌اش محبوس شده بود. با حضور آتش‌نشانان در منزل زن تنها مشخص می‌شود که چند روز از مرگ این مادربزرگ نیز می‌گذرد.

غرق‌شدن در استخر ناایمن

مرداد گرم‌ترین ماه سال لقب دارد. همین موضوع موجب شده تا حوادث غرق‌شدگی در ماه پنجم سال بیشتر از همیشه باشد و افراد زیادی برای فرار از گرمای طاقت‌فرسا، تن به آب بزنند. اما مشکل آنجاست که عده‌ای به جای شنا در استخر‌های ایمن موجود به سراغ استخر‌های ذخیره آب کشاورزی می‌روند که بسیاری از آن‌ها مجاز و استاندارد نیستند. موضوعی که در روستای فرخد از توابع مشهد، جان جوانی بیست‌ودو ساله را گرفت. تلاش گروه غواصی آتش‌نشانی مشهد با وجود بیرون‌کشیدن جسد، بی‌نتیجه ماند و معاینات نشان داد این فرد فوت شده است.

مرگ مادر و پسری

نیمه مردادماه حادثه تلخی در مشهد جان گرفت و تصادفی زنجیره‌ای در بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، حدفاصل بولوار شاهد و میدان قائم رخ داد. سپیده‌دم یکشنبه بود که این حادثه رخ داد و یک پژو ۴۰۵ بین یک مینی‌بوس و کامیون ده‌چرخ و یک وانت‌بار مچاله شد. نجاتگران آتش‌نشانی برای کمک به حادثه‌دیدگان خود را از شلوغی بزرگراه رهاندند و به محل حادثه رسیدند. از دل خودرو تکه‌پاره پژو ۴۰۵ که زیر مینی‌بوس تبدیل به توده‌ای آهن‌پاره شده بود، اجساد یک مادر پنجاه‌ساله و پسر سی‌وسه‌ساله‌اش را که راننده بود، بیرون کشیدند.

مرگ کارگر و ۲ سرنشین پراید

مرد شصت‌ساله از بلندی سقوط کرده بود و آتش‌نشانان زمانی توانستند به این کارگر میان‌سال برسند که غرق خون بود. پزشکان بیمارستان نیز نتوانستند او را به زندگی پیوند بزنند. همچنین بامداد آخرین روز مرداد، پرایدی سفیدرنگ هنگام حرکت در زیرگذر بولوار امام علی (ع) واژگون و به پایه‌های پل برخورد کرده بود. با حضور نجاتگران آتش‌نشانی در محل، پیکر نیمه‌جان سه نفر از خودرو بیرون کشیده شد که یک نفر جانش را ازدست‌داده بود و یکی دیگر از مصدومان نیز هنگام اعزام به بیمارستان جانش را از دست داد.

۴ کشته در یک سانحه

شاید دل‌خراش‌ترین حادثه شش‌ماهه ابتدایی امسال را بتوان به واژگونی هجدهم شهریور لقب داد. حادثه‌ای که با واژگونی یک خودرو سمند در بزرگراه باغچه رخ داد و این خودرو که به فکر رسیدن به مشهد بود، با چهار سرنشین واژگون شد. با اعلام حادثه به آتش‌نشانان مشهدی، نجاتگران خود را به محل رساندند. بررسی‌های اولیه نشان داد که هیچ یک از سرنشینان این خودرو نتوانسته‌اند خود را بیرون بکشند. آتش‌نشانان به‌سختی توانستند چهار حادثه‌دیده شامل دو زن و دو مرد را بیرون بکشند، اما معاینات اولیه نشان داد که تمام این افراد کشته شده‌اند.

دوئل تلخ کامیون، پژو و پراید

ماجرای برخورد چهار دستگاه خودرو سواری و کامیون در کیلومتر ۸۰ جاده تربت حیدریه به مشهد، گروه امداد و نجات ایستگاه ۹ آتش‌نشانی مشهد را به محل حادثه کشاند. بررسی‌های اولیه نشان داد که در این سانحه رانندگی دو دستگاه کامیون با دو سواری پراید و پژو به‌شدت برخورد کرده‌اند. آتش‌نشانان در تلاشی سخت و طاقت‌فرسا پس از برش‌زدن قسمتی از بدنه خودرو‌هایی که در هم فرورفته بودند، سه سرنشین این خودرو‌ها را بیرون کشیدند. با معاینات اولیه تکنسین‌های اورژانس در محل مشخص شد که دو نفرشان در دم جان باخته‌اند. دیگر مصدوم این حادثه نیز به دلیل شدت جراحات در  بیمارستان فوت کرد.

مرگ زیر لاستیک‌های کامیون

آخرین حادثه مرگ‌بار تابستان امسال، تصادف فوتی در محور مشهد -سرخس بود. در این حادثه یک دستگاه وانت پیکان به رانندگی مردی سی ویک ساله در حوالی روستای آبروان با یک دستگاه تریلی به صورت رخ به رخ برخورد کرده بود. شدت حادثه به حدی بود که راننده وانت درون خودرو مچاله گرفتار شده بود. با اعلام موضوع به آتش‌نشانی مشهد و حضور امدادگران در محل اقدامات لازم انجام شد و پیکر راننده وانت بیرون کشیده شد. اما معاینات اولیه حکایت از مرگ خونین مرد جوان داشت. با مرگ این شهروند مشهدی، پرونده حوادث شش‌ماهه ابتدایی امسال در روزنامه شهرآرا درحالی بسته شد که سرعت زیاد و  انحراف  به  چپ وانت‌پیکان علت حادثه اعلام شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->