بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

توسعه پایدار شهر‌ها با حفظ هویت مکانی

  • کد خبر: ۱۹۶۴۶۴
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
توسعه پایدار شهر‌ها با حفظ هویت مکانی
در دنیای امروز، ارتباطات و تغییرات عمده‌ای که در ساخت شهر‌ها و الگو‌های فرهنگی وجود دارد، افراد را به سمت هرچه دورتر شدن از هویتشان یا همان بی‌هویتی پیش می‌برد.

انسان‌ها برای تعریف آنچه از آن‌ها «من» می‌سازد شاخص‌هایی دارند که قطعاً یکی از آن‌ها مکان و محلی است که در آن نخستین نفس‌های فرهنگی‌شان را کشیده‌اند یا در حال حاضر در آن زیست می‌کنند. در واقع انسان‌ها در پاسخ به احساس تعلق به‌عنوان یک نیاز بنیادین و در راستای تشکیل هویتشان به افراد، خانواده و محل‌هایی که ظرف خاطرات و تجربیاتشان است، پناه می‌برند؛ بنابراین هویت مکانی به بخش مهمی از زندگی افراد بدل می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان به سادگی از آنچه مکان اطراف ما را شکل می‌دهد، گذشت. هویت مکانی را می‌توان مخزنی نمادین از احساسات و تجربیات افراد دانست که به زندگی‌شان معنا و هدف می‌دهد.

در دنیای امروز اما ارتباطات و تغییرات عمده‌ای که در ساخت شهر‌ها و الگو‌های فرهنگی وجود دارد، افراد را به سمت هرچه دورتر شدن از هویتشان یا همان بی‌هویتی پیش می‌برد. بحران بی‌هویتی که انسان امروز را دچار سردرگمی کرده و پاسخ به احساس نیاز به تعلق را در وی دچار مشکل می‌کند. شهر‌ها دیگر خاصیت مأمن و پناه بودن خود را از منظر اجتماعی از دست داده و بیشتر شبیه به سکونتگاه‌هایی شده‌اند که می‌توان ساعات را بدون هیچ‌گونه احساس تعلق، در آن گذراند. این در حالیست که محلات به عنوان کوچک‌ترین شاکله شهر نقش مهمی در هویت‌بخشی و معنابخشی به مکان‌های شهری داشته و دارند.

شهر‌های امروزی و معماری‌شان بدون توجه به زیست بوم خود قد کشیده و رشد می‌کنند، زیست بومی که علاوه بر موضوعات اقلیمی، شرایط اجتماعی و فرهنگی را نیز باید مورد توجه قرار دهد. مکان‌ها در شهر‌ها می‌توانند میان نسل‌ها نیز ارتباط مناسبی برقرار کرده و با ایجاد اتحاد میان افراد سرمایه اجتماعی را نیز تقویت کند. از این رو توجه به اماکن تاریخی و مکان‌هایی که برای افراد خاطره‌انگیز هستند در توسعه پایدار شهری موثر و قابل توجه خواهند بود.

شهروندان امروزه می‌بایست در تعریف هویت خود بتوانند از مکان‌ها، محله و شهری نام ببرند که سایرین با شنیدن نام آن، تصاویر و خرده فرهنگی را متصور شوند. به این ترتیب شکل‌گیری ارتباط دوسویه‌ای که طرفین بتوانند درآن خود را متعلق به یک هویت مکانی بدانند می‌تواند احساس رضایت و البته امنیت بیشتری را ایجاد کند. به زبان ساده‌تر انسان‌ها به فردی که هویت شناخته‌شده‌تری دارد اطمینان بیشتری می‌کنند و همین مسئله منجر به فاصله گرفتن از خودمحوری می‌شود که بشر امروزی را گرفتار خود کرده است. خودمحوری که تنهایی و افسردگی را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین در برنامه‌ریزی‌های شهری توجه به حفظ و ارزش‌گذاری به ابنیه و اماکن تاریخی از یک سو و اصالت دادن به معماری و شهرسازی به عنوان دانشی چندوجهی که هویت افراد با آن پیوند می‌خورد از سوی دیگر می‌تواند زمینه نیل به توسعه پایدار را فراهم کند. همچنین این حلقه و زنجیر در ادامه می‌تواند به بهبود اقتصاد شهر از طریق جذب گردشگرانی که به دنبال تجربه جدید از نماد‌های هویتی شهر‌ها هستند نیز بینجامد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->