مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) ضرورت توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان در مشهد مقدس رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس: یکی از تلاش‌های شورای ششم ایجاد امکانات مناسب برای بانوان است نقش شوراهای شهر در تحقق عدالت شهری و توسعه پایدار بوستان بانوان «شهربانو بسیج» مشهد کجاست و چه امکاناتی دارد؟ بوستان‌های بانوان مشهد، الگویی برای شهر‌های دیگر کشور «نگاه جنسیتی»، بزرگ‌ترین ظلم به زن در طول تاریخ است | تأسیس بوستان شهربانو، مصداق تحقق «نگاه هویتی» به زنان شهردار مشهد مقدس مطرح کرد: توسعه فضاهای سبز و بوستان‌های شهری در دوره ششم مدیریت شهری | تامین ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از منابع داخلی + فیلم افزایش تعداد بوستان‌های بانوان مشهد به ۱۶ بوستان بوستان بانوان بسیج در مشهد افتتاح شد (۶ آبان ۱۴۰۴) | ترکیبی از طبیعت، ورزش و آرامش برای بانوان مشهدی
سرخط خبرها

لزوم حضور مدیران درآمدی در شهرداری

  • کد خبر: ۱۸۹۰۹۳
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
لزوم حضور مدیران درآمدی در شهرداری
در کشور‌های توسعه یافته با استفاده از روش‌های علمی همواره منابعی برای کسب درآمد شناسایی شده که به اتکای آن می‌توانند در ارائه بهتر خدمات شهری اقدام کنند.
هاشم دائمی
نویسنده هاشم دائمی

عملکرد شهرداری مشهد به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی که مستقیم با مردم در تعامل است و معیشت جامعه به طور بی واسطه از آن متأثر می‌شود، همواره مورد توجه بوده است. براساس آمار ارائه شده، به طور متوسط ۷۹درصد از درآمد شهرداری‌های کلان شهر‌ها از درآمد‌های ناپایدار شامل فروش تراکم و عوارض ساخت و ساز، ۹ درصد آن از درآمد‌های پایدار شامل عوارض مستمر، سوخت و معاینه فنی و ۱۲ درصد باقی مانده از منابعی مانند اموال غیر منقول و کمک‌های بلاعوض تأمین می‌شود.

در کشور‌های توسعه یافته با استفاده از روش‌های علمی همواره منابعی برای کسب درآمد شناسایی شده که به اتکای آن می‌توانند در ارائه بهتر خدمات شهری اقدام کنند.

تأسفانه شهرداری‌های ایران فاقد چنین پشتوانه‌های مناسبی برای کسب درآمد هستند و اکنون بیش از ۷۰ درصد درآمد‌های شهرداری کشور ناپایدار بوده و مربوط به فعالیت‌های ساخت و ساز ساختمانی است. در شهرداری مشهد نیز با نگاهی به درآمد‌های پیش بینی شده برای سال پیش رو ملاحظه می‌شود که فقط ردیف اول یعنی درآمد‌های ناشی از عوارض عمومی پایدار بوده و سایر درآمد‌ها از شاخص پایداری و استمرار برخوردار نیستند.

با ابلاغ قانون درآمد‌های پایدار و تدوین بودجه امسال بر این اساس، درآمد‌ها ناشی از عوارض و بهای خدمات است و مدیریت شهری می‌بایست در اولین سال ابلاغ این قانون نسبت به تحقق درآمد تعیین شده اقدام کند و این مستلزم رویکرد و نگاه درآمدی به ویژه در مدیران شهرداری مشهد است؛ چرا که یکی از مشکلات ما در شهرداری مشهد، مدیران هزینه‌ای است؛ در حالی که مدیران ما باید حتما نگاه درآمدی داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب هم چندین سال متوالی با هدف حل این مشکل، شعار سال را انتخاب کردند و در پیام نوروزی سال۱۴۰۲ فرمودند: به نظر من در سال۱۴۰۲ هم مسئله اصلی ما، مسئله اقتصاد است؛ یعنی ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینه فرهنگی، در زمینه سیاسی؛ لکن مسئله اصلی و محوری در این سال هم مسئله اقتصاد است.

یکی از راه حل‌های این مسئله، توجه مدیران به دارایی‌های نامشهود شهر و نگاه درآمدی به این ظرفیت‌ها ست. دارایی نامشهود به دارایی غیرپولی و فاقد ماهیت عینی اطلاق می‌شود که به منظور استفاده در تولید یا عرضه کالا‌ها یا خدمات، اجاره به دیگران یا برای مقاصد اداری، توسط واحد تجاری نگهداری می‌شود؛ همچنین قابل تشخیص است و با قصد استفاده طی بیش از یک دوره مالی، توسط یک واحد تجاری، کسب می‌شود و این رویکرد و نگاه قطعا در یک مدیر هزینه‌ای وجود ندارد و شهر مشهد در شرایط فعلی مستلزم حضور مدیران درآمدی با نگاه حل مسئله درآمدی است.

در ادامه شهرداری مشهد باید از تجربه دیگر کشور‌ها در ا ین زمینه استفاده کند و ضمن توجه به حوزه‌های دانش محور و دانش بنیان، افق دید مدیران شهری فرامنطقه‌ای شود. شایسته است که مدیران نیز همسو با تحولات جهانی عمل کنند و نگاهی به بازار‌های مالی و پارادایم‌های اقتصادی جدید از جمله روش‌های تأمین مالی جدید، تعریف اهداف راهبردی به منظور کاهش وابستگی به درآمد‌های ساخت وساز، منابع درآمدی مقرر شده شراکتی شامل مالیات، حق امتیاز و دیگر درآمد‌ها داشته باشند.

در پایان باید گفت مدیریت مؤثر در حوزه اقتصاد شهری، زمانی امکان پذیر است که ما نگاهی واقع گرایانه نسبت به این حوزه داشته باشیم و از انتخاب مدیران هزینه‌ای به جای مدیران درآمدی به ویژه در سازمان‌هایی که ظرفیت ایجاد درآمد دارند، خودداری کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->