آمریکا به قطع بودجه آژانس برای فشار به ایران تهدید کرد ماکرون: اسرائیل در حال نابودکردن تصویر خود در نگاه افکار عمومی جهان است رهبر کره شمالی بر آزمایش تسلیحات بدون سرنشین نظارت کرد شهادت ۵۰ فلسطینی دیگر در غزه (۲۸ شهریور ۱۴۰۴) ترامپ کمک‌های نظامی به تایوان را متوقف کرد اردوغان: رژیم صهیونیستی ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد روایت عراقچی از طرح پیشنهادی ایران به اروپا | راهی برای حرکت به جلو وجود دارد اعمال فشار آمریکا برای جلوگیری از تصویب قطعنامه ایران، روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت درباره غزه بازهم توسط آمریکا وتو شد | الجزایر: مردم غزه ما را ببخشید(۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعتراف ارتش اسرائیل به هلاکت ۴ نظامی خود در غزه سردار رادان: دشمن صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه دچار اشتباه استراتژیک شده بود حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی + فیلم و عکس (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) رئیس جمهور: شهریار، شاعر زندگی بود ایروانی: ایران به حمایت از مردم سوریه ادامه خواهد داد | هرگونه تلاش برای تحمیل تجزیه سوریه، غیرقابل قبول است شورای امنیت سازمان ملل فردا جمعه درباره قطعنامه علیه ایران رای‌گیری می‌کند (۲۸ شهریور ۱۴۰۴) حمله انتحاری داعش در پاکستان ۴ کشته برجای گذاشت (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) القسام: غزه به گورستان نظامیان اسرائیلی تبدیل خواهد شد ماکرون: فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران قطعی است ترامپ: با تصمیم لندن برای شناسایی کشور مستقل فلسطین مخالفم | از پوتین ناامید شدم حملۀ پهپادی اوکراین به به تاسیسات نفتی گازپروم در «باشقیرستان» روسیه + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) ماجرای دیده‌شدن شی نورانی در آسمان تهران، سمنان، مشهد و استان‌های خراسان چه بود؟ + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حمله پهپادی یمن به اراضی اشغالی + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حمله اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم و عکس (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) مشاهده شی نورانی در آسمان تهران، سمنان، مشهد و استان های خراسان + فیلم و عکس (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) عملیات استشهادی در مرز فلسطین اشغالی با اردن + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) عبدالملک الحوثی: کشورهای اسلامی از حمله اسرائیل به قطر درس بگیرند | نسل‌کشی در غزه با بمب‌های آمریکا، انگلیس و آلمان صورت می‌گیرد اجساد نظامیان کشته شده میان روسیه و اوکراین مبادله شدند+ فیلم
سرخط خبرها

قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد

  • کد خبر: ۱۸۹۰۸۷
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
قالیباف: نوسازی ناوگان حمل و نقل نقش موثری در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۴ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندالحاقی ماده ۵۹ لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور باز می‌گشت، گفت: قانون خودرو اخیرا تصویب و ابلاغ شده است، اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا به ازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که ما در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند، اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود می‌توانند به میزانی وجه را بپردازند. به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیط زیست این تصمیم خوبی نبود، ولی بهرحال در مجلس تصمیم‌گیری شد و الان قانون است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اما در اینجا گفتیم الان ماشین‌هایی داریم که برای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و عمری حدود ۶۰ – ۷۰ سال دارد و هنوز در همین شهر تهران مصالح ساختمانی جابه‌جا می‌کنند و در جاده‌ها حرکت می‌کنند که خلاف قانون است و این مشکلات هم در رابطه با اتوبوس‌ها و هم کامیون‌ها وجود دارد، منتها بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم در حوزه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم وارد کنیم باید بحث ارز را هم ببینیم که چه حجمی ارز از کشور خارج می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی ما برای واردات کشنده سن زیر ۱۰ سال (بین ۵ تا ۱۰ سال) را می‌گذاریم قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آن‌ها معافیت می‌دهیم، چون ماشین را اسقاط می‌کنند، از طرفی این مسئله در صرفه‌جویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشنده‌ها می‌توانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: ما الان بیش از ۷۰ – ۸۰ درصد خودروهایمان امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند، به خاطر اینکه استاندارد‌های لازم را ندارند.

وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشنده‌های فرسوده نیز باید در آیین‌نامه اجرایی آن دیده شود البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل دهند و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند و این‌ها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی خواهد کرد و اگر پیشنهادی شود در خدمتشان هستیم.

قالیباف افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ ما می‌توانیم این ۱۰ سال را برای کشنده‌ها بگذاریم و اینجا رأی‌گیری کنیم و بقیه آن را ارجاع دهیم به همان قانون قبلی که نظر دولت است. پیشنهاد دیگر این بوده است که همین را با این وضع تصویب کنیم اگر دولت موافق است، چون اسقاط کردن آن‌ها مهم است، اگر کشنده وارد کنیم، اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیط زیست ظلم کردیم، این موضوع برای صرفه‌جویی انرژی، ایمنی جاده‌ها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم می‌خواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جاده‌ای را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حمل و نقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابه‌جایی بار و ترانزیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعی ملی است و باور کنید یکی از موضوعات برجسته‌ای است که ترانزیت، حمل و نقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و همه این حرف‌هایی که می‌زنیم را در بر می‌گیرد. الان ۷۰ درصد راننده‌های کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آن‌ها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آن‌ها بدهیم که ماشین کهنه‌اش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا می‌رود و هم از آن طرف می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین این یک موضوع ملی است که خودرو‌های فرسوده باید از چرخه خارج شوند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->