تغییر در ساعت فعالیت پاکبانان و باغبانان مشهدی از شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) تولید ۸۸ هزار تن آسفالت در کارخانه شهید مجیدی مشهد | رکورد تولید آسفالت شکست مرگ دلخراش سرنشین سمند در کمربند سبز مشهد (۵ مرداد ۱۴۰۳) دیدار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌های مشهد اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی دستگیری ۴ شرور در کوی امیر مشهد (۵ مرداد ۱۴۰۳) بیش از ۴ هزار واحد مسکن ارزان‌قیمت در حاشیه شهر مشهد ساخته می‌شود ریزش ساختمان بر اثر گودبرداری غیر اصولی در خیابان عبدالمطلب مشهد در جلسه اعضای شورای عالی استان‌ها با رئیس‌جمهور منتخب چه موضوعاتی مطرح شد؟ «حاج حسین آقا ملک» به‌روایت چهره‌های شاخص مشهدی صرفه‌جویی ۳۰ میلیاردی اتوبوسرانی مشهد با مهندسی معکوس قطعات هوای کلانشهر مشهد در شرایط ناسالم قرار گرفت (۴ مرداد ۱۴۰۳) آیا تعطیلی ۴ ساعته اصناف مشهد اجرایی شد؟ | روایت شهرآرانیوز از اولین روز خاموشی اصناف + فیلم فعالیت قرارگاه خدمات سفر ویژه ایام اربعین و دهه پایانی صفر در مشهد + فیلم به مناسبت سالگرد درگذشت حاج حسین ملک؛ چهاردهمین جلسه از سلسله نشست‌های روایت مشهد برگزار شد بوستان کرامت؛ جاذبه‌‌‌‌ای تفریحی و گردشگری در مشهد مقدس عقد تفاهم‌نامه چهارجانبه تأمین آب فضای سبز شهری مشهد از طریق پساب شهروند خبرنگار | درخواست راه‌اندازی مجدد سامانه پیام کوتاه اتوبوس‌رانی مشهد + پاسخ انبار ضایعاتی‌ها عامل افزایش جمعیت موش‌ها در مفتح شرقی مشهد گلایه ساکنان خیابان عنصری غربی مشهد از هتل‌آپارتمان‎‌ها مشهد، پیشرو در استفاده از آب‌های خاکستری ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار کوثر و خیابان امام‌خمینی(ره) در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روزانه ۱۹ سفر با ناوگان اتوبوسی در مسیر قم -مشهد انجام می‌شود

  • کد خبر: ۱۹۵۰۵
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
  • ۱
روزانه  ۱۹ سفر با ناوگان اتوبوسی در مسیر قم -مشهد انجام می‌شود
مسافر پذیر بودن مشهد و خراسان رضوی مهمترین چالش این استان در زمینه مقابله باشیوع ویروس کروناست.
به گزارش شهرآرانیوز، بیش از ۵۰۰ نفر از ۳۰ بهمن امسال تاکنون براثر بیماری‌های حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند که از این تعداد تاکنون نتیجه آزمایش ابتلای ۱۹ نفر به سندروم حاد تنفسی مثبت شده که یک نفر از آن‌ها فوت کرده است.

از مجموع این ۱۹ نفر، هفت نفر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شبکه‌های بهداشت زیر مجموعه آن، ۹ نفر در نیشابور و سه نفر در سبزوار هستند.

از ابتدای اسفند ماه انتشار اخباری مبنی بر شیوع کرونا در کشور تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را در پی داشت و اخیرا نیز استانداری خراسان رضوی شیفت بندی ادارات را بدون اعلام دستورالعمل عملیاتی خاصی مجاز دانسته است، اما به نظر می‌رسد مجموعه بهداشت و درمان استان و استانداری خراسان رضوی اقدام عملی و متمرکزی در حوزه کنترل و محدود کردن حمل و نقل مسافران برون استانی به عنوان مهمترین عامل شیوع کرونا در خراسان رضوی انجام نداده اند.

تردد جاده‌ای به شهر‌های پرخطر همچنان ادامه دارد

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آماری که از اول تا ششم اسفند ماه در مقایسه با مدت مشابه بهمن ماه استخراج شده است نشان می‌دهد میزان تردد ناوگان سواری کرایه در خراسان رضوی تغییری نکرده است.

ابوالفضل گنجی افزود: متاسفانه تردد با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای به شهر‌های پرخطر از نظر ابتلای به کرونا همچنان ادامه دارد، اما با توجه به عدم کاهش تعداد سفر‌های با اتوبوس تعداد مسافران در این مسیر‌ها کاهش داشته است.

وی ادامه داد: طی ۶ روزه نخست بهمن ماه چهار هزار و ۵۷۰ دستگاه اتوبوس با ۱۰۹ هزار مسافر از پایانه مسافربری مشهد خارج شده اند که در مدت مشابه اسفند ماه این تعداد به ۲ هزار و ۹۸۰ دستگاه با ۵۷ هزار مسافر کاهش یافته است که حکایت از کاهش حدود ۵۰ درصدی سفر‌ها دارد.

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در بازه زمانی یاد شده در بهمن ماه دو هزار و ۹۴۰ دستگاه اتوبوس وارد استان شده است که در اسفند ماه این رقم به دو هزار و ۸۹۰ دستگاه کاهش یافته است که نشان دهنده کاهش محسوس سفر به مشهد با ناوگان اتوبوس بوده است.

گنجی پیش از این گفته بود: مسافران ورودی به مشهد از طریق پایانه امام رضا (ع) از شهر‌های پرخطری مانند قم و دیگر شهر‌ها پایش سلامت نمی‌شوند.

وی افزود: از مرکز بهداشت استان خراسان رضوی و نهاد‌های متولی درخواست داریم واحدی را در پایانه امام رضا (ع) برای بررسی سلامت مسافران از جهت ابتلای به ویروس کرونا مستقر کنند.

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر روزانه بین ۱۵ تا ۱۹ سفر با ناوگان اتوبوسی در مسیر قم و مشهد انجام می‌شود که ۵۰ درصد مسافران آن‌ها اتباع پاکستانی هستند و سفر‌ها بیشتر به شکل اتوبوس دربستی صورت می‌گیرد.

گنجی افزود: از شرکت‌های حمل و نقل مسافر خواسته ایم اتوبوس‌ها را ضد عفونی کرده و به مسافرانی که از نظر ظاهری مشکوک به بیماری هستند ماسک بدهند و رانندگان نیز از ماسک و دستکش استفاده کنند، اما متاسفانه شرکت‌ها اعلام کرده اند امکان تهیه ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی کننده را ندارند و این اقلام در بازار موجود نیست.

وی اضافه کرد: روزانه حدود ۴۰ هزار مسافر در پایانه امام رضا (ع) مشهد تردد می‌کنند که این میزان به اندازه جمعیت یک شهر است لذا از مسوولان بهداشتی می‌خواهیم مواد ضد عفونی کننده مورد نیاز را در اختیار مسوولان پایانه مسافربری مشهد قرار دهند تا نسبت به ضد عفونی این پایانه اقدام شود.

آمار‌های غیردقیق از میزان تردد جاده‌ای در خراسان رضوی

الگوی سفر‌های جاده‌ای بین خودروی شخصی و ناوگان حمل ونقل عمومی جاده‌ای مانند اتوبوس متفاوت است، اما نتیجه قابل استنادی در این زمینه به دست نیامده است.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای خراسان رضوی، دستگاه‌های تردد شمار در دو محور مشهد - چناران و آزادراه مشهد - باغچه در بهمن ماه دچار نقص و خرابی بوده است لذا آمار مقایسه‌ای تردد خودرو‌های شخصی در ۹ روز نخست اسفند و بهمن ماه امسال هم چندان قابل استناد نیست و راهداری نیز حاضر به تایید آمار تردد‌ها در این خصوص نشد.

با این حال فرمانده پلیس راه خراسان رضوی اعلام کرد تردد جاده‌ای در راه‌های خراسان رضوی طی ۱۰ روز گذشته تغییری با سایر زمان‌های مشابه نداشته است.

سرهنگ هادی امیدوار افزود: البته طی سه روز نخست تعطیلات اعلام شده، خروجی خودرو‌ها از مشهد شاید به واسطه تعطیلی مدارس افزایش نشان داد، اما در ادامه روند سفر‌ها از سوی مردم متوقف شد.

وی به همکاری پلیس راه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره و بیان کرد: با درخواست دانشگاه علوم پزشکی مشهد هر زمان به پلیس راه اعلام گردید که ناوگان مسافربری از مبدا قم یا سایر شهر‌ها به مشهد متوقف شود پلیس راه، اتوبوس مورد نظر را متوقف کرده است.

امیدوار همچنین اظهار داشت: کنترل زائران پیاده در مسیر مشهد با همکاری پلیس راه و توسط عوامل بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

ضدعفونی کردن قطار‌ها با وجود پذیرش مسافران پُر خطر

مدیرکل راه آهن خراسان نیز در تشریح اقدامات صورت گرفته در مقابله با کرونا در مبادی ورودی ریلی استان گفت: بعد از هر سفر، سالن قطار، داخل کوپه‌ها و به ویژه دستگیره‌ها و مکان‌هایی که در معرض تماس دست مسافران قرار دارند با مواد ضد عفونی کننده گندزدایی می‌شود.

مصطفی نصیری ورگ به تداوم استفاده از روبالشی یک بار مصرف و ملحفه‌های شسته شده در قطار‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه مسافران در ایستگاه‌های بین راهی و مبدا و مقصد از نظر سلامت و ابتلای به علائم بیماری مورد پایش قرار می‌گیرند، در داخل قطار‌ها نیز مسافرانی که علائم خاصی داشته باشند توسط مهمانداران در یک کوپه خالی میزبانی شده و به محض رسیدن به ایستگاه بین راهی یا مقصد، عوامل اورژانس و پزشکی محلی در جریان قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در خصوص مقابله با کرونا و پیشگیری از انتشار این ویروس دوره‌های آموزشی برای مهمانداران و مسوولان قطار‌ها از ۱۵ بهمن ماه برگزار شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان با بیان اینکه در حال حاضر عوامل اورژانس و پزشکی در ایستگاه راه آهن مشهد مستقر هستند گفت: تا این لحظه دستورالعمل خاصی برای پایش سلامت یا بررسی مسافران قطار شهر‌هایی نظیر قم و گیلان به صورت تک به تک و بررسی دستگاه تب سنج انجام نمی‌شود، اما بر اساس کاهش تقاضا برخی از این قطار‌ها کاهش است.

نصیری افزود: دراین راستا پیش از این شمار مسافران ورودی و خروجی در مسیر مشهد ۳۸ هزار نفر بود که با کاهش برخی سفر‌ها این رقم به حدود ۳۰ هزار مسافر رسیده است به عنوان مثال روزانه سه قطار مسافربری از قم با مجموع هزار و ۲۰۰ مسافر وارد مشهد می‌شود که هفته گذشته این تعداد، چهار قطار بوده است.

وی با بیان اینکه مسافران قطار‌ها در بدو ورود به ایستگاه راه آهن مشهد از نظر علائم کرونا توسط کارشناس بهداشت و نیرو‌های مستقر در ایستگاه مورد پایش قرار نمی‌گیرند گفت: البته منطقی است پایش سلامت مسافران از ایستگاه مبدا انجام شود البته اعلام می‌کنم که اطلاعی در خصوص پایش مسافران در ایستگاه قم و سایر ایستگاه‌ها ندارم.

در حال حاضر شمار ایستگاه‌های اداره کل راه آهن خراسان ۲۳ ایستگاه است و روزانه حدود ۳۰ هزار مسافر از این استان در مسیر ۳۱ شهر و مرکز استان جا به جا می‌شوند.

اقدامات پیشگیرانه در دست اقدام است

همچنین روز گذشته استانداری خراسان رضوی در گزارشی اعلام کرد: شورای معاونان استانداری از وزارت بهداشت خواسته است در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا از ورود روزانه سه رام قطار از قم به مشهد و همچنین لغو روادید از مبدا کشور‌های پاکستان، عراق و افغانستان اقدام کند.

علیرضا رزم حسینی افزود: مقرر گردید در قالب مکاتبه‌ای با وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد ملی پیشگیری و مبارزه با کرونا در کشور درخواست شود که از ورود روزانه سه رام قطار از مبدا قم به مشهد جلوگیری شود و روادید مسافران از مبدا کشور‌های پاکستان، عراق و افغانستان به مشهد تا اطلاع ثانوی لغو شود.

با توجه به درخواست‌های ذکر شده تاکنون خبری از لغو قطار‌های قم - مشهد دریافت نشده است.
هرچند سیاست تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کاهش و یا تغییر ساعات کاری ادارات بر انتقال و شیوع ویروس کرونا اثرگذار بوده است، اما به نظر می‌رسد در تصمیم‌های اتخاذ شده قشر کارگر بهره کمتری برده است به ویژه برخی کارگران که به واسطه تماس با مردم و ارباب رجوع در معرض انتقال بیشتر ویروس به خود و یا انتقال به ارباب رجوع قرار دارند.

اقدامات پیشگیرانه کمرنگ در اصناف پُر خطر

رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگری خراسان رضوی نیز با ابراز نگرانی از اقدامات پیشگیرانه برای شیوع کرونا در محیط‌های کاری به خبرنگار ایرنا گفت: کارگران در برخی اصناف از جمله نانوایی ها، کارگران حوزه حمل و نقل و مراکز درمانی مانند داروخانه‌ها در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا و یا انتقال احتمالی ویروس قرار دارند.

هادی ابوی افزود: متاسفانه کارفرمایان برای این قشر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده تهیه نمی‌کنند و البته دولت و دانشگاه علوم پزشکی نیز اقدامی در این خصوص صورت نداده است.

وی ادامه داد: هم اکنون کارگران این اصناف از جمله نانوایی‌ها در معرض تماس و ارتباط مستقیم با مردم هستند و بر اساس اطلاعاتی که از واحد‌های صنفی مشهد دریافت شده است نظارتی بر عملکرد کارفرمایان و کارگران برای رعایت موارد بهداشتی انجام نمی‌شود.

فرمانداری نظارت بر خبازی‌ها را پیگیری می‌کند

فرماندار شهرستان مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا بر اهمیت نظارت بر نانوایی‌ها برای جلوگیری از شیوع عوامل بیماری‌زا تاکید کرد و گفت: در جلساتی که در این خصوص برگزار شده است موضوع را به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان گوشزد کرده ایم.

محمد رضا هاشمی نظارت بر صنوف را بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: در کلانشهر مشهد حدود دو هزار و ۱۰۰ نانوایی در قالب آزادپز و دریافت کننده آرد یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای فعالیت می‌کنند و هم اکنون پیگیری نظارت بیشتر بر این تعداد واحد صنفی در مشهد هستیم.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
0
0
چه خبر خوبی، خدارو شکر،لطفا تعداد ناوگان حمل و نقل بین مشهد و قم،همینطور مشهد و تهران یا حتی گیلان را افزایش بدین. شگفت انگیز‍ِ بعضی خبرها،یعنی من نمی فهمم مشهد با این سطح خطر باید از ۲۰ بهمن،تردد با کنترل از مبادی ورودی،پایش بشه نه اینکه لانه کلاغ قانون داره اینجا نداره
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->