پلمب ۱۳۱ واحد صنفی پس از قانون شکنى‌های متعدد در مشهد لیست انواع قیمت میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در شنبه پیش رو قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم
سرخط خبرها

فاجعه اقتصادی بیخ گوش ایران

  • کد خبر: ۱۹۱۴۳۲
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
فاجعه اقتصادی بیخ گوش ایران
در تازه ترین گزارش بانک جهانی به فروپاشی اقتصادی یکی از شرکای مهم و استراتژیک ایران اشاره شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به نقل از بانک جهانی از یک ابر بحران اقتصادی در نزدیکی ایران خبر می‌دهد. گزارشی که مربوط به توسعه آسیای جنوبی است و در اکتبر ۲۰۲۳ منتشر شده است. این بار اول نیست که بانک جهانی نسبت به بروز فاجعه اقتصادی در افغانستان هشدار می‌دهد. اما یافته‌های گزارش جدید بیانگر وضعیت اسفناک همسایه شرقی و یکی از شرکای صادراتی کلیدی ایران است.

براساس گزارش بانک جهانی پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد افغانستان در سال، ۲۰۲۳ حدود ۳۰ درصد نسبت به اوت ۲۰۲۱ که طالبان در این کشور به قدرت رسید کوچک شود. زوال اقتصادی شدید افغانستان ناشی از عوامل متعددی بوده است، از جمله تعلیق کمک‌های بین‌المللی، فروپاشی نظام بانکی و فرار سرمایه و کارگران ماهر از این کشور است. گذشته از اینکه طبق داده‌های موجودی بحران اقتصادی تأثیر مخربی بر مردم افغانستان داشته و میلیون‌ها نفر با فقر و گرسنگی روبرو هستند.

گفته می‌شود، بیش از ۲۴ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از ۶ میلیون نفر در داخل کشور آواره شده‌اند. این کشور با بحران شدید غذایی مواجه است و بیش از ۲۲ میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

گذشته از اینکه دستاورد‌های توسعه‌ای افغانستان در دو دهه گذشته را به ورطه نابودی می‌کشاند. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند نرخ فقر در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹۰ درصد افزایش یابد.

در این بین محدودیت‌های طالبان برای تحصیل و اشتغال زنان و دختران، بحران انسانی را تشدید کرده است. در این کشور نرخ مرگ و میر مادران یکی از بالاترین در جهان است. اعلام شده است، امید به زندگی فقط ۵۴ سال است.

در واقع گزارش تصویر تیره‌ای از وضعیت اقتصادی و وضعیت حقوق بشری در افغانستان ترسیم می‌کند. در نهایت گزارش تاکید می‌کند که جامعه بین‌المللی باید برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی و کمک به این کشور برای بازسازی اقتصاد خود، حمایت فوری و پایدار از مردم افغانستان به عمل آورد.

منبع: اکوایران 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->