پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار
سرخط خبرها

با ادامه سیاست سال گذشته کارخانجات تولید رب تعطیل خواهند شد

  • کد خبر: ۱۹۱۱۵۵
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
با ادامه سیاست سال گذشته کارخانجات تولید رب تعطیل خواهند شد
رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی گفت: سیاست سال گذشته در زمینه گوجه و رب ادامه پیدا کرده؛ بنابراین هیچ کس رغبتی ندارد. با این کار هم کارخانجات تعطیل می‌شود و هم بازار‌های خود را از دست می‌دهیم.  

به گزارش شهرآرانیوز، امروز، ۶ آبان‌ماه، در یکصدوهشتمین جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، لزوم اسناد گمرکی پس از صادرات کالا در حوزه معاونت غذا و دارو و انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی به عنوان یکی از دستور کار‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: معاونت غذا و دارو نامه‌ای به کارخانجات صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نوشته و به همه مدیران ابلاغ کرده بود که از تاریخ صدور نامه ظرف مدت یک هفته نسبت به ارائه کلیه استاد مربوط به محموله‌های صادراتی قبلی به همراه تصویر گواهی بهداشت صادره مرتبط اقدام کنید و اگر ارائه نکردید امکان صدور گواهی بهداشتی برای شما وجود ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ضرورتی ندارد برخی کارخانجات تولیدی با کارت بازرگانی خود کالا را صادر کنند، محصول تولیدی هم با فرمول داخلی متفاوت است و براساس سفارش اتفاق می‌افتد، این موضوع اختلاف جدی ایجاد کرده بود که دو، سه پیشنهاد دادیم و به وزارت بهداشت منتقل کردیم، انجمن صنایع تبدیلی نیز پیگیری و معاونت غذا و دارو با پیشنهادات ما موافقت کرد.  

در ادامه غلامحسین اسدی، رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: همکاری بسیار خوبی از طرف معاونت غذا و دارو انجام شد. کاش تمام ادارات به همین راحتی با تشکیل جلسات حرف‌های ما را گوش کنند و به نتیجه برسیم. قرار شد هر کالایی صادر می‌کنیم و گواهی بهداشتی می‌خواهیم، برای ماشین بعدی اظهارنانه گمرکی اول را ارائه کنیم تا دومی صادر شود، در حالی که همه تولیدکننده‌های که صادرکننده نیستند، صحبت کردیم و مشکل حل شد.

وی با بیان اینکه ما سال گذشته هرچه در رابطه با رب در جلسات صحبت کردیم به نتیجه نرسیدیم، عنوان کرد: سال گذشته با دلار ۲۶ هزار تومان گوجه کشاورز را ۴۷۰۰ تومان خریدیم، اما امسال با دلار ۵۱ هرار تومانی ۳۲۰۰ تا ۳۵۰۰ خریداری شده، کشاورز منافعی نبرده و الان در روستا‌ها خاک مرده ریختند؛ زیرا ضرر کردند. کارخانجات هم شیفت شب کار نکردند و روز نیز بی‌رغبت کار کردند.

اسدی افزود: تیرماه رب فله جنوب ۱۱۰۰ تومان بوده که با قیمت تمام شده با گوجه مشهد قوطی ۶ تا ۷ هزار تومان تفاوت داشت. در دو ماه آینده که بخواهیم رب تولید کنیم، گوجه گران است و قیمت مشخصی ندارد. عرضه و تقاضا مشخص می‌کند که قیمت تره‌بار چه باشد.

رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سیاست سال گذشته ادامه پیدا کرده؛ یعنی نمی‌توان قیمت بیشتر از ۴۵ هزار تومان مصرف‌کننده گذاشت، بنابراین هیچ کس رغبتی ندارد. سال آینده کشت گوجه انجام نمی‌شود و الان داریم هشدار می‌دهیم. به فکر کشاورز و صنعتگر تولیدی باشید. با این کار هم کارخانجات تعطیل می‌شود و هم بازار‌های خود را از دست می‌دهیم.

در بخش دیگری از جلسه ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: امسال برای اولین بار تنظیم بازار استان اعلام کرد که می‌توانید گوجه را خرید کنید و دوستان گفتند ما قیمت‌گذاری اولیه را انجام می‌دهیم که این اجازه داده شد. ما اعلام کردیم قیمتی که می‌خواهید به بازار بدهید را به عنوان هزینه تمام شده فاکتور کنید و تعزیرات هم نظارت می‌کند. شما قیمت‌گذاری اولیه را نیز انجام ندادید، در سامانه پسینی و موضوع به صورت ملی حل شد.

وی ادامه داد: در زمینه گوجه عرضه زیاد آن باعث شد سایر محصولات کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد، به طور مثال ذرت و علوفه‌ای که سال گذشته ۱۶۰۰ تومان بود، امسال ۲۷۰۰ تومان شد.

در ادامه امیررضا رجبی، مدیر صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: ما به عنوان حوزه بازرسی در این موضوع ورود نداریم. قیمت پسینی شده است. با مصوباتی که کارخانجات از ما خواستند و انجام شد، قرار بر این شد که گوجه کمتر از ۳۵۰۰، ۴۰۰۰ تومان خریداری نشود، اما آیا کارخانجات این کار را انجام دادند؟

وی اضافه کرد: این کار دوطرفه است، تولیدکننده و کشاورز باید در شرایط خاص هوای یکدیگر را داشته باشند. اگر سال بعد گوجه‌ای کاشته نشود، به کارخانجات برمی‌گردد. باید هوای کشاورز را هم می‌داشتند، من گلایه‌مند هستند؛ زیرا در زمینه هر آنچه کارخانجات نیاز داشتند همراهی کردیم.

در بخش دیگری از جلسه غلامرضا قنبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: درست است قیمت پسینی بود، اما کارخانجات تعهد دادند قیمت خرید گوجه کمتر از ۳۸۰۰ نباشد، با این وجود غیر از معدودی از کارخانجات بسیاری از آن‌ها اقدام نکردند. مگر دولت چقدر می‌تواند برای خرید تضمینی هزینه کند؟ جز برای چند محصول این کار برای تمام محصولات امکان‌پذیر نیست.  

در ادامه موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: وظیفه دولت تسهیلگری است و جهاد کشاورزی باید قبل از کشت سالانه مشخص کند که در چه منطقه‌ای چه محصولی کشت شود. سازمان تعاون روستایی نیز وظایفی دارد. اگر شرکت‌های تعاون روستایی را مکلف کنید محصول کشاورز را خریداری می‌کنند، کارخانه‌دار نیز مکلف است خریداری کند. تعاون روستایی باید فعال‌تر شود. پدر من کشاورز است و گوجه‌هایش روی زمین مانده است.  

در بخش دیگری از جلسه یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: برای اینکه کشاورز ضرر نکند به کارخانه‌ها براساس خرید، مجوز قیمت بالاتر رب داده شده است. این تنظیم رابطه بین کارخانه و کشاورز بوده، اصل تصمیم‌گیری و فرایندی که تعریف شده درست است، اما کار استانداری اجرا نیست، بلکه تنظیم فرایند و رابطه است.

وی افزود: دولت باید کمترین دخالت و تصدی‌گری را داشته باشد. دولت نمی‌تواند در همه محصولات خرید تضمینی داشته باشد. سیاست دولت این نیست که مداخله کند و بازار باید کار خود را انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->