کاهش قیمت حبوبات در آستانه فصل برداشت | لوبیای چیتی ۳۳ درصد سقوط کرد معامله ۹۶۸ کیلوگرم زعفران نگین در بورس کالا پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه بعد از دهه آخر ماه صفر | افت حجم معاملات بازار فلزات قیمتی را کم رمق کرد پلمب یک واحد صنفی در منطقه ثامن مشهد به دلیل احتکار برنج (یکم شهریور ۱۴۰۴) | عودت ۳۲ میلیارد ریال وجه به زائران شاکی سود وام مسکن ایثارگران اندازه حدود نیمی از مبلغ وام است! علت افزایش قیمت برنج از زبان نماینده مردم گیلان ادعای جدید وزیر جهاد کشاورزی: قیمت برنج ایرانی بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است (یکم شهریور ۱۴۰۴) طلافروشی‌های مشهد فردا (یکشنبه، دوم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است بورس شهریور را منفی شروع کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (یکم شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم شهریور ۱۴۰۴) | دلار یک کانال کم کرد یارانه نقدی مردادماه ۱۴۰۴ برخی خانوار‌های کارگری قطع شد تایید قطع شدن یارانه ۳ میلیون ایرانی توسط سخنگوی کالابرگ الکترونیکی (یکم شهریور ۱۴۰۴) نرخ طلا در مشهد اعلام شد | طلا در اوج (یکم شهریور ۱۴۰۴) حراج و پیش‌فروش سکه طلا از این هفته آغاز می‌شود (یکم شهریور ۱۴۰۴) پرداخت بدون تأخیر یارانه و حقوق کارمندان و بازنشستگان در ایام جنگ ۱۲ روزه پرونده خاموشی‌ها تا یک‌ماه آینده بسته می‌شود (یکم شهریور ۱۴۰۴) بخش قابل توجهی از محدودیت‌های برق تا پایان تابستان برداشته می‌شود  چرا ۳ میلیون نفر از دهک‌های ۴ تا ۹ از دریافت یارانه حذف شدند؟ (یکم شهریور ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (یکم شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد خرید و فروش طلا تا چند گرم مشمول مالیات سوداگری می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه برای فردا (شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۴) عملیات اجرایی فاز دوم شعبه لطف‌آباد بندر خشک و هاب لجستیکی شمال‌شرق کشور آغاز شد صدور ۱.۵ میلیون مجوز الکترونیک کسب‌وکار در دولت چهاردهم سهمیه بنزین شهریور ۱۴۰۴ خودرو‌ها امشب شارژ می‌شود یارانه ۳ میلیون نفر در مرداد ۱۴۰۴ حذف شد وزیر نیرو: خراسان رضوی کانون احداث پروژه‌های بزرگ تولید برق است | از چالش ناترازی عبور می‌کنیم + فیلم آغاز تحویل ۹۵ هزار سکه پیش فروش سررسید از امروز (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) + جدول تمهیدات ویژه دریافت تعداد بالای نان برای هیئات مذهبی و مساجد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد
سرخط خبرها

۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!

  • کد خبر: ۱۹۳۵۲۸
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!
یک کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه در نیمه اول امسال، خودروسازان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومان ضرر داده اند، گفت: متاسفانه مجموعه سیاست‌های دولتی در کنار عدم همکاری بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز، واردات خودرو را معطل کرده و ضرر زیانی را به مصرف کنندگان نهایی وارد می‌آورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس حوزه خودرو گفت: این که قیمت خودرو‌های وارداتی باید کمتر از ۲۰ هزار یورو باشد و برای واردات خودرو‌هایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی محدودیت در نظر گرفته شود، دو اشتباه بزرگی است که سیاست‌گذار درخصوص خودرو‌های وارداتی در پیش گرفته است.

وی افزود: متاسفانه دولت ضوابطی برای واردات تعیین کرده تا کسانی که خودرو وارد می‌کنند با هزینه‌های بالای دولتی از جمله حقوق و عوارض گمرکی، گواهی اقساط خودروی فرسوده، حمل و نقل بین‌المللی، هزینه هلال احمر و آمبولانس و موارد بسیاری از این دست که بیش از ۱۰ مورد را شامل می‌شود، مواجه می‌شوند که این هزینه‌ها قیمت خودروی وارداتی را در رده قیمتی بالایی قرار می‌دهد.

احتشام زاد گفت: این که انتظار داشته باشیم خودروی وارداتی با تمام هزینه‌های زیادی که به واردکنندگان آن تحمیل می‌شود، در نهایت خودروی ارزانی باشد، اشتباه است؛ چراکه یا باید حقوق و عوارض دولتی کاهش پیدا کند و سرفصل‌های هزینه‌ای که در نظر گرفته شده بهبود یابد و یا این که بپذیریم امکان کاهش قیمت خودروی وارداتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، خودرو‌های وارداتی سقف قیمتی خودرو‌های داخلی را مشخص می‌کنند، به این معنا که یکی از مکانیسم‌ها برای صدور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داخلی، بالا بردن هزینه و قیمت خودرو‌های وارداتی است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: زیان انباشته سه خودروساز بزرگ دولتی در ۶ ماهه اول سال جاری، ۴۳ هزار میلیارد تومان و به عبارتی روزی ۱۸۳ میلیارد تومان بوده است؛ حال آنکه سال‌ها درباره این که مبنای این ضرر چه بوده و برای کاهش آن چه باید کرد، صحبت شده، اما به باور من، تا زمانی که خصوصی‌سازی واقعی در خودروسازی‌های بزرگ ما اتفاق نیفتد، نمی‌توان گریزی از این موضوع داشت و بالابردن قیمت خودرو‌های وارداتی، تنها راهی است که به خودرو‌های داخلی هم اجازه افزایش قیمت می‌دهد.

احتشام‌زاد درخصوص قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی قبل از سال ۹۷ و ممنوعیت واردات خودرو نیز گفت: دستورالعمل قیمت‌گذاری در سازمان حمایت وجود داشت و این سازمان دستورالعمل‌های موثر بر قیمت، سود منطقی واردکننده، هزینه گارانتی و هزینه توسعه شبکه خدمات را مشخص کرده بود.

وی تصریح کرد: قیمت خودروی وارداتی از مبنای گمرکی مشخص بوده و خودرو تنها کالایی است که امکان قاچاق آن وجود ندارد، چون مرحله به مرحله از ارگان‌های دولتی باید عبور کرده و در نهایت هم اداره پلیس است که شماره‌گذاری را انجام می‌دهد و شفاف‌ترین فرآیند را دارد.

این فعال بازار خودرو گفت: ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به بهانه کمبود ارز، تصمیم اشتباهی بود که اتخاذ شد، چراکه واردات، سهم جزئی در بازار خودروی داخلی داشت؛ اما از دو سال قبل با این ادعا که باید مدیریت ارزی در کشور صورت گیرد، تصمیم به توقف واردات خودرو گرفته شده است که این باوری اشتباه بوده است، در حالیکه باید اجازه بدهند از ارز‌های آزاد متقاضیان که در خارج از کشور وجود دارد، برای واردات خودرو استفاده شود.

احتشام زاد گفت: این بهترین روش برای جذب سرمایه خارجی برای دولت است، چون دولت هزینه‌های زیادی از این خودرو‌ها خواهد گرفت و درآمد بسیاری خوبی کسب خواهد کرد؛ به خصوص واردات خودرو‌های لوکس نیز یک درآمد مادام‌العمر برای دولت دارد و سال‌ها مالکان خودرو‌های لوکس باید به دولت مالیات بپردازند.

احتشام‌زاده بیان کرد: باید بازار رقابتی همانند بازاری که در سال ۹۰ و ۹۱ وجود داشت، شکل گیرد و کسی نگرانی از قیمت‌گذاری خودروی وارداتی نداشته باشد، به دلیل این که تنوع خودرو‌های وارداتی و تولید داخلی آنقدر زیاد بود که خود فروشنده بیش از دولت نگران این بود که اگر قیمت غیرعادلانه‌ای در نظر نگیرد، رقبا سهم بازارش را بگیرند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: اصرار بر تامین ارز از کانال بانک مرکزی، واردات خودرو را معطل کرده است در حالی که می‌توان به راحتی از سرمایه‌های خارج از کشور استفاده کرد.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->