تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

اهمیت خیررسان بودن

  • کد خبر: ۱۹۱۳۹۲
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
اهمیت خیررسان بودن
کار‌های دینی زیادی بود که می‌توانست در کنار ایمان به خدا بیاید و از برترین صفت‌های مؤمن باشد، اما امام (ع) که انسان کامل و عقل کل است، می‌فرماید هیچ چیزی برای اهل ایمان، بهتر از نیکی به نزدیکان و دیگران نیست.

گاهی نگاه‌ها و دستوراتی در دین ما وجود دارد که حتی تصور عمل کردن به آن برای هر شخص با هر عقیده‌ای زیباست. یکی از مصادیق آن، این است که اولیای دین، ما را تشویق کرده‌اند اهل انجام دادن کار خیر باشیم. اگر بخواهیم کامل‌تر بگوییم، از ما می‌خواهند طوری باشیم که مردم ما را به‌عنوان یک فرد خیررسان بشناسند. فرمود: «الخیر منه مامول والشر منه مامون؛ مؤمن فردی است که مردم از او انتظار کار خیر داشته باشند و او را به این امر بشناسند و در بدی‌ها و کار‌های ناشایست، خودشان را از او ایمن بدانند و انتظار چنین چیزی را از او نداشته باشند».

روایتی از امام حسن عسکری (ع) وجود دارد که این مفهوم را به‌گونه زیبایی مطرح می‌کند، «قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری (ع): خَصْلَتانِ لَیْسَ فَوْقَهُما شَیءٌ: الاْیمانُ بِاللهِ، وَنَفْعُ الاْخْوانِ؛ امام حسن عسکری (ع) فرمودند: دو خصلت و حالت که والاتر از آن دو چیزی نیست، عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند و نفع رساندن به دوستان و آشنایان». (تحف‌العقول، ص۴۸۹).

در این روایت، ارزش صفت زیبای خیررسان بودن و اهل کار خیر بودن تا اندازه ایمان به خدا افزایش می‌یابد و این‌گونه معرفی می‌شود که بعد ایمان به خدای تبارک و تعالی، هیچ رفتاری بهتر از این نیست که دیگران، ما را به کار خیر بشناسند و دراصطلاح طوری زندگی کرده باشیم که خیرمان به دیگران رسیده باشد.

کار‌های دینی زیادی بود که می‌توانست در کنار ایمان به خدا بیاید و از برترین صفت‌های مؤمن باشد، اما امام (ع) که انسان کامل و عقل کل است، می‌فرماید هیچ چیزی برای اهل ایمان، بهتر از نیکی به نزدیکان و دیگران نیست.

به سند معتبر از حضرت صادق (ع) نقل شده است: «چون مؤمنی بمیرد و چهل نفر از مؤمنان بر جنازه او حاضر شوند و بگویند اللّهُمَّ إِنَّا لَانَعْلَمُ مِنْهُ إِلّا خَیْراً وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا؛ یعنی خداوندا! ما از او به‌غیر از نیکى چیزى نمى‌دانیم و تو داناترى به احوال او از ما، حق‌تعالی فرماید: من گواهی شما را پذیرفتم و آن گناهانی را که من می‌دانم و شما نمی‌دانید، آمرزیدم».
در حدیث معتبر دیگری از رسول خدا (ص) نقل شده است: «اول چیزی که در عنوان نامه مؤمن پس از مرگش می‌نویسند، همان است که مردم در حق او می‌گویند. اگر نیک می‌گویند، نیک می‌نویسند و اگر بد می‌گویند، بد می‌نویسند».

تمام این روایات که با این مضمون ذکر شده است، نشان می‌دهد که در دین ما برخورد خوب با اطرافیان و دیگران، خیلی اهمیت دارد. مردم باید از حشرونشر با مؤمن لذت ببرند و خاطره خوش از برخورد با او داشته باشند. مؤمنانی که در این روایت از آن‌ها گفته شده است و معمولا بر سر جنازه میت حاضر می‌شوند، کسی جز آشنایان و افرادی که در طول حیات میت با او ارتباط داشته‌اند، نیستند، پس مهم است که ما در زندگی خود پیوسته به فکر کمک به دیگران و حل مشکل آن‌ها و لبخند نشاندن بر لبشان باشیم تا خدای بزرگ به‌خاطر همین کار از تقصیرات ما بگذرد و گناهان ما را ببخشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->