فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

دانش موسیقایی؛ حلقه گمشده خوانندگان نسل جوان

  • کد خبر: ۱۹۳۸۱
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
دانش موسیقایی؛ حلقه گمشده خوانندگان نسل جوان
در سال‌های اخیر، موسیقی ایران با رشد بی‌سابقه خواننده‌های پاپ روبه‌رو شده است. بسیاری از این خوانندگان با سبک و سیاقی شبیه به‌هم و با حمایت تهیه‌کنندگانی که پول برایشان اولویت اول است، بدون دانش آن‌چنانی از موسیقی، روی صحنه می‌روند و کنسرت برگزار می‌کنند.
شکیبا افخمی‌راد _ بار‌ها در ماه‌های اخیر فیلم‌هایی از کنسرت‌های این خوانندگان عامه‌پسند منتشر شده است که نشان می‌دهد آن‌ها برخی آهنگ‌ها را زنده اجرا نمی‌کنند و آهنگ‌ها به‌صورت پلی‌بک در سالن‌ها پخش می‌شود یا چندباری ویدئو‌هایی از فالش خواندن این خوانندگان در اجراهایشان پخش شده است که نشان می‌دهد به لطف دستگاه و استودیو‌ها این افراد می‌توانند تک‌آهنگ‌هایشان را روانه بازار موسیقی کنند.

از دیگر اتفاقات عجیبی که در کنسرت یکی از این خوانندگان در هفته‌های اخیر رخ داده بود، می‌توان به دادوفریاد‌های گوش‌خراش و آزاردهنده آن خواننده برای همراه کردن تماشاگران اشاره کرد؛ البته رشد بی‌سابقه این خوانندگان، تنها به فعالیت تهیه‌کنندگان برنمی‌گردد، بلکه تلویزیون نیز در سال‌های اخیر برای جذب مخاطب بیشتر با دعوت از این افراد، بر معروف شدن آن‌ها در جامعه تاثیر بسزایی گذاشته است. به این ترتیب در جایی که هنرمندان مطرح نمی‌توانند به تلویزیون بیایند و این رسانه از پخش آهنگ‌های فاخر سر باز می‌زند، مردم تنها با خوانندگانی آشنا می‌شوند که در حوزه موسیقی درجه‌چندم هستند.
 
یکی از برنامه‌هایی که معمولا میزبانی از این خوانندگان را برعهده دارد، «دورهمی» با اجرای مهران مدیری است؛ البته مدیری علاوه‌بر آنکه فرصتی دراختیار این افراد قرار می‌دهد، به‌خوبی آن‌ها را به چالش می‌کشد؛ چالشی که خوانندگان را مجبور می‌کند خودشان به‌نوعی به نداشتن دانش موسیقایی اعتراف کنند. در برنامه اخیر «دورهمی»، سوال‌های زیرکانه مدیری گریبان‌گیر آرون افشار شد؛ خواننده‌ای که به‌تازگی معروف شده است و بلیت کنسرت‌هایش در عرض چندساعت فروش می‌رود.
 
او تنها دو سوال ساده از این خواننده پرسید. مدیری نظر افشار را درباره لوچانو پاواروتی، یکی از خوانندگان برتر اپرای جهان، که برای او در تهران نیز مراسم بزرگداشتی برگزار شد و همچنین آندریا آنجل بوچلی، از برترین خوانندگان معاصر دنیا، جویا شد که افشار این افراد را‌ نمی‌شناخت.

پیش‌تر نیز مدیری خوانندگانی، چون ماکان‌بند و حمید هیراد را با چالش‌های این‌چنینی روبه‌رو کرده بود؛ چالش‌هایی که نشان‌دهنده دانش نه‌چندان زیاد این هنرمندان در حوزه موسیقی است. به قول خود مهران مدیری، زمانی که کتاب نمی‌خوانیم، موسیقی خوب گوش نمی‌کنیم، درباره سیاست کتاب نمی‌خوانیم، آگاهی از کجا می‌آید؟ شاید همین نبود آگاهی را که مدیری از آن می‌گوید، بتوان دلیل اصلی وضعیت این روز‌های موسیقی دانست؛ موسیقی‌ای که باتوجه‌به وضعیت موجود، حالاحالا‌ها حالش خوب نمی‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->