قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | قیمت موبایل از ۶ تا ۱۰۸ میلیون تومان چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود بازگشایی عمومی فضای تفریحی باغ آستان برای اولین بار؛ شعبه جدید کروژ در «باغ خاتون» افتتاح شد | درخشش در باغ امام‌رضا(ع) بازار بورس به انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه واکنشی نشان داد؟ | دامنه نوسان سهام افزایش یافت حراج جدید سکه دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار می‌شود + شرایط قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش مبارزه با علف‌های هرز در خراسان‌رضوی پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت سکه و طلا | وقت خرید رسیده است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) زمان حراج سی‌وپنجم شمش طلا اعلام شد افزایش قیمت ارز‌های مبادله‌ای | دلار چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و دلار در اولین روز پس از انتخابات چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) نرخ بهره بین‌بانکی ثابت ماند + جدول (۹ تیر ۱۴۰۳) خشک‌سالی و سرمازدگی، کشت دیم محصولات زراعی خراسان‌رضوی را دچار چالش کرده است قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۹ تیر ۱۴۰۳) اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودرو‌های داخلی چقدر است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) عرضه ۴۰ دستگاه کامیون در بورس کالا، فردا (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دلار به پیروز انتخابات چه واکنشی نشان می‌دهد؟ قیمت امروز میوه در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | هندوانه کیلویی چند؟ هشدار به مستأجران | از انعقاد این قرارداد‌ها پرهیز کنید جزئیات پیشنهاد معافیت مالیاتی ۷۰ درصد از مشاغل و اصناف آخرین تحولات بازار سکه و طلا (۸ تیر ۱۴۰۳) برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود طلا و سکه را در مشهد چند بخریم؟ (۷ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اختلاف ۸ هزار تومانی نرخ دلار بازار آزاد و دولت

  • کد خبر: ۱۹۱۶۴۹
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
اختلاف ۸ هزار تومانی نرخ دلار بازار آزاد و دولت
مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در حالی نرخ دلار دولتی را ۴۲ هزار تومان اعلام می‌کند که در بازار آزاد در حدود ۵۰ هزار تومان است و نرخ دلار بازار آزاد را مورد تایید دولت نمی‌داند!

به گزارش شهرآرانیوز؛ نرخ ارز مورد تایید بانک مرکزی همان نرخ نیما و اسکناس است؛ این گفته‌های، مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی است. او این صحبت را در پاسخ به انتقاداتی که صادرکنندگان در مورد رفع تعهد ارزی مطرح می‌کنند، عنوان کرده است. صادرکنندگان باید برای رفع تعهد ارزی و ادامه صادرات، ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. آن هم با رقمی که مدنظر بانک مرکزی است؛ نه نرخ دلار در بازار آزاد که بانک مرکزی آن را نرخ غیررسمی می‌خواند. صادرکنندگان می‌گویند نرخ مورد نظر بانک مرکزی برای ما سودی ندارد؛ چرا که با بازار آزاد مواد اولیه میخریم و باید با اختلاف بالا برگردانیم و این امر صادرات را بدون صرفه کرده است؛ در همین راستا به گفتگو با مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی پرداخته ایم.

بهزاد لامعی، در خصوص گله صادرکنندگان گفت: نرخ ارز رسمی کشور، نرخ ارزی است که در نیما و اسکناس تعیین می‌شود. از نظر ما ارز تک نرخی است و آنچه در نیما و اسکناس عرضه می‌شود نرخ رسمی ارز در کشور است. نرخ بازار غیررسمی خروج سرمایه بوده و در این نرخ قاچاق کالا اتفاق می‌افتد و ما این نرخ را قبول نداریم. چراکه بازیگران، حجم و مکانیزم کشف قیمت را نمی‌شناسیم.

او ادامه داد: ما نرخی را رسمی تلقی می‌کنیم که بازیگرانش و مکانیزم کشف قیمتش را بدانیم؛ در غیر این صورت نرخ مورد تاییدمان نیست. صادرکننده مختار است که ارز خود را با نرخ رسمی عرضه کند و یا غیررسمی. اگر با نرخ رسمی عرضه کند، رفع تعهد خواهد شد و مشمول بخشش مالیات ارزش افزوده می‌شود؛ در غیر این صورت هم رفع تعهد نخواهد شد و هم از مزایای دیگر بهره مند نمی‌شود.

لامعی در ادامه اظهار کرد: بانک مرکزی وارد بازاری که بازیگرانش را نمی‌شناسد، نخواهد شد. همین چند روز پیش تب و تاب سیاسی بالا رفت و نرخ ارز افزایش یافت. اما با کاهش تب و تاب، نرخ کاهش یافت. براساس مدل‌های ما نرخ ارز اکنون چیزی حدود ۴۲هزار تومان است.

او در پاسخ به این سوال که اگر فردی بیشتر از ۲هزار دلار بخواهد، ارز ۴۲هزار تومانی برایش وجود ندارد و باید ارز ۵۰هزار تومانی بخرد، گفت: اقتصاد علم تخصیص منابع محدود به نیاز‌های نامحدود است. اگر قرار باشد به همه هرچقدر که می‌خواهند ارز بدهیم که نمی‌شود. حتی مرغ و خودرو هم در مبادی رسمی یک نرخ دارد و در مغازه نرخی دیگر.

منبع: اقتصادآنلاین 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->