رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

تدابیر دولت برای مقابله با ویروس کرونا چه بوده است؟

  • کد خبر: ۱۹۴۴۰
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
تدابیر دولت برای مقابله با ویروس کرونا چه بوده است؟
مهم‌ترین سخنان رئیس جمهوری در یک هفته اخیر با محوریت مقابله با کرونا.
به گزارش شهرآرانیوز، «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا» به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل‌ شد تا هماهنگ‌کننده تمهیدات و اقدامات لازم برای سدکردن راه گسترش کرونا در کشور باشد؛ ستادی که مرجعیت و لازم‌الاجرا بودن مصوباتش برای همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور از سوی رئیس‌جمهوری بارها مورد تاکید قرار گرفته‌است.

رئیس‌جمهوری طی یک هفته منتهی به یکشنبه یازدهم اسفندماه، علاوه بر شیوع ویروس کرونا و مسائل مرتبط با مدیریت و مهار این بیماری در کشور، مزایای بهره‌برداری از قطعه نخست آزادراه تهران-شمال، لزوم همکاری و اهتمام نمایندگان مجلس در بررسی دقیق‌تر لایحه بودجه، اعلام آمادگی دستگاه اجرایی در مقابله با خطر وقوع سیل در برخی استان‌ها، بیان دستاورد دولت در حوزه راه‌آهن و ... را مورد توجه قرار داد.

دکتر روحانی همچنین در دیدار یا تماس با مقام‌های برخی کشورهای خارجی، افزون بر بیان پایبندی ایران به برجام و ظالمانه خواندن تحریم‌های آمریکا، موضوعاتی چون لزوم همکاری و هم‌افزایی منطقه‌ای در مقابله با کرونا، تاکید بر راه حل سیاسی بحران سوریه، تبیین ابتکار «صلح هرمز» و ... را مورد توجه قرار داد.

این گزارش به بررسی و محوربندی اهم سخنان رئیس‌جمهوری در یک هفته اخیر پرداخته‌است.

مهار بیماری کرونا در کشور
شیوع بیماری کرونا در کشورمان، همزمان با گسترش آن در بسیاری از کشورها موجب شد مدیریت مقابله با این بیماری اولویت دولت قرار بگیرد. در این راستا رئیس دستگاه اجرایی در هفته گذشته، بخش‌های مهمی از گفته‌های خود را به ابعاد مختلف این مساله اختصاص داد که در ادامه محوربندی شده است.

الف- لزوم برخورد علمی و تخصصی با مساله شیوع کرونا در کشور

رئیس قوه مجریه، بر اتخاذ رویکرد علمی در مواجهه با کرونا تاکید دارد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه ۷ اسفند در جلسه هیات دولت، تصریح کرد: مثل همه حوادثی که گاه و بی گاه کشور با آن مواجه شده و ملت و دولت در کنار هم و با همکاری و برخورد هماهنگ از آن عبور کردند، مسأله مواجه شدن با ویروس کرونا هم از همین روال پیروی می‌کند. خوشبختانه در عرض یک الی دو هفته اخیر، تلاش‌های بسیار خوبی در کشور هم در بخش پیشگیری و هم در بخش تشخیص و هم در بخش قرنطینه افراد و هم در بخش درمان، انجام گرفته است. نیازمند یک برخورد عالمانه با این مسئله هستیم و باید رفتار تخصصی و جدی داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری افزود: به همین دلیل هم مسئولیت امر به ستادی واگذار شده که رئیس این ستاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. بنابراین در همه امور، هم از لحاظ آمار و ارقامی که باید به مردم منتقل شود و هم توصیه‌هایی که مردم باید گوش کنند و هم مراکزی که برای تشخیص و درمان وجود دارد، باید به صورت متمرکز بدون توجه به شایعات به سخنان این مرکز توجه شود.

بر همین مبنا، دکتر روحانی در جلسه چهارشنبه ۷ اسفند هیات دولت تاکید کرد: اگر قرار است جایی باید برای یکی، دو روز کمتر و یا بیشتر تعطیل شود، تشخیص‌اش به عهده این ستاد است؛ نه استاندار، نه فرماندار و نه وزارتخانه‌ای مرجع این تشخیص نیست. یعنی اگر فردی بیمار است، تب دارد و علایم اولیه را دارد، باید مراقبت شود و وارد آن آموزشگاه و دانشگاه نشود. اگر کسی را دیدند و علامتی را دیدند بلافاصله آن را به پزشک منتقل کنند و مراقبت‌ها انجام گیرد. ما در جامعه هستیم و همه در کنار هم یک خانواده هستیم .

ب-اطمینان بخشی به مردم در مورد کارآمدی نظام در مواجهه با کرونا

ایجاد آرامش در جامعه و اطمینان‌بخشی به مردم در مورد کارآمدی نظام در مبارزه با کرونا، از مهمترین محورهای مورد توجه رئیس‌جمهوری طی هفته گذشته بود.

حجت‌الاسلام روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که روز سه‌شنبه ۶ اسفند برگزار شد، تصریح کرد:  الحمدالله بیمارستان‌های ما مجهز هستند و در این جلسه هم نیروهای مسلح قول دادند که از همه امکانات خودشان در این زمینه استفاده می‌کنند. حتی اگر وزارت بهداشت نیازی به پرسنل بیشتر داشته باشد چرا که پرسنل بخاطر خستگی شبانه‌روزی که دارند کار می‌کنند، اینها در این جهت آماده‌اند. اگر تخت بیمارستانی مورد نیاز باشد، نیروهای مسلح ما آماده‌اند اگر در جایی بیمارستان صحرایی فوری مورد نیاز باشد، آماده‌اند. بنابراین نیروهای مسلح به طور کامل در کنار این ستاد ملی و در کنار وزارتخانه هستند برای اینکه مشکلی برای درمان مردم پیش نیاید.

دکتر روحانی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اطمینان داد که همه تولیدگرهایی که در زمینه مواد ضدعفونی، شوینده‌ها و ماسک فعال هستند، خوشبختانه متعهدانه و شبانه‌روز فعالیت می‌کنند و همه بخش‌هایی که یک شیفت بوده فعالیت خود را تبدیل به ۲، ۳ شیفت کردند و ۲۴ ساعته کار می‌کنند و مردم برای مواد ضدعفونی، شوینده‌ها و ماسک نگرانی نباید داشته باشند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از  جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: البته به طور طبیعی مردم ما خبر دارند، تعداد معدودی از افراد بودند که سوء استفاده کردند و در اینجا نیروی انتظامی گزارش داد از بعضی‌ها که متأسفانه این مواد را انبار کرده بودند و می‌خواستند از این شرایط سوء استفاده کنند، با آنها برخورد شده و تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه با همه متخلفین برخورد می‌کند و نباید کسی در این مرحله حساس سوء استفاده کند.
 

 
رئیس شورای عالی امنیت ملی در جلسه چهارشنبه ۷ اسفند هیات دولت هم گفت: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تولیدی ما برای اینکه اقلام لازم را در اختیار مردم بگذارند باید همه توان خودشان را به کار بگیرند. خوشبختانه در روزهای اخیر نیروی انتظامی و تعزیرات با احتکارکنندگان برخورد خوبی داشتند. باز هم این برخوردها باید ادامه پیدا کند و نگذاریم که عدد کوچکی از مردم بخواهند از این امور سوء استفاده کنند تا از این مسأله به خوبی عبور کنیم و مسأله را بتوانیم به پایان برسانیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: امکانات بهداشتی و پرسنل متخصص و دلسوز ما جزو بخش‌های نمونه کشوری است و جزو بخش‌هایی است که همه مردم می‌توانند به طور کامل به این بخش اعتماد کنند و همیشه در همه مقاطع فعال بودند و در چند ماه پیش هم که ویروس آنفلوآنزا نوع "بی"، جامعه را تهدید می‌کرد به خوبی تلاش کردند و  این ویروس را کنترل نمودند. الان هم مطمئن هستیم که این پرسنل در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کنترل را انجام خواهند داد و مردم نباید نگران باشند، ضمن اینکه مردم باید همکاری کامل کنند همانطوری که تا امروز همکاری کامل کردند.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از همه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی اظهارداشت: ابتدا باید از همه پرسنل بهداشتی و درمانی در سراسر کشور که در این روزها با یک تلاش پیگیر و همه جانبه برای پیشگیری و مبارزه با این ویروس همه توان خود را به کار گرفتند، تشکر و سپاسگزاری کنیم . در جلسه امروز به وزیر محترم بهداشت تأکید کردیم که پرسنل بیمارستانی هرگونه نیازی برای حفاظت خودشان دارند، آن نیاز در اولویت باشد و این کار سریعاً انجام گیرد.

ج-لزوم مقابله با ویروس ترس و اضطراب در جامعه

رئیس دستگاه اجرایی مقابله با ترس و اضطراب در جامعه را به اندازه مبارزه با ویروس کرونا مهم ارزیابی کرد. حجت‌الاسلام روحانی در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه ۷ اسفند تصریح کرد: مسأله مهم‌تر از مسأله ویروس کرونا، ویروس ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است. این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید و وحشت و اضطراب ایجاد کنیم این هم ویروسی است.

دکتر روحانی افزود: ویروس آنفلوآنزا هر سال در دنیا می‌آید و هر سال هم کشته می‌گیرد. در سال‌های اخیر و در آمریکا، آمار نشان می‌دهد بین ۱۲ هزار در سال تا سالی بوده ۱۰۰ هزار کشته آنفلوآنزا بوده است. آنفلوآنزای مختلف آمده و عده‌ای هم از بین رفتند. تلفات کرونا بیشتر از آنفلوآنزا نیست. طبق نظر پزشک‌ها و دیشب هم متخصصین همین را می‌گفتند البته نوع انتشار، سرایتش ممکن است متفاوت باشد اینها همه درست است. متخصصین باید بیایند و واقعیت را به مردم بگویند و برای مردم توضیح دهند. اضطراب و ترس مردم در حد لازم باشد و وقتی اضافه می‌شود، خودش خطرناک است و می‌تواند مشکلات دیگری را درست کند.

حجت‌الاسلام روحانی سه شنبه ۶ اسفند در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال هم با اشاره به شیوع کرونا در کشور گفت: درمورد ویروس سخت آنفلوآنزای تایپ B  که امسال در آمریکا ۱۶ هزار نفر تلفات داد، در ایران صد و خرده‌ای تلفات داد و ما از آن سختی عبور کردیم و این ویروس کرونا سخت‌تر از آن نیست، البته از نظر تماس و سرعت انتقال ویژگی هایی دارد و شرایط‌اش فرق می‌کند ولی نباید وحشتی در میان مردم ایجاد شود. همه باید به دستورالعمل های وزارت بهداشت، عمل کنند همدیگر را یاری و کمک کنیم سلامت و شفا از جانب خداوند است و خدا به همه شفا خواهد داد.  ما و پزشک‌ها وسیله ‌هستیم.

د-روند مثبت کنترل کرونا در کشور

از نگاه رئیس‌جمهوری، در هفته گذشته روند مبارزه با کرونا در کشور مثبت بوده است. دکتر روحانی روز چهارشنبه ۷ اسفند در جلسه هیات دولت تصریح کرد: البته برای عبور از کرونا ممکن است به یک، دو و یا سه هفته زمان نیاز داشته باشیم. گزارش‌هایی که تا دیشب (۶ اسفند) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا داد، امیدوارکننده بودند.

امروز هم گزارشی دریافت کردم که کیت‌های تشخیص را که از خارج و از طریق سازمان بهداشت جهانی(WHO ) وارد می کردیم – که البته همچنان به روند آن ادامه می دهیم – توسط متخصصین داخلی ما هم این کیت تولید شده و درحال آزمایش است، همه مراحل اولیه آن مثبت و قابل قبول بوده است و در نهایت ظرف امروز و فردا که به تأیید نهایی رسید می‌توانیم در ظرف مدت کوتاهی صدها هزار کیت، حتی میلیون‌ها از این کیت را تولید کنیم و در اختیار همه بیمارستان‌های کشور قرار دهیم که مردم خیالشان راحت باشد و اگر موردی، شکی و تردیدی وجود دارد به راحتی پزشکان عزیز ما بتوانند به تشخیص نهایی برسند.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: کاری که انجام می‌گیرد یک کار شبانه‌روزی، دقیق و علمی است. در مجموع روند کاهش مراجعه و پیشرفت در امر درمان را مشاهده می کنیم. یعنی اگر ۱۰۰ نفر در روزهای اولیه بستری بودند، از این ۱۰۰ نفر ممکن بود ۷، ۸ نفر از دنیا بروند امروز این رقم خیلی پایین آمده است. بخاطر اینکه بر این روند مسلط شدیم. هم به روند تشخیص و هم روند درمان مسلط شدیم و این همکاری و هماهنگی را باید ادامه دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه ۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا هم تصریح کرده بود: گزارشی که آقای وزیر محترم در آغاز جلسه دادند، گزارش امیدوارکننده‌ای بود بر این مبنا که حرکت به سمت کنترل این ویروس است و مراجعه‌کننده‌ها در بسیاری از شهرهایی که در روزهای پیش زیاد بوده، به شدت کاهش پیدا کرده است. افرادی که از بیمارستان مرخص می‌شوند و تست‌شان مثبت بوده و دوران درمان خود را گذرانده‌اند، این هم افزایش پیدا کرده است. هر دو خبر بسیار امیدوارکننده برای جامعه ما است

ه-تاکید بر صحت آمار اعلامی

رئیس‌جمهوری در هفته گذشته بارها بر صحت آمار اعلامی در مورد موارد ابتلا و قربانیان کرونا تاکید کرد. دکتر روحانی در جلسه چهارشنبه ۷ اسفند هیات دولت گفت: به هیچ عنوان آماری که وجود دارد، نه کم می‌کنیم نه زیاد می‌کنیم و نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک نمایی می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: دیشب هم تأکید کردم وزارت بهداشت و درمان هر آماری که هست با واقعیت برای مردم گفته شود؛ اگر فردی در سایه این بیماری فوت شده به مردم گفته شود؛ روزانه عده‌ای به طور طبیعی در همه شهرها فوت می‌شوند؛ عده‌ای هم سرماخورده فوت می‌شوند؛ عده‌ای آنفلوآنزا گرفته فوت می‌شوند؛ اینها را پای کرونا نگذاریم؛ اینها عوامل خودش را دارد؛ آنجایی که وزارت بهداشت تشخیص می‌دهد بخاطر این ویروس کرونا بوده، باید برای مردم بگوید و اعلام کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: مردم باید کاملاً اعتماد داشته باشند که آمار و ارقام به دقت برای آنها بیان خواهد شد و از این نظر نگرانی نداشته باشند؛ نه از لحاظ شوینده‌ها و مواد غذایی؛ بحث قرنطینه هم که قرنطینه شهر اساساً نداریم و قرنطینه فردی درجایی است که مشکوک است و  از سوی دیگر امکانات لازم در کشور وجود دارد؛ پزشک و متخصصین لازم هم داریم.

و-لزوم آموزش و شفافیت در اطلاع‌رسانی به مردم

دکتر روحانی با اشاره به نقش مردم در کنترل شیوع کرونا، بارها از لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم در این حوزه گفت. حجت‌الاسلام روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که روز سه‌شنبه ۶ اسفند برگزار شد، تصریح کرد: موضوع بعدی، آموزش مردم است. الحمدالله متخصصین و صدا وسیما که در این زمینه فعال بوده اند، فعالیت خود را افزایش دهند. واقعیت‌ها و همه چیز به مردم گفته شود، اگر در موردی مبتلا داریم به مردم گفته شود. اگر کسی خدای ناکرده فوت کرده باید به مردم اعلام شود. اگر عده‌ای هستند از بیمارستان‌ها مرخص شدند و دوره این بیماری را گذرانده‌اند به مردم اطلاع داده شود. اطلاع مردم برای ما اصل است.
 

بیشتر بخوانید: وزارت بهداشت: درمان ۱۲۳ مبتلا به کرونا
دکتر روحانی افزود: مردم ما باید به وزارت بهداشت که نظراتش از طریق صدا و سیما اعلام می‌شود اعتماد کنند. این اعتماد سرمایه اصلی ما است و در اینجا به فضای مجازی و برخی رسانه‌های معاند در دنیا که حرف‌های عجیب و غریب می‌زنند، هم مردم توجه نکنند و هم مسئولینی که در این زمینه مسئولیت دارند نسبت به فضای مجازی مسئولیت خودشان را انجام دهند. ان‌شاء الله با همکاری همدیگر از این مرحله حساس به سلامتی عبور خواهیم کرد و امیدواریم با کمترین مشکلات بتوانیم از این مسأله‌ای که برای کشور و برای بسیاری از کشورهای دنیا پیش آمده به سلامت همه عبور کنیم .
 

بیشتر بخوانید: رئیس جمهور: تلاش خود را در مسیر اطمینان بخشیدن به مردم برای تامین سلامت آنان مضاعف کنید 

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دستورالعمل‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می‌شود و مرجع هم برای مردم صدا و سیما باشد. صدا و سیما مرجع اصلی ما است و همه توصیه‌هایی که از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توسط صدا و سیما اعلام می‌شود، برای مردم باید اهمیت داشته باشد و همه به آنها توجه کنند و برای اجرای آنها تلاش کنند.

ز-توصیه به عدم حضور در اجتماعات غیرضروری

رئیس شورای عالی امنیت ملی در هفته گذشته بارها بر ضرورت پرهیز مردم از شرکت در اجتماعات غیرضروری تاکید کرد. دکتر روحانی سه شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: توصیه ستاد ملی این است  که اجتماعات غیرضرور در کشور ما انجام نگیرد. یک وقتی اجتماعی است لازم، ضروری و واجب است. جایی که مستحب است، واجب نیست، مراقبت کنند حتی برای اماکن متبرکه که برای ما بسیار مقدس و مورد توجه مردم هستند ولی اینجا توصیه پزشکی و بهداشتی را همه باید مراعات کنند. اجتماع کمتری شود، اگر جمعیتی است باید همه مراقبت‌های بهداشتی خودشان را انجام دهند، این ایام، ایامی است که راهیان نور خودشان را آماده می‌کردند، خوشبختانه تصمیم‌گیری شده در ستاد ملی که این کار تعطیل شود نیروهای مسلح هم دستورات لازم را دادند، نسبت به اعتکاف هم همینطور، ستاد ملی مراعات را توصیه می‌کند و من فکر می‌کنم که اگر چیزی را ستاد ملی مبارزه با پیشگیری و مبارزه، امروز تصمیم گرفت و ابلاغ شد، آن تصمیم به عنوان یک امر لازم همه تلقی کنند.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: از لحاظ شرعی نیز چون مصوب شورای عالی امنیت ملی است و رهبری معظم آن را تأیید فرمودند و گفتند باید همه اطاعت کنند. بنابراین همه باید این را به عنوان امر لازم و ضروری مورد مراقبت خودشان قرار دهند. هرکجایی اگر این ستاد موردی را از شنبه لازم دید، اگر مدرسه‌ای، دبیرستانی، دانشگاهی، محل اجتماعی، مورد خاص را اگر تشخیص داد خودش اعلام می‌کند، بنابراین از روز شنبه همه روال‌ها به صورت عادی در کشور خواهد بود مگر مورد خاص با شرایط ویژه که خود ستاد ملی آنها را اعلام می‌کند. در این زمینه اجتهاد در برابر نص نداشته باشیم و همه موظف باشند از ستاد اطاعت کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین در جلسه چهارشنبه ۷ اسفند هیات دولت هم تاکید کرد: همانطور که توصیه شده است، جایی که واجب نیست برای حضور ما و رفتن در اجتماعاتی که نیاز و ضروری نیست باید کاهش یابد یا قطع کنیم. همانطور که برخی از برنامه‌ها و فوق‌برنامه ها را قطع کردند بخاطر اینکه مراقبت بیشتر شود. در مراقبت و در امر بهداشتی نباید کوتاهی کنیم.

ک-پاسخ به شایعات در مورد قرنطینه

ایجاد شایعاتی در مورد قرنطینه برخی شهرها، موجب شد بخشی از اظهارات هفته گذشته دکتر روحانی به این مساله اختصاص یابد. حجت‌الاسلام روحانی در جلسه اخیر هیات دولت تصریح کرد: نکته دیگری که می‌خواهم تأکید کنم درباره این شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند.
 
چنین چیزی هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. یعنی اگر فردی علایم اولیه ای داشت این فرد باید قرنطینه شود. مراکز زیادی را هم در تهران پیش‌بینی کردیم. دیشب اعلام شد، تخت‌های فراوانی آماده شده است. در شهرستان‌ها هم آماده شده است  و نیروهای مسلح نیزگفتند که برای هر گونه کمک آماده هستند.

دکتر روحانی افزود: بنابراین اگر در مواردی، فردی مشکوک بود و علایمی داشت، فوری در آن مراکز بستری شود و بعد هم مشخص می‌شود که این دارای این ویروس است یا به سرماخوردگی عادی و آنفلوآنزای دیگری مبتلا شده است و باید مرخص شود. بنابراین مردم به این فکر نباشند که فروشگاهی یا شهری بسته می‌شود و یا قرنطینه عمومی ایجاد می‌شود.
خدمت مردم عزیز و بزرگوار عرض می‌کنم همه مواد غذایی، مواد اولیه، حتی شوینده‌ها هم که این روزها مقداری کم بوده در روزهای آینده جبران خواهد شد و در انبارها و ذخایر وجود دارد. مردم هیچ گونه نگرانی از این نظر نداشته باشند البته همه باید به طور فردی مراقبت کنیم دستورهای بهداشتی را همانطور که توصیه می‌شود، مراعات کنیم. صدا و سیما هم به عنوان مرجعی است که باید به مردم آموزش داده و اطلاعات لازم را به مردم دهد.

ل- تاکید بر لزوم تداوم کار و فعالیت در کشور

رئیس‌جمهوری با توجه به اشاعه کرونا، بارها بر لزوم تداوم کار و فعالیت در کشور تاکید کرد. رئیس شورای عالی امنیت ملی روز سه‌شنبه ۶ اسفند در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص لزوم تداوم کار و فعالیت در کشور و ممانعت از ایجاد وقفه در آن به موجب کرونا تصریح کرد: کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بوده ادامه پیدا کند، منتها هر کجا که جمعیت و اجتماعی است، باید همه مراقبت‌های لازم پزشکی را انجام دهیم.

دکتر روحانی گفت: همه باید به تمام مراقبت‌های بهداشتی که توصیه می‌شود، عمل کنند. اگر مدرسه، دبیرستان، ‌دانشگاه و کارگاهی است، همه باید دقت کنند آن مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را انجام دهند، اما همه باید کار و فعالیت کنیم و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌ افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند. همه باید مشغول به کار خودمان باشیم و فعالیت کنیم و همه باید مراقب باشیم. اگر موردی را دیدیم، شکی کردیم و فرد مشکوکی بود، به بیمارستان ببریم.

م-کرونا نباید به سلاح دشمن تبدیل شود

لزوم هوشمندی مقابل برخی تلاش‌ها جهت بی‌اثر کردن اقدامات دولت در راستای مبارزه با کرونا در کشور هم مورد توجه رئیس‌جمهوری بود. حجت‌الاسلام دکتر روحانی در جلسه هیات دولت در چهارشنبه ۷ اسفند تصریح کرد: کرونا نباید تبدیل به سلاح و اسلحه دشمنان شود؛ آمریکایی‌ها و دشمنان ما در طول این مدت، حدود ۲ سال(۲۱ ماه) که الان گذشته است، با تحریم و تبلیغ‌شان همواره خواستند در این کشور، تولید و فعالیت اقتصادی بخوابد و مردم در رنج قرار بگیرند.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: این مسأله ویروس یک بهانه جدیدی دست معاندین نشود که این باعث شود، کار، فعالیت و تولید متوقف شود؛ البته مراقبت‌های بهداشتی سر جای خودش است؛ اینجا هم که می‌آییم جمع می‌شویم اگر وزارت بهداشت به ما گفت قبل از ورود به جلسه باید دست‌مان را با صابون بشوریم این کار را می‌کنیم؛ یعنی هر چه وزارت بهداشت به ما بگوید انجام می‌دهیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: نمی‌شود دولت را تشکیل ندهیم، مشورت نکنیم، تصویب نکنیم، کار مردم را حل نکنیم. ادارات و همه جا، همه مردم؛ بحمدالله همانطوری که در بیمارستان‌ها که خط مقدم است، پزشکان و پرستاران ایثارگرانه کار می‌کنند؛ همه مردم، فعالین تولید و کارخانجات همه کار می‌کنند و این کار باید ادامه پیدا کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: نباید بگذاریم آمریکا یک ویروس جدیدی را بر ویروس کرونا سوار کند، به نام تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی و ترس فوق‌العاده؛ این توطئه‌ای است که امروز می‌بینیم و در تبلیغات خارجی هم شما می‌بینید؛ اخیراً یکی از مسئولین رده بالای آمریکا هم راجع به کرونای ایران حرف می‌زند؛ خودشان آنجا گرفتار کرونا هستند، خودشان در آمریکا، در آنفلوآنزا ۱۶ هزار کشته دادند و برای خودشان را نمی‌گویند. اینجا روی خود را به سمت ایران چرخانده‌اند و با مردم ایران صحبت می‌کنند؛ مردم ایران خودشان هم هوشیارند، هم مراقبت می‌کنند و هم کمک می‌کنند؛ این ملت، همان ملتی است که در همه روزهای سخت به کمک همدیگر آمدند؛ امروز هم روزی است که باید همدیگر را یاری کنیم و به همدیگر کمک کنیم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: آمار و ارقام اقتصادی در مجموعه ماه‌های اخیر خوب بوده، نباید بگذاریم این مسأله بر آمار ما تأثیر بگذارد؛ در فعالیت اقتصادی، صنعت، رشد، کشاورزی، تورم، همه آمارها در ۲، ۳ ماه اخیر خوب بوده اگر نگذاریم این تأثیر روانی را در جامعه دشمنان ایجاد کنند یا افرادی که دانایی کافی ندارند و یا افرادی که می‌خواهند اظهار فضل کنند. هر کسی می خواهد در اینگونه مواقع اظهار فضل بفرماید، مرجع مشخص کردیم، فاضل در کشور زیاد داریم اما مرجع همین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و مرجع دوم نداریم.

دکتر روحانی گفت: خواهش می‌کنیم آنچه واقعیت است برای مردم بگویند. نسخه برای کشور نپیچند. آنجا که کشور نسخه‌اش می‌پیچد، ستاد ملی ما این مسئولیت را دارد. این تصمیم دولت و تصمیم شورای عالی امنیت ملی است و بر آن مبنا عمل می‌کنیم و ان‌شاء الله از این مسایل عبور می‌کنیم و در همین روزها تا آخر سال شاهد افتتاح طرح‌های بسیار مهم هستیم و در این مسایل هم کارمان را پیش می‌بریم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد:  دیروز هم شما دیدید، بزرگترین هنر معماری، مهندسی و فعالیت ما در ساخت و ساز و عمران را مشاهده کردیم که ۳۲ کیلومتر که یا پل یا تونل است، در شرایط سخت افتتاح شد و آنجا رئیس بنیاد مستضعفان آمد آمار را اعلام کرد. خطاب به من گفت، اول دولت شما این طرح فقط ۱۷ درصد پیشرفت داشته و امروز رسیده به ۱۰۰ درصد یعنی ۸۳ درصد فعالیت در همین ۶ سال انجام گرفته است. علیرغم مشکلات و تحریم‌های سختی که داشتیم. ان‌شاء الله باز هم مردم تا آخر سال و اوایل سال آینده خواهند شنید طرح‌های بسیار مهمی که افتتاح خواهد شد.

گشایش فاز نخست آزادراه تهران-شمال

افتتاح فاز نخست آزادراه تهران- شمال در روز ششم اسفندماه، موجب شد دکتر روحانی ابعاد مختلف اجرایی‌سازی این پروژه را در سخنانش مورد توجه قرار دهد که در ادامه محوربندی شده است.

الف- مروری بر تولد ایده تا اجرای طرح آزادراه تهران- شمال

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز سه شنبه ۶ اسفند در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال گفت: امروز برای ملت بزرگ ایران روز بسیار خوشحال‌ کننده ‌ای است. عملاً این پروژه را در دوران تحریم ساختیم و افتخار می‌کنیم به اینکه تحریم نتوانست بر اراده مهندسین، کارگران و مدیران ما و همه بخش‌های مختلف وزارت راه، بنیاد مستضعفان و همه آنهایی که دست‌اندرکار بودند، برای تکمیل این پروژه بسیار مهم تأثیر بگذارد. البته تحریم ممکن است در زمان‌بندی با یک تأخیرهایی ما را به طور طبیعی مواجه کند، اما هیچ‌وقت  پروژه‌های مهم متوقف نشد. ببینید وقتی دولت ما شروع شد که ما در تحریم بودیم، در تحریم شدید بودیم تحریمی که از سال ۹۰، ۹۱ شروع شده بود، ۹۲ که آمدیم در شدت تحریم بودیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: از همان روزهای اولیه ریاست جمهوری، آقای فروزنده را که آن زمان مسئول بنیاد مستضعفان بود، صدا زدم و به او گفتم که نقشه همین آزاد راه شمال را بیاورد. ایشان نقشه را آورد و بحث کردیم که کجا هستیم و چرا اینقدر عقب هستیم و باید چه کنیم؟ همانطور که آقای مهندس فتاح اعلام کردند آن روز ۱۷ درصد از این پروژه انجام گرفته بود و باید برای ۸۳ درصد این پروژه تصمیم می گرفتیم لذا از همان روز گفتم که دولت با تمام کوشش دنبال این طرح خواهد بود. از سال  ۷۵ با این پروژه سر و کار داشتم. خدا رحمت کند آیت الله هاشمی رفسنجانی را که برای این پروژه تصمیم گرفت. ابتدا طرح دیگری مطرح بود بعد جناب آقای رفیق‌دوست طرحی به آقای هاشمی دادند و ایشان مرا صدا زد و مفصل با من صحبت کرد. این طرح به بنیاد واگذار شد و زحماتی را از همان روزهای اولیه آقای مهندس فروزنده و بعد آقای سعیدی‌کیا با همه وجود برای تکمیل طرح به صحنه آمد. آقای مهندس فتاح هم که هر کجا بوده با همه توان و قدرت در کار خودش فعال است و ما در کارهای قبلی هم ایشان را دیدیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی هم البته در زمان آقای دکتر آخوندی برای این پروژه، ایشان خیلی زحمت کشید. چند بار هم با هم قرار گذاشتیم از این پروژه بازدید کنیم که نشد و جای ایشان امروز که این پروژه افتتاح شده خالی است. آقای مهندس اسلامی هم از روز اول عنصر بسیار پرکار و خستگی‌ناپذیر و جزو وزرایی است که واقعاً خستگی ناپذیر است. هر ساعتی هم زنگ می‌زنیم ایشان سر کار است و فعال است و تا حالا موفق نشدیم ایشان را در خواب پیدا کنیم. هر ساعتی زنگ زدیم بیدار بوده است. تشکر می‌کنم از همه آنهایی که بار مسئولیت را بر دوش گرفتند این کار خیلی ارزشمندی است. شما همه بیان کردید و درست هم بیان کردید که با افتتاح این پروژه چقدر در سوخت و در راه صرفه‌جویی می‌شود.

ب- تبیین مزایای افتتاح آزادراه تهران- شمال

رئیس‌جمهوری سه شنبه ۶ اسفند در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال گفت: همه ما توجه داریم که عمر مردم و ساعات زندگی مردم چقدر مهم است. اینکه این جاده جدید، یک ساعت و نیم زمان را کوتاه می‌کند، نمی‌شود برای آن ارزش گذاشت. در این جاده، به طور متوسط مثلاً در ۲۴ ساعت، ۱۸ ، ۱۶ هزار ماشین عبور می‌کند و در هر ماشین ۲، ۳ نفر است اگر اینرا بر ۱.۵ ساعت ضرب و تقسیم کنیم، ببینید چقدر در عمر و زندگی مردم تأثیر گذار است.

رئیس دستگاه اجرا افزود: همه شما تجربه دارید وقتی آدم یک مسافرت ۲ الی ۳ روزه می‌رود، زمانی که بر می‌گردد اگر در یک راه‌بندان بزرگ گرفتار ‌شود، لذت آن سفر از بین می رود. یک وقتی در این تعطیلات از چالوس به تهران می‌آمدم، ۱۵ ساعت در راه بودیم، شاید شما زمان بیشتر از این را هم تجربه کرده باشید. همه راه بسته بود و ماشین‌ها میلیمتری حرکت می‌کردند. ما نسبت به مردم، عمر و لذت و شادی مردم متعهدیم. خداوند انسان‌ها را آفریده برای اینکه یک زندگی خوب، سالم و شادمانه داشته باشد. همه‌اش نباید در غم و غصه باشیم. دشمنان ما همیشه می‌خواهند برای ما فشار، مشکلات باشد. بعضی از حوادث است که در اختیار ما نیست و پیش می‌آید مانند سال ۹۸ سال سیل بوده است که از آغاز سال با سیل شروع کردیم. وقتی وقوع زلزله را کاری نمی‌شود کرد، باید کاری کنیم که آثار سوء این حوادث را در زندگی مردم کم کنیم.

ج- برنامه دولت برای تکمیل بخش دوم آزادراه تهران-شمال

رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال تصریح کرد: قرار ما با آقای مهندس اسلامی و آقای مهندس فتاح این است که تا پایان دولت دوازدهم ، قطعه دوم یک مسیرش افتتاح شود و یک مسیر هم از همان جاده قدیم استفاده شود تا قسمت بعد هم تکمیل شود .

دکتر روحانی افزود: البته آقای اسلامی عوارضی در نظر گرفته بود و ما مقداری تخفیف دادیم تا رفت و آمد مردم با شادی شروع شود. در روز غیرتعطیل کمتر و در روز تعطیل هم قیمت مناسب و همچنین تصمیم گرفتیم که از این قطعه یک، دولت و بنیاد هر درآمدی که دارند، ان‌شاء الله آنرا برای قطعه دوم صرف می‌کنیم. البته این درآمد کافی نیست و قطعه دوم به پول زیادی نیاز دارد لذا مردم بدانند هر مقداری هم در اینجا داده می‌شود، برای قطعه دوم صرف خواهد شد و البته دولت هم کمک می‌کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. رقم را گفتند که ارزش روز آن چقدر است. ارزش اصلی‌اش هم حساب کنیم، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خرج شده است. ۴۲۰۰ خرج شده است. ارزش الان هم گفتند حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش فعلی آن است. خرج زیاد و وقت زیادی برده است در طول این زمان و امروز الحمدالله آماده شده است.

دکتر روحانی در خصوص مزایای این مسیر برای مردم گفت: این به نفع سلامت مردم است. اینکه انرژی کمتری مصرف می‌شود. همین که رقم را اعلام کردند در سال بیش از ۸۰ میلیون لیتر مصرف بنزین کمتر می‌شود، این بسیار مهم است، وقت مردم و مسأله آلودگی و سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. این جاده، جاده‌ای است که مردم با آن سالم‌تر به مقصد می‌رسند، سلامت مردم برای ما مهم است .

د-تبیین دستاوردهای دولت در حوزه راه‌آهن

حجت‌الاسلام روحانی سه شنبه ۶ اسفند در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بنادر، کار بسیار عظیمی انجام گرفته است. در زمینه راه‌آهن کار بی‌نظیری انجام گرفته است. در دولت های یازدهم و دوازدهم ۵ استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان های شرقی و غربی و گیلان  به راه آهن سراسری وصل شده اند که این کار بسیار عظیم و بزرگی است .

دکتر روحانی ادامه داد: امیدواریم بخش بزرگ راه‌آهن چابهار به زاهدان که بسیار برای ما اهمیت دارد هم با تزریقی که اخیراً  از لحاظ مالی انجام گرفته امیدوارم حرکت خوبی انجام بگیرد و همچنین راه‌آهن رشت به آستارا که برای ما بسیار اهمیت دارد و همین امروز هم با آقای اسلامی صحبت می‌کردیم ان‌شاء الله بودجه آن را هم به عنوان طرح‌های بسیار مهم تأمین می‌کنیم.

همه اینها را خداوند برای شما مبارک قرار دهد، اصل، رضای خداوند و رضای مردم است. این دو رضایت مهم است. اول رضای خداوند بعد رضای مردم. بقیه چیزها در گذر است.

تاکید بر ایستادگی ملت

توجه به مسائل و مشکلات اخیر کشور و اطمینان‌بخشی به مردم در مورد عبور از این چالش‌ها از دیگر محورهای اظهارات اخیر دکتر روحانی است.

رئیس‌جمهوری سه شنبه ۶ اسفند در مراسم افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال تصریح کرد: نمی توان از بروز حوادثی مانند سیل و زلزله جلوگیری کرد. امسال هم ما غم و مشکلات زیادی داشتیم، از شهادت سردار بسیار عزیز ما، سردار سلیمانی گرفته تا حادثه مردم عزیز کرمان  تا مردم عزیزی که در هواپیما جان به جان آفرین سپردند برای همه ما بسیار مایه تأسف بود و سال سختی بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: مردم ما در همه جا با شهامت به میدان آمدند. یعنی در برابر تحریم خم نشدند، التماس نکردند. ما به دشمنان التماس نخواهیم کرد. ملت ما التماس نخواهد کرد. ملت ما تسلیم هم نخواهد کرد و سختی را تحمل می‌کند تا دشمن را پشیمان کند. در برابر حوادث طبیعی غیرمترقبه‌ای هم که پیش می‌آید باز هم مردم ما آزمایش خوبی دادند و همه به هم کمک کردند. اصلاً خداوند اساس زندگی را این قرار می‌دهد. "لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا " همه زندگی این است. خداوند می‌گوید ما زمین را آفریدیم همه آیت‌ها را آفریدیم،  انتهای آن برای چیست؟ برای اینکه معلوم شود که در این مسابقه چه کسی بهتر عمل می‌کند، همه‌اش این است. هیچ چیز دیگر نیست.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: شادی و غم مهم نیست. مهم این است که در شادی و غم چگونه عکس‌العمل نشان دهیم و چطوری کمک می‌کنیم. حادثه‌ای پیش می‌آید از یک کشوری یک مصیبتی پیش آمده و ویروسی آمده و الان هم حدود ۴۰ کشور دنیا را مبتلا کرده و همه جا را مبتلا می‌کند، این جوری است که به همه کشورها می‌رود. یعنی یک مسافر بی‌دعوت و نامیمون برای خودش سفر می‌کند و هر جایی می‌رود. باید از این مشکل عبور کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: نباید از مشکلات بهراسیم و خدای ناکرده نباید کسی از این حوادث سوء استفاده کند و برای روزی که مردم در سختی هستند، جیب بدوزد. آن جیب‌هایی که برای غم و سختی مردم دوخته می‌شود ،بسیار خطرناک است و برای زندگی دنیا و آخرت‌شان جز خسارت هیچ‌چیز ندارد. آدم برای  مردمی که برای خرید قرص و مواد شوینده و ضدعفونی کننده و حتی  ماسک گرفتارند، آنجا بیاید، سوء استفاده کند این درست نیست. خداوند این همه راه برای روزی حلال گذاشته است. چرا دنبال طلب درآمد حرام می‌گردیم.

لزوم اهتمام مجلس در بررسی لایحه بودجه

رد کلیات لایحه بودجه ۹۹، موجب شد رئیس‌جمهوری اهمیت همکاری نمایندگان در بررسی این لایحه را مورد تاکید قرار دهد.  
دکتر روحانی در جلسه روز چهارشنبه ۷ اسفند هیات دولت، گفت: می‌خواهم نکته‌ای را نسبت به بودجه سالانه خدمت نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی عرض کنم که روزهای پایانی و هفته‌های پایانی خدمت خودشان را می‌گذرانند. بودجه سالانه برای مردم ما بسیار مهم است. اولاً نمایندگان محترم توجه دارند قبل از اینکه بودجه در دولت مطرح شود ما کلیات بحث را در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بحث و مطرح کردیم و چارچوبی را تصویب کردیم. مقام معظم رهبری آن چارچوب را تأیید کردند بر مبنای آن چارچوب آمدیم در دولت لایحه را تصویب کردیم و خدمت نمایندگان فرستادیم.
نمایندگان ما در کمیسیون‌های مختلف و در کمیسیون تلفیق در خدمت نمایندگان بودند و توضیحات را دادند و روال هم همین است وقتی همه کمیسیون‌ها پیشنهاد می‌دهند، یعنی اصل‌اش را قبول کرده اند که پیشنهاد می‌دهند. کمیسیون تلفیق هم وقتی اصلاح می‌کند یعنی اصل‌اش را قبول دارد.
پس به طور طبیعی مجلس عملاً پذیرفته که این بودجه، بودجه‌ای درست است. حالا اصلاحات را نیاز می‌بیند، اصلاح می‌کند. خوشحالم که این لایحه با تدبیر نمایندگان محترم و ریاست محترم مجلس به کمیسیون تلفیق برگشت ان‌شاء الله امیدواریم آنها دقت‌شان را بکنند ما هم در خدمت آنها هستیم تا این لایحه بودجه سریع‌تر به تصویب برسد برای سال آینده.

دکتر روحانی افزود: من در اینجا هم خدمت مردم و هم خدمت نمایندگان عزیز عرض می کنم ما بودجه را بر مبنای واقعیت‌ها در نظر گرفتیم. ممکن است در یک جایی بحث این باشد که این واقعیت که پیش‌بینی کردیم، صد در صد تحقق پیدا می‌کند یا نمی‌کند راه جبرانی برایش گذاشتیم و  در نظر گرفتیم که اگر این راه به صد در صد نرسید از راه دیگری که ۵۰ داریم استفاده می‌کنیم آن ۵۰ درصد بشود ۷۰ درصد فرمول‌هایش در بودجه مشخص است حواس‌مان جمع بوده در چه شرایطی داریم این کار را انجام می‌دهیم. در بودجه دنبال این بودیم که زندگی مردم، کارمندها و بازنشسته‌های ما طبق روال انجام بگیرد. با کمکی که می‌شود در سال آینده انجام داد برای رفاه بیشتر خواستیم مبارزه با فقر را در این لایحه ادامه دهیم. مسأله اشتغال برای ما مهم بوده و بحثی است که در این بودجه مد نظر قرار دادیم.

رئیس دستگاه اجرایی ادامه داد: بخش‌های عمرانی کشور برای ما بسیار مهم است که در این بودجه بیش از بودجه‌های دیگر مورد توجه قرار دادیم. می‌دانستیم در مسأله نفت اتکا باید کم شود، کمترین اتکاء به نفت هم در همین بودجه وجود دارد. بنابراین خدمت مردم عزیز عرض می‌کنم دولت همه زحمت خودش را در این زمینه کشیده، بودجه را آماده کرده و همه روال را طی کرده و حتی جاهایی که لازم بوده مجوزهای لازم را بگیرد اجازات لازم را گرفته و خدمت مجلس داده است. از مجلس عزیز هم توقع داریم که ان‌شاء الله این را سریع‌تر نهایی کند و بودجه تصویب شود، ان‌شاء الله وزیری هم که پیشنهاد می دهیم برای وزارت کشاورزی، آن را هم نمایندگان محترم بررسی می‌فرمایند و ان‌شاء الله رأی مثبت دهند و کابینه در این زمینه تکمیل شود و بتوانیم کارمان را ادامه دهیم.

اعلام آمادگی دولت در برابر سیل برخی استان‌ها

هشدار در مورد خطر وقوع سیل در برخی استان‌های کشور، بخشی از اظهارات اخیر رئیس دستگاه اجرایی را به این مساله اختصاص داد.

رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه هیات دولت با اشاره به مساله سیل گفت: این روزها، کم و بیش در بعضی از استان‌ها باز صدای سیل را می‌شنویم. خدمت مردم عزیز می‌خواهم عرض کنم که امسال، پیش‌بینی‌ها خیلی بهتر از پارسال است و آمادگی‌ها خیلی بیشتر از پارسال است. وزارت نیرو، تنظیم سدها را بهتر از پارسال با احتیاط بیشتری مد نظر قرار داده است. همین هفته قبل که آمار سدها را می‌دیدم و امروز هم وزیر نیرو توضیح بیشتری داد. همه سدها، گنجایش خوبی دارد. بنابراین هر چه این روزها باران بیاید، سدها تاب‌آوری لازم را دارد تا این آب‌ها را پشت خودش جمع کند و هر جا لازم بود رهاسازی به مقداری که لازم است که خسارت به پایین‌دست نزند، انجام می‌شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ستاد بحران کاملاً آماده است. استاندارها و فرماندارها پای کار هستند. با برخی از استاندارها صحبت کردم آقای وزیر کشور به طور منظم آن را دنبال می‌کنند و آمادگی کامل وجود دارد. امیدواریم امسال رحمت خداوند برای ما بیشتر باشد و خسارت احتمالی برای مردم عزیز کمتر باشد. خودمان را برای یک سال بسیار خوب آماده کنیم و ان‌شاء الله خداوند به همه ما توفیق دهد تا خادم بهتری در سال آینده برای مردم باشیم و مردم با تلاش بیشتری کار خودشان را انجام دهند.

اظهارات رئیس‌جمهوری در حوزه سیاست خارجی

رئیس دستگاه اجرایی در دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های خارجی، مسائل مختلفی را مورد توجه و تاکید قرار داد که در ادامه دسته‌بندی شده است.

الف- از برجام و روابط با اروپا تا مسائل منطقه در دیدار وزیر خارجه اتریش

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه ۴ اسفند در دیدار وزیر امور خارجه اتریش، روابط  تهران و وین را بسیار خوب و دوستانه خواند و افزود: دو کشور ظرفیت های خوبی بویژه در زمینه های اقتصادی برای همکاری دارند و امیدواریم اتریش در توسعه همکاری ها به فشارهای غیر قانونی و نادرست آمریکایی ها اعتنا نکند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برجام و توافق هسته ای فقط تعلق به ایران، اروپا و یا کشورهای ۱+۵ ندارد بلکه می تواند برای امنیت و صلح منطقه و جهان تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: ما هنوز هم بر این باور هستیم که می توانیم برجام و این توافق را حفظ کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه توافق هسته ای می توانست پایه خوبی برای ایجاد اعتماد جدید بین ما و غرب از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا باشد، گفت: ایران به سهم خود به این توافق متعهد بوده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تحریم مواد غذایی و دارو از سوی آمریکا علیه مردم ایران در کنار تحریم های اقتصادی ایران، اظهارداشت: اعمال این تحریم ها یک اقدام تروریستی است و انتظار داریم اتحادیه اروپا در این زمینه به وظیفه انسانی خود عمل کند.

دکتر روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت منطقه ما باید توسط کشورهای خود این منطقه تامین شود، گفت: امروز امنیت آبراهه های منطقه نسبت به گذشته کاهش یافته و بسیاری از کشورهای منطقه ما همچون یمن ، عراق، سوریه و افغانستان در شرایط امنیتی مناسبی قرار ندارند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران "طرح صلح هرمز" را با هدف برقراری صلح و امنیت در منطقه ارائه کرده و این طرح با استقبال روبرو شده است ، تصریح کرد: همه مشکلات منطقه ما ناشی از مداخلات غلط و غیرقانونی آمریکا در مسائل این منطقه است. معتقدیم امنیت این منطقه در امنیت اروپا و همچنین امن بودن مسیر انرژی برای همه جهان و اروپا اهمیت دارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد همکاری های ایران و اتریش در زمینه های مختلف دو جانبه و منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد و با سفر وزیر خارجه اتریش به ایران شاهد تحول مثبت در روابط دو جانبه و روابط با اتحادیه اروپا باشیم.

ب -تاکید بر توسعه همکاری‌های بهداشتی در تماس تلفنی با امیر قطر

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه ۱۰ اسفند در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر بیان داشت: سفر جنابعالی به تهران در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ها موفقیت آمیز بوده و امیدوارم در دیدار سران دو کشور در آینده در دوحه برای توسعه روابط و همکاری‌های فی‌مابین گام‌های موثرتری برداشته شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز ویروس کرونا به یک مشکل جهانی تبدیل شده و همه ملت ها و دولت‌های جهان باید در کنار هم بوده و با کمک به یکدیگر هرچه زودتر از این مشکل عبور کنند، اظهار داشت: خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای مدیریت و کنترل شیوع این ویروس انجام داده است.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای میان همه کشورهای منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران در خصوص تبادلات تجاری و صادرات کالا در حال اجرای پروتکل‌های بهداشتی خاصی است و بر این امر اهتمام دارد.همچنین برای رفت و آمد مسافران دو کشور هم پروتکل بهداشتی ویژه ای در نظر گرفته شده که با رعایت آن می‌توانیم پروازها را بین دو کشور به حالت عادی برگردانیم.

رئیس دستگاه اجرایی با اشاره به ضرورت همکاری دو کشور در تامین نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس، خاطرنشان کرد: علاقه مند به توسعه همکاری‌های مشترک بهداشتی دو جانبه و منطقه‌ای با همه کشورهای منطقه هستیم؛ ظاهرا هیچ کشوری از این بیماری مصون نخواهد بود و همگان ناگزیر از تبادل تجربیات و امکانات برای عبور از این مشکل خواهیم بود.

رئیس‌جمهوری ضمن ابراز امیدواری از گسترش همکاری‌های همه جانبه  تهران-دوحه، گفت: امیدوارم مسئولان در کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قطر که در ماه آینده تشکیل می شود زمینه توسعه مناسبات فی مابین را فراهم کنند.

ج- از شیوع کرونا تا تحولات ادلب در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ترکیه

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه متاسفانه شیوع این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان مشکلاتی را برای همه بوجود آورده است، گفت: کرونا تبدیل به یک مشکل جهانی شده و همه کشورها برای گذر از این بحران باید کنار هم باشند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت همکاری وزارت خانه های بهداشت و درمان دو کشور برای همکاری در مقابله با این بیماری، افزود: ایران آمادگی دارد با اجرای سریع پروتکل  بهداشتی مشترک میان دو کشور برای مقابله با این ویروس، زمینه را برای تداوم همکاری ها و تبادلات تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور فراهم کند.

دکتر روحانی همچنین با تاکید بر توسعه روابط دو جانبه با ترکیه در همه زمینه ها، ابراز امیداری کرد کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در موعد تعیین شده برگزار شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت بالای حل مسئله ادلب، تاکید کرد: موضوع ادلب با توجه به اجتماع تروریست های خطرناک و حفاظت از جان انسان های بیگناه ساکن در این منطقه بسیار پیچیده است، که از یک طرف باید جان انسان ها محفوظ بماند و از طرف دیگر تروریست ها باید ریشه کن شوند.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت ویژه همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای حل مشکل سوریه در راستای تقویت روند آستانه، گفت: همکاری های سه جانبه در سطوح مختلف اهمیت ویژه ای دارد و همانطور که قبلا گفته شده، ایران برای میزبانی دور بعدی این اجلاس سه جانبه آمادگی دارد.

رئیس‌جمهوری روند آستانه را برای امنیت منطقه یک دستاورد بزرگ قلمداد کرد و افزود: قطعا افزایش تنش به سود هیچکس در منطقه نیست و ما باید از طریق گفت و گو مسائل را حل و فصل کنیم و نباید اجازه دهیم روند آستانه تضعیف شود.

دکتر روحانی با طرح پیشنهاد برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و سوریه، گفت: با توجه به توافق ما بر روی اصولی همچون حفظ تمامیت ارضی سوریه، ریشه کن کردن تروریست ها، حفظ جان انسان های بیگناه  و حل و فصل سریع مسئله ادلب، می توان در این نشست اختلاف نظرها را برطرف کرد.

د-ضرورت احیای روند آستانه درباره صلح سوریه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه ۱۰ اسفند در گفت و گوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، روابط دو کشور را خوب و رو به توسعه در همه زمینه ها توصیف کرد و گفت: آمادگی داریم در همه زمینه های مورد علاقه دو کشور همکاری ها را افزایش دهیم.

دکتر روحانی  با اشاره به تحولات اخیر درخصوص توافق هسته ای،  ضمن قدردانی از مواضع مسکو درخصوص برجام، گفت:  تازمانی که از منافع این توافق برخودار باشیم به تعهدات خود پایبند هستیم و امیدواریم که با همکاری سایر طرف ها این توافق حفظ شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در ادلب سوریه و مکالمه تلفنی امروز خود با رئیس‌جمهوری ترکیه در این زمینه، گفت: شرایط ادلب نگران گننده است و باید هر چه سریعتر توافقات روند آستانه عملیاتی شود تا شاهد آرامش و امنیت و همچنین ریشه کن شدن تروریسم در این منطقه باشیم.

 دکتر روحانی با تاکید بر اینکه قابل قبول نیست بخشی از کشور سوریه برای سالها در اختیار تروریست ها باقی بماند، تصریح کرد: همانطور که بارها تاکید شده، راه حل معضل سوریه صرفا سیاسی بوده و از طریق گفت و گو حل  خواهد شد و نباید اجازه دهیم شرایط ادلب به بهانه ای برای مداخله و سوء استفاده آمریکایی ها از موضوع سوریه تبدیل شود.

رئیس‌جمهوری با اعلام آمادگی برای میزبانی نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تداوم روند آستانه، افزود: در سال های اخیر با همکاری ایران و روسیه و سوریه اقدامات بسیار بزرگی در مبارزه با تروریسم انجام شده است که باید آثار و نتایج آن را حفظ کنیم و در زمینه مسئله ادلب کاملا آماده ایم در سطوح سیاسی  و امنیتی  به یک راه حل مورد توافق هر سه کشور برسیم.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->