استرداد روزانه چهار هزار تبعه غیرمجاز افغانستانی از مرز دوغارون ایلان ماسک: کنگره در حال ورشکست کردن آمریکا است روسیه برای مشارکت در مذاکرات ایران-آمریکا پیشنهاد داد تاکید رؤسای جمهور ایران و آذربایجان بر اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی پزشکیان و امیر کویت تلفنی گفت‌و‌گو کردند نگهداری بیش از ۱۰ هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر پیشنهاد آتش‌بس زلسنکی به روسیه گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور پزشکیان با امیر قطر| تاکید بر تقویت پیوندهای دوجانبه و تلاش برای توقف جنایات در غزه وال‌استریت‌ژورنال: واشنگتن انتظار داشت تهران پیشنهاد اولیه را رد کند | احتمالا مذاکرات این هفته از سر گرفته می‌شود زاخارووا: مسیر حل‌وفصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران از راه دیپلماسی می‌گذرد وزیر کشور: وظیفه ماست که راه امام(ره) و شهیدان را ادامه دهیم برنامه آمریکا برای حمایت از قطعنامه ضدایرانی اروپا در آژانس تعداد شهدای غزه به ۵۴ هزار و ۶۰۷ نفر رسید اسلامی: مسیر پیشرفت صنعت هسته‌ای را با قدرت ادامه می‌دهیم ایران، بین ۸ تا ۱۴ کشور دنیا در حوزه دستاورد‌های دفاعی و نظامی عراقچی: با نفی غنی‌سازی، توافقی در کار نخواهد بود سردار تنگسیری: جمهوری اسلامی ایران به هر حمله‌ای پاسخ قوی خواهد داد سردار سلامی: یمن شهامت بی‌نظیری را در دفاع از فلسطین نشان داد مکتب امام‌خمینی(ره)، فراتر از زمان و مکان | روایت آیت‌الله علم‌الهدی از ۳۶ سال زندگی دوم امام راحل گفت‌وگوی تلفنی سلطان عمان با پزشکیان | تأکید بر تقویت روابط دوجانبه عراقچی با دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد عراقچی: فصلی نوین در روابط تاریخی ایران و لبنان گشوده شده است سخنگوی وزارت امور خارجه: امام خمینی (ره) معمار استقلال ایران و منادی عزت ایرانیان بود رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره): تنزل شدید جایگاه آمریکا در دنیا متاثر از حضور امام است | صنعت هسته‌ای ملت ایران ربطی به آمریکا ندارد (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس ویدئو| مقاومت سوریه حمله به رژیم صهیونیستی را بر عهده گرفت مظفری: سهم خراسان رضوی از بودجه ملی عادلانه نیست| باوجود حضور ۸ درصد جمعیت کشور، فقط ۵.۵ درصد از بودجه را داریم فرار بیش از ۲۰۰ زندانی در پاکستان درپی زلزله نتانیاهو ۱۷۸۸ بار گفت: یادم نمی‌آید !
سرخط خبرها

قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد

  • کد خبر: ۱۸۹۰۸۷
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۴ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندالحاقی ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور باز می‌گشت، گفت: قانون خودرو اخیرا تصویب و ابلاغ شده است، اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا به ازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که ما در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند، اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود می‌توانند به میزانی وجه را بپردازند. به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیط زیست این تصمیم خوبی نبود، ولی بهرحال در مجلس تصمیم‌گیری شد و الان قانون است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اما در اینجا گفتیم الان ماشین‌هایی داریم که برای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و عمری حدود ۶۰ – ۷۰ سال دارد و هنوز در همین شهر تهران مصالح ساختمانی جابه‌جا می‌کنند و در جاده‌ها حرکت می‌کنند که خلاف قانون است و این مشکلات هم در رابطه با اتوبوس‌ها و هم کامیون‌ها وجود دارد، منتها بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم در حوزه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم وارد کنیم باید بحث ارز را هم ببینیم که چه حجمی ارز از کشور خارج می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی ما برای واردات کشنده سن زیر ۱۰ سال (بین ۵ تا ۱۰ سال) را می‌گذاریم قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آن‌ها معافیت می‌دهیم، چون ماشین را اسقاط می‌کنند، از طرفی این مسئله در صرفه‌جویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشنده‌ها می‌توانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما الان بیش از ۷۰ – ۸۰ درصد خودروهایمان امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند، به خاطر اینکه استاندارد‌های لازم را ندارند.

وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشنده‌های فرسوده نیز باید در آیین‌نامه اجرایی آن دیده شود البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل دهند و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند و این‌ها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی خواهد کرد و اگر پیشنهادی شود در خدمتشان هستیم.

قالیباف افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ ما می‌توانیم این ۱۰ سال را برای کشنده‌ها بگذاریم و اینجا رأی‌گیری کنیم و بقیه آن را ارجاع دهیم به همان قانون قبلی که نظر دولت است. پیشنهاد دیگر این بوده است که همین را با این وضع تصویب کنیم اگر دولت موافق است، چون اسقاط کردن آن‌ها مهم است، اگر کشنده وارد کنیم، اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیط زیست ظلم کردیم، این موضوع برای صرفه‌جویی انرژی، ایمنی جاده‌ها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم می‌خواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جاده‌ای را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حمل و نقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابه‌جایی بار و ترانزیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعی ملی است و باور کنید یکی از موضوعات برجسته‌ای است که ترانزیت، حمل و نقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و همه این حرف‌هایی که می‌زنیم را در بر می‌گیرد. الان ۷۰ درصد راننده‌های کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آن‌ها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آن‌ها بدهیم که ماشین کهنه‌اش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا می‌رود و هم از آن طرف می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین این یک موضوع ملی است که خودرو‌های فرسوده باید از چرخه خارج شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->